Ked heeft inderdaad een goed werkende methode. Ik doe ongeveer hetzelfde. Hieronder met plaatjes om het te verduidelijken:
Scharnieren pas-maken.
Vervolgens scharnierlijsten folieen en afplakken met tape. Het laatste is optioneel.
De scharnieren zijn ook voorzien van tape om te voorkomen dat er lijm in het daadwerkelijke scharnier komt.
Lijmen. Ik gebruik R&G 24 uur (eigenlijk 40 minuten, want dat is de verwerkingstijd) epoxy.
Tijdens het lijmen zorg ik ervoor dat ik de gaten in de scharnieren goed opvul met epoxy. Ook smeer ik epoxy in de sleuven in het roer waar de scharnier in komt. Alles goed natmaken zeg maar.
Overtollige lijm meteen na het lijmen zoveel mogelijk weghalen met een wattenstaafje.
Vervolgens een uurtje of 8 wachten tot de lijm lekker dik en plakkerig is. Dan trek je de scharnieren al niet meer los, daar is de lijm al veel te dik voor. Dan kun je nog wel redelijk makkelijk alle tape verwijderen en eventueel overgebleven lijmresten op de scharnieren en op de folie voorzichtig weghalen met een wattenstaafje met aceton (nagellakremover).
Gaatje boren en sateprikkers erin met een beetje houtlijm.
Sateprikkers net iets verder doordrukken zodat ze dieper komen te liggen dan het balsa. Als er stukjes over zijn is het heel lastig om ze later onzichtbaar weg te krijgen. Als je gaat schuren, schuur je makkelijker het zachte balsa eromheen weg dan de harde sateprikker.
Gaatjes opvullen met vulmiddel en een beetje schuren.
Nu ben je klaar om alles verder te folieen.