Scania Topline

aha ok, bedankt

en als ik jou was zou ik proberen om de bevestiging onder je stoelen weg te halen
heb dat ook afgezaagd en er dan een bakje onder gemaakt en dit op de bodemplaat bevestigd, staat net wat echter ;)

Ga ik ook doen. Het onderstel voor de stoelen is er al (zie mijn eerste foto). Omdat ik de stoelen op dezelfde plek wil houden als Tamiya, wil ik eerst zoveel mogelijk bouwen zonder de positie van de stoelen te verliezen. Dus voorlopig blijven de Tamiya-steunen nog even heel. Het idee is om de achterwand eerst te maken en zorgen voor bevestiging aan de cabine. Aansluitend kan ik dan de Tamiya-steunen afzagen en ombouwen.

groeten,
Erik

De deurpanelen zijn binnen! :D

En ik vind het goed gelukt. Bij bestelling heb ik voor een extra polished bewerking gekozen en dat pakte goed uit. Eigenlijk had ik iets meer flexibiliteit verwacht in de panelen, maar al met al is het een vrij stevig paneel geworden. Voor mij geen probleem.

Hier een close-up van de panelen. Door de 'polished' bewerking zijn de panelen een stuk minder ruw dan de kist van de oplegger en zijn ook de printplagen minder goed te onderscheiden. De aangebrachte details zijn prima te zien. Voor de detailisten zou er nog een lijnjtje rondom de handvaten gegraveerd kunnen worden.

7EIMG_3504.jpg

En ja, er kan een blikje cola (1:TAM) :D in het opbergvak.

7EIMG_3505.jpg

Door het zijraam lijkt het net echt.:

7EIMG_3507.jpg

Doordat de flexibiliteit iets minder is, is het nodig om een klein stukje van de onderzijde het dashboard af te vijlen. Ik denk dat de vijl er even langshalen al genoeg is, want je kunt met de hand zonder al te druk de panelen plaatsen. Met name aan de onderzijde is het goed te zien dat het paneel niet meebuigt met de ronding van de cabine. Voor mijn project is dit niet storend.

7EIMG_3510.jpg

De bovenzijde sluit vrij goed aan. Even klemmen tijdens het lijmen zou goed moeten zijn.:

7EIMG_3513.jpg

Als aangegeven, stel ik de door mij gemaakte panelen vrij beschikbaar voor de medeforummers (en andere geinteresseerde meelezers) via de website van Shapeways. Je kun de panelen hier vinden.:

Shapeways | Search Results

En om het even duidelijk te zijn: je doet zaken met de 3D-printer en niet met mij. Er zit voor mij geen financieel voordeel in. Bestellen bij Shapeways en gebruiken van de deurpanelen in je model is dus voor eigen risico.

Je moet beide panelen bestellen om een setje compleet te maken. Zelf heb ik gebruik gemaak van de materiaalsoort "White Strong & Flexible Polished". Het staat je vrij om andere materialen te kiezen, maar let op dat niet alle materialen even goed zijn (of te duur) (dus weer eigen risico). De prijsindicatie voor White Strong & Flexible is 11 euro per paneel en als je de extra Polished bewerking neemt is het circa 13 euro per paneel (zonder verzendkosten).

Merk op: er is dus nog wel een minimaal conflictje met het dashboard. Geen probleem voor de modelbouwer natuurlijk. ;).

EDIT: verderop in mijn bouwverslag laat ik de oplossing zien, die ik heb toegepast. (zie reactie 333)
EDIT: houd ook rekening met het feit dat er iets met de ruiten gedaan moet worden.

Laatst bewerkt:
Hallo Erik,

Het zijn hele mooie deurpanelen geworden, Super hoor !
Ook is de prijs redelijk, zeker niet te duur !

Succes met de afbouw van de cabine.

Update 53

Weer wat vrije uurtjes nuttig besteed. Uit mijn restjes bak heb ik een rek achter de cabine gefabriceerd. Het rek is nog niet helemaal af. Eerst moet de lijm drogen.

7EIMG_3517.jpg

Helaas steekt de versnellingsbak uit waardoor het rek niet helemaal aan kan sluiten op de traanplaat. Maar zo vind ik het ook wel prima

7EIMG_3515.jpg

mooi rekje, je kan er altijd voetjes onder maken en deze bij tussen de 2 vijzen van de versnellingsbak stoppen

wat is er eigenlijk met de spoiler van je topline dak gebeurd?

mooi rekje, je kan er altijd voetjes onder maken en deze bij tussen de 2 vijzen van de versnellingsbak stoppen

wat is er eigenlijk met de spoiler van je topline dak gebeurd?

De voetjes worden gemaakt van de strip op de eerste foto. Stukjes erafknippen en rond schuren. De strip heeft eerst als mal gediend om draadgaten in het chassis te kunnen maken. Best een klus, want de versnelling moest er ook even uit.

Bij het boren van de gaten voor de zwaailichten is een hoekje van de spoiler geknapt doordat de boor hapte :oops:. Ik moet dit nog weer lijmen. Mijn secondelijm was hier blijkbaar niet goed genoeg voor.

EDIT: de voetjes zijn af:
7EIMG_3518.jpg

Laatst bewerkt:
Dashboard bijwerken om deurpanelen passend te krijgen.

Als gezegd zit er tussen de door mij gemaakte deurpanelen en het dashboard een conflict. Dit is vrij eenvoudig op te lossen. Ik laat hieronder een mogelijkheid zien. Er zijn vast meer mogelijkheden, maar die mogen zelf uitgedacht worden.

Het probleem is dat de deurpanelen schuin naar beneden aflopen en het dashboard is recht. De punt van het dashboard komt precies in het deurpaneel. Op de volgende foto heb ik het al weggewerkt, maar om een idee te krijgen van het probleem.

7EIMG_3519.jpg

Het is dus vrij makkelijk op te lossen. Hiervoor heb ik een scalpel en schuurpapier gebruikt. De deurpanelen laat ik ongemoeid. Van het dashboard heb ik aan de onderzijde en achterzijde voorzichtig met het scalpel meerder laagjes schuin 'afgepeld'. Daarna heb ik net zolang geschuurd totdat ik weer een mooie gladde zijkant kreeg.
Merk op dat ik geprobeerd om om de voorzijde van het dashboard (waar stuur zit) niet te raken.

7EIMG_3521.jpg

Als je rustig bezig gaat, dan ben je een nog geen uur bezig en past het geheel prima in de cabine.

7EIMG_3520.jpg

Kortom: mijn inziens is het bijwerken van het dashboard prima te doen voor zoals degenen, die verder niets aan het interieur willen doen als degenen, die het interieur volledig willen verbouwen.

Op termijn zal ik ook plaatsen hoe ik om zal gaan met het raam. Ook dit zal enige ombouw vereisen.

Laatst bewerkt:
nu nog electra en luchtslangen aan je beugeltje,
pennenkabels is dan wel een idee,
je hebt toch bij receptie of balie zo een houder met een pen erin en een krul koordje van plastic
die zijn er in diverse kleuren
zwart geel rood blauw en is in juiste schaal en veert altijd terug

Update 54

Verder met het interieur. Nadat het dashboard paste, heb ik de ruwbouw van de binnencabine afgerond. De stoelen en de achterwand vormen nu een geheel. Tevens is de bedmatras af. Iets smaller dan gebruikelijk door de dubbele wand. De chauffeur zal wel klagen ;)

7EIMG_3526.jpg

Even een dryfit. De koelkast onder het bed is aangebracht.

7EIMG_3527.jpg

En even een blik door de voorruit:

7EIMG_3528.jpg

Een van de belangrijkste dingen, die ik nog moet doen, is het verwijderen van de originele steunen voor de stoelen. Daarnaast probeer ik nog wat details aan te brengen. Maar dat is voor een volgende keer.

wat je ook kunt doen als luchtslangen is een dun koper draadje met een soepele kern om een schroevendraaier van de gewenste dikte doen en dan de draad warm maken zodat de isolatie zacht wordt en dan weer hard laten worden

Laatst bewerkt:
je bedoelt schelledraad heel dun electradraad
als je dat uitrekt dan komt dat niet in zn geheel meer in oude vorm terug

Update 55

Deze middag heb ik nog weer wat voortgang kunnen boeken met het interieur. Voor de het avondeten heb ik het dashboard wat verlengd om de spleet met de cabine te verkleinen.

7EIMG_3532.jpg

Na deze foto heb ik de styreenstrippen bijgeschuurd om vloeiende overgangen naar het dashboard te krijgen. Aansluitend heb ik het afleggedeelte onder het dashboard gemaakt. Tevens zijn de originele stoelsteunen verwijderd.

7EIMG_3531.jpg

Wederom was schuren nodig. Maar daarvoor moet de lijm eerst wat drogen.

Na het eten was het afwerken van de laatste details aan de beurt. Echter eerst heb ik de binnencabine even gepast en daardoor bleek een afscherming onder het dashboard nog nodig. Aangezien ik geen opendeuren ga maken, vond ik een simpele plaat voldoende.

Daarna kwam het laatste detail (voor nu) aan de beurt. In de onderstaande foto mag je die zelf even zoeken.

7EIMG_3536.jpg

Als laatste een mooie foto met hoe het eruit ziet als de binnencabine gemonteerd is in de cabine. Tot nu toe ben ik hier heel te vreden mee.

7EIMG_3537.jpg

De bouw van de binnencabine is hiermee klaar. Ben er zelf nog niet uit of ik dit al wat kleur ga geven of dat ik eerst wat anders ga doen. Zo kijk ik zelf uit naar mijn volgende update.

Back