San juan nepomuceno

Heel eerlijk gezegd had ik in het begin dat ik dit allemaal zag toch iets van dit gaat niet goed komen.

Nu ik dit allemaal ziet lijkt er zelfs een prof bezig te zijn. En zie ik een mooi schip gebouwd worden. Kan niet anders aangeven met vol respect dat ik het dapper vind dat je alles zo opgepakt en heb en alles ook zo laat zien.
Ik blijf je volgen in dit interessante draadje.

Allen bedankt voor jullie positieve reacties.

Als ik dit schip zonder tussenkomst van het forum had gebouwd zou het er heel anders uitzien. Maar als beginnende bouwer ( en op een forum deel je je bouw met anderen) moet je het advies van anderen ( waar je zelf ook achterstaat) ook aannemen. Anders moet je niet op een forum gaan zitten.

Ik wil een goed schip bouwen en laat daarom zoveel mogelijk zien, waar jullie dan op kunnen reageren. Daar heb ik meeste aan.

Heb gisteren weer zitten schuren en ook weer een aantal beplankingen aan weerszijden eraf gehaald. Ga vandaag verder met schuren en opvullen en misschien kom ik aan verjongen ( weer zo'n term waar ik nog nooit van gehoord had, laat staan hoe het moest, staat ook niet in de bouwbeschrijving) toe.

Vandaag of morgen laat ik weer wat foto's zien.

Nogmaals allen bedankt voor jullie steun.

--------------------------------
met vriendelijke groet
wil

Ik heb er alle vertrouwen in Wil.
Als de spanten straks netjes rond geschuurd zijn, en de planken volledig op de spanten aansluiten gaan we verder beplanken.
Dan zullen er waarschijnlijk planken verjongd moeten gaan worden.
Geen probleem.
Als het zover is, dan gewoon een duidelijke foto maken, voordat je je iets gaat liijmen.

Als je er helemaal niet meer uitkomt, je weet me wonen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Wil,

Zoo dat is even een flinke operatie die je hier uitvoerd. maar zoals ik nu kan zien, ziet het er nu erg netjes uit, je boeg is mooi geschuurd en opgevuld. Heel mooi zo, ik ben benieuwd als de beplanking erop zit.

Succes ermee.....

Zoals afgesproken vandaag weer aan het schuren geslagen. Volgens mij is het resultaat redelijk.
Als eerste de achterzijde

full

Heb toen gekeken of alle spanten geraakt werden. zie het resultaat.

full

Voor de liefhebbers, in het foto album staan nog twee foto's, van de beide zijde apart.

Heb ook alle bruikbare laatjes van de sloop schoongemaakt, dus weer gereed voor gebruik.
Verder heb ik de bovenste beplanking aan de boeg weer gemaakt, en met spijkers vastgezet.
Heb nu een situatie dat de spanten aan de rechterkant van de boeg niet helemaal aansluiten.
full

Volgens mij is het probleem dat de ronding van de boeg niet optimaal is, dus verder schuren. Kan iemand me dat bevestigen?

Verder heb ik het voorste stuk afgebroken, door alle veranderingen zag het er niet meer uit.
Ook hier heb een vraag moet de beplanking van de boeg tegen het dek aanzitten, of valt het over de rand van de beplanking?

full

Ik zie jullie adviezen graag tegemoet.
Was weer een aardig klusweekend, maar wel gezellig als je het resultaat ziet wat er nu ligt en wat het eerst was.

-----------------------------------
met vriendelijke groet
wil

Dat is alvast een mooi begin.
Aan linkerkant achteraan lijkt één spant nog wat geschuurd te moeten worden (is lastig te beoordelen op de foto).
Dat kun je zelf best beoordelen, maar rechts "lijkt" hij iets ronder te zijn.

sjn_achter.jpg

Aan de boeg ben je er bijna, er zijn nog wat hoekjes, heel minimaal.
Best om te controleren is er een latje tegen te leggen en te kijken of er geen knikken zijn.
Het zijn de spanten die de maat aangeven en niet het balsa.

sjnboeg.jpg

De beplanking van de luizenplecht loopt niet over de beplanking van de boeg, maar er tegen aan.

P1010297.jpg

Germt bedankt voor je reactie.
Ga de boeg nog wat schuren en rechts wat meer dan links. Ook zal ik nog eens kijken naar de linker achterzijde.
Voor wat betreft het luizenplecht, dan zou ik de spanten waar het luizenplecht op rust zeker 2 mm af moeten schuren, want nu loopt de eerst spant gelijk aan de spanten, en komt dus het luizenplecht er boven uit. Ga maar weer eens schuren. Nu is het makkelijker, want alles is maar gespijkerd.

Dit is dus het grote voordeel dat jij het schip gezien hebt en voor mij als beginneling een uitstekende begeleider bent.Leer er veel van.
nogmaals bedankt.

----------------------
met vriendelijke groet
wil

Wat die beplanking op de luizenplecht betreft, is het verstandig om even in de beschrijving te kijken, die geeft zulke details meestal wel aan.
Ik ga hier uit van de meest gangbare werkwijze, maar........

Hallo Wil.

Heb jij spant 10 en 12 ook aan moet passen aan de bovenzijde waar het dek op komt ?
Bij mij is spant 11 mooi bol aan de bovenzijde maar 10 en 12 zijn gewoon vlak.
Die moet ik dus aanpassen naar de zelfde ronding voor het dek.

Groet PC Piet (Peter)

Peter,

Heb het even goed nagekeken maar bij mij zijn de spanten 10 tot en met 12 allemaal vlak. Het dek is ook een vlak dek.

-------------------------
met vriendelijke groet
wil

Peter,

Heb het even goed nagekeken maar bij mij zijn de spanten 10 tot en met 12 allemaal vlak. Het dek is ook een vlak dek.

-------------------------
met vriendelijke groet
wil

Het dek hoort in het algemeen iets bol te zijn, zodat het water er goed vanaf loopt.

klopt, daarom zijn de wielen van het rolpaard vóór ook groter dan achter.
Staat het rolpaard horizontaal;)

Vanmiddag vanwege het "slechte" weer maar een paar uurtjes gewerkt aan het schip.
Heb de boeg nog wat geschuurd zoals Germt had aangegeven. Nu is alles mooier rond. De spanten kan ik nu gaan lijmen.
Ook de achterkant nog wat geschuurd, maar op die plek zat geen balsa Germt. Maar op de foto was het moeilijk te zien.

Ook nog bezig gewest met de luizenplecht. Ziet er heel wat anders uit dan in de eerste versie. Dus het sloopwerk is niet voor niets geweest.
Het weekend gaan we weer verder.

full

met vriendelijke groet
wil
Op de werf: San Juan Nepomuceno

Beste bouwers,
Ik ben nu bezig om de SJN te beplanken. Nu moet ik de planken verjongen.
De planken moeten vanuit het midden ( 5mm) naar voren en naar achter tot 3 mm. Ben nu bezig met een mesje, maar het resultaat is niet best. Krijg geen rechte lijnen.
Heeft een van jullie soms een betere manier om dit tot een mooier geheel te laten verlopen?

----------------
met vriendelijke groet
wil

Ik doe dit met een stalen liniaal op een snijmat met een (scherp) hobbymesje en heb er zo nooit problemen mee. Je moet niet proberen het in één keer door te snijden, maar een aantal malen langs de liniaal snijden tot het los is.

Back