San juan nepomuceno

De afbeelding die ik heb geplaatst is van dezelfde kit. San juan nepomuceno 1765. Afbeelding op de doos lijkt ook de knikvariant te suggereren

Beide varianten bestaan inderdaad, maar ik ken de afgeronde knik hoofdzakelijk van Engelse schepen.Ik heb even gegoogled op het schip en ik kom eigenlijk alleen de knikvariant tegen.

Bij De Kombuis staat er ook één in een vitrine en die heeft de beplanking bij de spiegel ook doorlopen en is van Artesania.

Groet PC Piet (Peter)

Even in de geschiedenis duiken en je bent er uit!

Het schip is gebouwd door Juan Donestove.

Ik plukte dit even van het www.

"While the ship was under constrution Juan Donestove died in 1765 and Gaultier finished her with some modifications.
So the build was started with English (1754) rules and finished by Gaultier's French system.
So the ship is ibuild in a partly English, partly French system.
Her hull was coppered.

Dat verklaard de zgn knik in de achtersteven, is duidelijk onder Engelse sferen.
Meer Engelse zaken zie je op de luizenplecht; de zgn roundhouses.

Ja, dan is deze spiegel dus niet juist, en hoort dus niet op het model (als je historisch juist wilt doen)
Hoe de kit het beschrijft weet ik niet natuurlijk, maar ik vermoed dat de kit wel de knik zal aangeven. (kan mij namelijk niet voorstellen dat Arteania er zo ver naast zit)

Ik vermoed dat je het jezelf makkelijk wilde maken door die ronding in de beplanking te vermijden.
Ik vrees dat de met jouw oplossing de lijn uit het achterschip haalt

Dit is jouw oplossing en je ziet dus een vlakke achterkant

382462233.jpg

Zo moet ze zijn

033hullplanking3.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
De beschrijving en foto's in de kit geven aan dat de achterzijde rond zou moeten zijn, maar zoals ik reeds in mijn eerder verslag heb gemeld zat er een andere boeg en achtersteven in de kit met alleen een A4 als beschrijving hoe dit stukje in elkaar gezet moet worden. ( beschrijving is niet aangepast aan de nieuwe situatie)

In een ander forum heb ik de vraag gesteld hoe ik dit moest oplossen. Heb twee suggesties gekregen, inderdaad rond maken, of anders de manier zoals ik nu gemaakt heb.

--------------------------------------
met vriendelijke groet

De keuze moet je zelf maken, en je ziet aan de 2 foto's die ik plaatste wat het effect van die keuze is.
De Historie (schuin gedrukt in het Engels) laat zien wat de Historisch juiste bouwwijze is.
Overigens begrijp ik niet waarom dat Artesania dat alternatief biedt.
Vermoedelijk om het makkelijker te maken, die planken zijn moeilijk te buigen.
De fabrikant wil eigenlijk straks graag wéér een model verkopen.
In mijn ogen is de rechte achterkant dan niet de San Juan de Nepomuceno meer, en hebben ze op het andere forum de verkeerde info gegeven
Het wordt dan meer een Spaans schip met Engelse en Franse invloeden met een Hollandse achterkant.
Overigens lijkt het er op de foto's op dat ook de spanten niet zijn gevijlt om de natuurlijke loop van de beplanking te krijgen, en dus knikken te voorkomen.
Die tip had Dirk (amazon) je daar ook gegeven.

Maar..... jij beslist, het is jouw model, ik geef allen maar de juiste info weer, en kijk dan maar rustig toe:)

In dat geval ga ik er van uit dat je rekening moet houden met de achtersteven. Misschien dat je die er zo overheen kan lijmen. Sleuf is alternatief. Beetje lastig inschatten vanaf een foto. Maak anders een foto van dat A4tje. Misschien helpt het.

Peter,

Bedankt voor je reactie.
Hierbij de gemaakte foto's van het gevraagde A4-tje.

full
full
full

Ook doe ik de twee foto's die in de beschrijving staan afgedrukt en die volkomen anders zijn dan het A4-tje. :(
full
full

-----------------------------------
met vriendelijke groet
wil

Ook doe ik de twee foto's die in de beschrijving staan afgedrukt en die volkomen anders zijn dan het A4-tje. :(
full
full

-----------------------------------
met vriendelijke groet
wil

:confused: Hier kan ik met de beste wil van de wereld niks van maken hoor

Heb nog even wat uitgezocht.
De beplanking aan de achterkant moet doorlopen, dus met die zgn. knik, tot de horizontale balk onder de wulf.
Ik moet wel erg goed kiken maar ik zie in het a4tje eigenlik hetzelfde.
Dat zou kunnen betekenen dat dat slechts een verduidelijking is van hetgeen uiteindelijk de bedoeling is.
Ik heb vanochtend vele verslagen van dit schip door gespit, en zie echt alleen maar de vorm aan de achterkant.

sternn1.jpg

Verder hoop ik dat de roundhouses op de luizenplecht nog los staan, want die staan niet goed.
Dat stonden ze eerst wel, maar door een verkeerd advies op het andere forum heb je dat blijkbaar veranderd, en staan ze nu verkeerd, teveel naar het midden.
Het zijn toiletten en de ontlasting moet ergens naar toe, dat gebeurd dus door dat ze oversteken.

headrails5.jpg

Als je ze zo laat staan kom je straks met de regelingen in de knoop, want die hoort daar tegenaan te lopen.

boeg_wil.jpg

Zo staan ze nu bij jou, en hier zie je ook dat je spanten niet zijn rond gezet voor een vloeiend verloop van de beplanking.
Je hebt er blijkbaar allerlei stukjes ingezet om het een beetje in model te krijgen, en daar was je al voor gewaarschuwd op het andere forum!

bow2.jpg

Zo moeten ze staan

Ik hoop van harte dat je hier iets mee doet, anders vrees ik het ergste, en gaat het niks worden.
Het is absoluut niet mijn gewoonte om mensen af te breken.
We zitten op een forum om elkaar te helpen, maar vindt het wél jammer, dat je goed gemeende adviezen in de wind slaat; zoals de spanten, de knikken in de beplanking van je romp, de dekken die nou niet bepaald netjes zijn.
Sorry, ik ben gewoon eerlijk, maar er zitten helaas nu al teveel fouten in zodat ik twijfels heb of dit ooit goed komt, terwijl er al meerdere malen op gewezen is.:(
Jammer, want het prachtig schip, niet de goedkoopste of de makkelijkste, maar met geduld best te doen

Dan nog een laatste tip want je zult me nu wel aardig beu zijn; gebruik gewone bijv. Bison witte houtlijm bij voorkeur op waterbasis.
Deze lijm is perfect en je kunt overtollige lijm met een vochtige doek verwijderen.
Bijkomend voordeel; je kunt als er iets fout is het onderdel vochtig maken zodat de lijm oplost en zonder schade afbreken. Met UHU Hartgaat dat niet, en de vlekken daarvan zijn nagenoeg niet weg te schuren met als gevolg dat als je daar vernis of beits op zet hele hindelijke vlekken gaat zien.
UHU hart voor je hele schip gaat je een vermogen aan tubes kosten, Bison is een stuk goedkoper

De zwartwit foto,s, daar is inderdaad niet veel van te maken, te onduidelijk. En ik vind ook het commentaar van Germt wel terecht. Als je advies vraagd en er niet zoveel mee doet dan heeft het ook niet veel zin.
Ik zeg wel vaker; eerst vragen en eventueel dryfit foto,s en daarna pas doen!
Want als je het andersom doet moet je vaak de boel weer afbreken, of je krijgt een incorrect model.

Ik zet het hier maar even weg.
Het zou er op kunnen lijken dat ik door mijn commentaar iemand van het forum heb gejaagd, of de lol van het bouwen heb verstoord.
Ik heb met Wil contact gehad, en we gaan morgen ochtend eens "live" kijken wat er mogelijk is om het te fatsoeneren.
Niet dat ik alle oplossingen heb, maar misschien kunnen een paar tips of suggesties e.d. helpen.
Daar is het forum tenslotte óók voor :D

Ik zet het hier maar even weg.
Het zou er op kunnen lijken dat ik door mijn commentaar iemand van het forum heb gejaagd, of de lol van het bouwen heb verstoord.
Ik heb met Wil contact gehad, en we gaan morgen ochtend eens "live" kijken wat er mogelijk is om het te fatsoeneren.
Niet dat ik alle oplossingen heb, maar misschien kunnen een paar tips of suggesties e.d. helpen.
Daar is het forum tenslotte óók voor :D

Is wellicht je militaire achtergrond;)

Je moet er ook rekening mee houden dat niet iedereen de intentie heeft om een perfect gelijkende schuit te maken, en ook dat niet iedereen meteen op het niveau van een prof zit.

Ik denk dat je je van je goede kant laat zien als je Wil op weg helpt een boot te maken waar hijzelf zeer tevreden over kan zijn - ongeacht wat anderen er van vinden.

Wil op weg helpt een boot te maken waar hijzelf zeer tevreden over kan zijn - ongeacht wat anderen er van vinden.

Het is op Wil zijn verzoek, en na mijn opmerkingen zou het natuurlijk niet netjes zijn om "nee" te zeggen.
Als ik om hulp vraag krijg ik het ook.
Ik schaam mij er ook niet voor te zeggen dat Dirk mij onlangs ook nog geholpen heeft.
Het op weg helpen is exact de insteek Hans!!
Ook hier geldt; de bouwer bepaald;)

Tot voor kort wist ik niet van het bestaan van dit forum af. Dus heb ik mijn gebouwde schepen van de beschrijving moeten maken. Ook toen stuitte ik al tegen bepaalde problemen. Heb deze naar mijn eigen kunnen proberen op te lossen.Met als gevolg niet altijd het gewenste resultaat. Maar ja waar naar toe met je vragen.
Nu ik aan dit schip ben begonnen, vond ik het juist fijn om met anderen te sparren en ook hun opmerkingen te horen. Zeker als je pas intensiever aan het bouwen bent geslagen, heb je dit nodig. Maar ook anderen moeten begrijpen dat niet alles duidelijk is wat men schrijft en probeert uit te leggen.
Na de opmerkingen van Germt heb ik wel getwijfeld of ik verder moest gaan op dit forum. Of mijn eigen weg gaan bij de bouw van dit schip.
Toch heb ik besloten om met Germt contact op te nemen en te vragen of hij mij persoonlijk kan helpen. Zeker met het probleem waar ik mee zit. De grijze foto's zijn overgenomen van de beschrijving, dus deze waren al onduidelijk. En de gewijzigde onderdelen sloten dus niet aan bij de foto's.Hoe kun je zo'n schip goed bouwen als je kennis niet optimaal is. Dus kan ik beter raad vragen, face to face, bij mensen die al langer aan het bouwen zijn.
Ik ben blij dat Germt me wil helpen.

----------------------------------
met vriendelijke groet
wil

Na de opmerkingen van Germt heb ik wel getwijfeld of ik verder moest gaan op dit forum. Of mijn eigen weg gaan bij de bouw van dit schip.

/QUOTE]

Dat risico had ik ingecalculeerd........
Helaas konden je voorgangers dat soms niet, en stoppen met de hobby.
Ik vindt het fantastisch, dat je door bijt, dat zijn de échte bouwers!!!!
We komen er wel uit, gaan morgen na de koffie rustig even kijken hoe we dit varkentje gaan wassen
Het is een Engelse romp, toevallig kan ik daar wel wat mee;)
En........ opgeven is géén optie!!!!

Blij dat je gebleven bent Wil. Ik kan me de twijfel voorstellen. Maar weet ook dat het nooit de bedoeling is geweest iemand te ontmoedigen. Het scheelt zeker dat Germt er een blik op kan werpen. Het is toch makkelijker tips te geven wanneer je het met eigen ogen ziet en de tekeningen en beschrijving kan bestuderen. En eventueel wat extra uitleg op het forum geven zodat we ook mee kunnen denken. Gaat helemaal goed komen.

goed idee, mogelijk een idee dat iedereen zijn locatie in zijn profiel invult, zodat dit soort contacten vaker gemaakt kunnen worden bij mensen die in dezelfde regio wonen.

Back