Scania Topline

super mooi gedaan zeg.

maar een vraagje nu je alles hebt verlijmt hoe ben je van plan dit te spuiten/schilderen, het lijkt me dan een lastige klus.

Gr Randy

Update 55

De bouw van de binnencabine is hiermee klaar. Ben er zelf nog niet uit of ik dit al wat kleur ga geven of dat ik eerst wat anders ga doen. Zo kijk ik zelf uit naar mijn volgende update.

Hoi Marker,

het interieur bekleden met interieur vlokken, is dat misschien iets voor je?

Inspuiten met spuitlijm of blanke lak daarna de vlokjes er overheen strooien en met een kwastje netjes verdelen.
Na het drogen even afblazen en klaar ben je.;)

MVG,
Raymond.

super mooi gedaan zeg.

maar een vraagje nu je alles hebt verlijmt hoe ben je van plan dit te spuiten/schilderen, het lijkt me dan een lastige klus.

Gr Randy

Hoi Randy,

Het een en ander is nog losneembaar: bed, armsteun en, dashboard. Het is zelfs de bedoeling dat dashboard geheel apart blijft. Dit moet dan eerst op de plek geplaatst worden. Daarna komt de rest van de cabine. Het enige dat ik verlijmd heb en misschien beter niet had kunnen doen, waren de stoelen. Maar goed, als het een probleem wordt, dan lost het zich vast wel op de een of andere manier op.

Hoi Marker,

het interieur bekleden met interieur vlokken, is dat misschien iets voor je?

Inspuiten met spuitlijm of blanke lak daarna de vlokjes er overheen strooien en met een kwastje netjes verdelen.
Na het drogen even afblazen en klaar ben je.:wink:

MVG,
Raymond.

Hoi Raymond,

interieurvlokken: dat had ik willen bewaren voor de volgende update van het interieur :p . Ik weet nog niet precies welke manier, want ik wil ook delen verven in een soort van plastic dashboardlook en ik wil twee of meer kleuren interieurvlokken toepassen. Op modelbrouwers.nl las ik een goede tip over het gebruiken van tapijtplakband. Dit leek me wel wat. Voordat ik hiermee aan de slag ga, zal ik me wat verder inlezen.

groeten,
Erik

Hoi Raymond,

interieurvlokken: dat had ik willen bewaren voor de volgende update van het interieur :p

het lijkt wel telepathie haha.;)

Dat met het plakband heb ik inderdaad ook gelezen, maar zie ik persoonlijk niet zo zitten.
Volgens mij bereik je het mooiste resultaat met spuitlijm.

Zelf ga ik m'n interieur hiermee ook bewerken heb de zakjes met vlokken hier al liggen maar ben met de bouw nog niet zo ver.

Misschien nog een tipje, op de door jou genoemde site staan reuze handige handleidingen over het werken met vlokken waar je veel info uit kan halen.

Suc6 met je interieur, blijf het zeker met grote interesse volgen.

MVG,
Raymond.

Update 56

Eigenlijk was het onderwerp van deze update als een experiment begonnen om te kijken of het ging lukken. Met het resultaat tot nu toe ben ik tevreden. En hopelijk wordt het eindproduct ook wat ik ervan verwacht.

Al een heel poosje zat ik rond te speuren of er dieseltanks te koop waren, die ik makkelijk kon verbouwen. Helaas kon ik niets vinden wat mij kon passen. Toen eens bekeken of ik het zag zitten om een tank zelf te bouwen. Het moeilijkste is dat ik mezelf opgelegd had, dat ik geen 'vierkante' tank wilde. Kortom de randen moeten mooi rond zijn. Een vierkante tank maken en dan rondschuren leek me nog geen mooie oplossing. Toen kreeg ik een ideetje. En hier volgt het resultaat van circa twee avonden rustig snijden, lijmen, passen en meten.:

Eerst heb ik van de halve tanks, die Tamiya levert, de zijkanten afgezaagd. Deze zijkanten heb ik op een stukje styreen gelijmd en netjes rondom afgesneden. Daarna heb ik de lengte van de tank bepaald en vastgelegd. Een 3mm dikke styreenplaat gaat dienen als ruggegraat. Het idee is om het plaatwerk van de tank van dunne styreenplaat te 'vouwen'. De opzet was snel gemaakt. Voorvouwen om een stukje rondhout werkte goed.

7EIMG_3538.jpg

7EIMG_3539.jpg

Door even te proberen, kwam ik er al snel achter dat het plaatwerk vanuit de binnenkant versterkt moet worden. Gelukkig moet mijn tank aan de chassiszijde (deels) open zijn, zodat de accu onder het chassis kan hangen. Hiermee konden er strippen en schoren tussen het ruggegraat en het plaatwerk bevestigd worden.

7EIMG_3540.jpg

Een deel van het verstevigingswerk heb ik opgelost door de trede in de tank te maken.

7EIMG_3541.jpg

7EIMG_3542.jpg

En zo begint het er al op te lijken :)

58357_272331.jpg

Voor nu moet de lijm eerst maar even drogen. Tot de volgende keer!

tadaaaaaaa
uit de grote mister google toverhoed :D:D:D
zie kraftstoftank bij truck tamiya

:: Seitz Modellbau

Markioo,

heb ik gezien:

Marker zei:
Al een heel poosje zat ik rond te speuren of er dieseltanks te koop waren, die ik makkelijk kon verbouwen. Helaas kon ik niets vinden wat mij kon passen.

Behoorlijk aantal minpunten t.o.v. mijn wensen en eisen.:
- Deze tank is 7mm te kort.
- De tank banden zitten op de verkeerde plaatsen.
- Tankdop zit verkeerd.
- Geen opstap.
- Achterzijde moet ik ook bewerken ivm mijn accu.
- Beetje styreen is goedkoper dan deze tank

Kortom: genoeg redenen om niet te kopen en gewoon zelf aan de slag te gaan. Ik zag hier ergens op het forum een leuke slagzin: modelbouw of modelkoop. :cool:

grt,
Erik

Laatst bewerkt:
modelbouw - modelkoop

je kan ook combineren
koop zo n tank en verbouw naar je wensen
maar uw wensen zijn inderdaad iets te veel zodat er niks van tankje overblijft :D:D:D
dan is t miskoop ja
ik heb toen ik 1:24 italeri trucks bouwde een koker profiel ergens gekocht
wat je op lengte moest zagen om dieseltanks te maken en had je plaatjes erbij om uiteindes dicht te maken en waren niet zo vierkant,
misschien is er wel ergens een kokerprofiel te koop voor de 1:14 schaal wat je daar voor kan gebruiken
ik zal eens gaan zoeken

En zo ziet het er dan uit nadat de tank afgemaakt is en een eerste plamuur en schuurronde heeft ondergaan

7EIMG_3545.jpg

En altijd en even het totaalplaatje (tot nu toe) weer even te laten zien.

7EIMG_3544.jpg

7EIMG_3546.jpg

en nu mooi alu kleur spuiten
de verf die voor auto alu velgen gebruikt wordt met blanke lak erover heen
of alu tape er op zien te plakken
dat wat de plastic modelbouwers gebruiken voor de plastic vliegtuigjes
dat vouw je zowat om je vingertop heen zo mooi te buigen

en nu mooi alu kleur spuiten
de verf die voor auto alu velgen gebruikt wordt met blanke lak erover heen
of alu tape er op zien te plakken
dat wat de plastic modelbouwers gebruiken voor de plastic vliegtuigjes
dat vouw je zowat om je vingertop heen zo mooi te buigen

De tank wordt ROOD !!

Hallo Erik,

Ziet er weer mooi uit !

Even laten weten dat er nog steeds voortgang is. Weliswaar gaat het (veel) langzamer nu er gezinsuitbreiding is geweest. Maar ik heb weer wat kunnen doen. Er ligt een ontwerp voor kisten om truck en trailer stofvrij in te kunnen opslaan en mee te kunnen vervoeren. Het is namelijk jammer dat ze maar stof blijven happen. Daarnaast ben ik de ophanging van de tank aan het veranderen. Ik had al eens een steun gemaakt, maar uiteindelijk vond ik die niet sterk genoeg. Vandaar wat wijzigingen: aan de achterzijde van de tank heb ik wat dikke styreenstrippen gelijmd. En aan het chassis komen aluminium L-profielen. Hier is een foto van werk-in-uitvoering.

~IMG_3876.jpg

Back