San juan nepomuceno

Het antwoord staat in post #11.
Een album heb je al, de rest is een eitje

Bouwverslag van begin maart 2014 tot 10 mei 2014.

Begin maart deze kit gekocht.

full

In de kit zat al een aanpassing van de boeg en achtersteven. Na eerst een “ Nederlandse” vertaling te hebben gemaakt van de bouwbeschrijving, en een map aangelegd met allerlei details, begonnen aan de bouw.
Als eerste stuitte ik op het feit dat er twee plankjes in de kit zaten waarbij de beschrijving niets over vermelde.
full
full

Uiteindelijk na navragen blijkt dat deze aan weerszijden van de naad van de kiel ( deze bestaat uit twee stukken) als versteviging moet worden aangebracht, en wel gelijk aan de bovenkant.
De spanten zijn aan beide kanten onderling verbonden met een horizontale lat ( in drie fase aan de achterzijde).
full

Daarna begonnen aan de bouw van de drie dekken.
full
full
full

Heb ook nog een laddertje gemaakt om de mogelijkheid te hebben om van het tweede dek naar het derde dek te kunne gaan.
full

De volgende stap om de boeg en achtersteven in elkaar te zetten. Omdat bij deze kit een andere boeg en achtersteven bij waren geleverd ziet het er anders uit dan in de fotobeschrijving staat weergegeven.
full
full

Als leek heb ik deze in elkaar gezet en de eerste beplanking aangebracht. Heb de foto’s op een ander forum geplaatst en ontving de reactie dat de boeg een rare knik vertoonde. ( zal deze foto nog in de volgende update plaatsen.
Heb deze opgevuld en aangepast zodat het een ronde boeg werd.
full

De beplanking aan weerszijden afgemaakt zoals beschreven ( 11 stuks).
full

Ook het achtersteven is heel anders dan in de fotobeschrijving staat weergegeven. Ook hier kreeg ik het advies om het op te vullen of een andere achterkant te maken. Heb voor het laatste gekozen.
Zie het resultaat van experiment
full

Het uiteindelijk resultaat komt in het weekend verslag.

----------------------
met vriendelijke groet
wil hagen

Laatst bewerkt door een moderator:
Wil; goed bezig, en de foto's is gelukt:D

Ik ben rechtstreeks, en bedoel het ALTIJD goed, en is niet als negatief bedoeld hoor; altijd opbouwend!!!

Zou je de spijkers nog uit het dek kunnen halen, want dat kan volgens mij veel realistischer.
Bovendien zijn ze volkomen "off scale" véél te groot dus
Ik ben geen voorstander van spijkers, en ze zijn ook niet nodig.
Ik haal ze altijd direct uit de doos, en verstop ze diep in een la om er NOOIT meer naar om te kijken.
Kielhalen moesten ze de fabikanten die ze leveren.

De tweede beplanking op de romp A.U.B. aanbrengen zonder spijkers.

Verder; kijk nog eens naar de tutorial Dekbeplanken. daar staan een hoop handige tips in.

Géén nood, we helpen je verder hoor, ben ik nu wel verplicht natuurlijk, maar doe iets aan die spijkers;)

Als je gaat lijmen, dan is het aan te raden de kopse kanten van de spanten te schuren zodat het donkere van het laseren weg is. Dan pakt de lijm beter. En een vraagje over de spanten. Heb je die meegeschuurd in de ronding van het schip? Ze lijken nog vrij haaks. Mooi bootje hoor. Ik blijf hem volgen :thumbsup:

hoi, mooie boot, ga zo door .

wat spijkers betrefd ik gebruik alltyd spijkers .

dus je moet het zelf weten .

grt timberwolf

...Ik ben rechtstreeks, en bedoel het ALTIJD goed, en is niet als negatief bedoeld hoor; altijd opbouwend!!!
....Ik ben geen voorstander van spijkers, en ze zijn ook niet nodig.
Ik haal ze altijd direct uit de doos, en verstop ze diep in een la om er NOOIT meer naar om te kijken.
Kielhalen moesten ze de fabikanten die ze leveren...
...Géén nood, we helpen je verder hoor, ben ik nu wel verplicht natuurlijk, maar doe iets aan die spijkers;)

hoi, mooie boot, ga zo door .

wat spijkers betrefd ik gebruik alltyd spijkers .

dus je moet het zelf weten .

grt timberwolf

@ Germt, wat hoor ik nu :schrik:???
Heb je iets tegen Spijkertjes :( ???
Had je dat niet rechtstreeks tegen mij kunnen zeggen ? :onweer::agrue:
:D ;)

@ Wil, ik gebruik ze zelf wel met mate, grotendeels boots ik ze na met kleine prikgaatjes, anders zijn ze inderdaad al snel volledig buiten proportie.
Mooi schip trouwens :D

Grt
SPIJKERTJE

@ Germt, wat hoor ik nu :schrik:???
Heb je iets tegen Spijkertjes :( ???
Had je dat niet rechtstreeks tegen mij kunnen zeggen ? :onweer::agrue:
:D ;)

Grt
SPIJKERTJE

:oops: daar had ik weer niet aan gedacht;)

Een spijkertje (:confused:) hier en daar voor meer stevigheid, en liefst onzichtbaar kan natuurlijk.
Maar een dek daarmee vast timmeren:(
En het laddertje; daar moet eigenlijk een trap staan met platte treden.

Ja, sorry, ik ben misschien een zei.....d, maar hoop dat de bouwer het verbeterd, daarvoor dient een forum., en heeft hij meer aan dan aan Oh's en Ah's.

Maar de bouwer bepaald, ik kan hooguit zeggen dat het niet klopt en/of het niet mooi is, en hoe het naar mijn persoonlijke mening beter kan

Een spijkertje (:confused:) hier en daar voor meer stevigheid, en liefst onzichtbaar kan natuurlijk.
Maar een dek daarmee vast timmeren:(

Ik gebruik draadnagels - met platgeruite kop!

En op het laatst kromslaan.

:confused:

Ik bedoel het steeds goed hoor, en volgens mij is er geen reden om mij in de s..k te nemen.
Als dat zo is dan geef ik beter geen tips meer:(

Jongens, belangrijke mededeling (Now listen here Men):

Ik grossier in flauwe opmerkingen, maar neem niemand in de zeik:)
(Ik zou niet durven :rolleyes:)

Die kromme spijkers komen van mijn eigen bouwplank waarop de Bata staat

Die kromme spijkers komen van mijn eigen bouwplank waarop de Bata staat

Daar had ik al een vermoeden van.
Waren serieuze "kastaars" trouwens!!
(Kastaars= "uitzonderlijk groot" in het vlaams)

En voor mij geldt natuurlijk: "Als ik de bal kaats, kan ik hem terug verwachten ;)

hallo allemaal,
Bedankt voor de discussie omtrent wel of geen spijkertjes. Jullie hebben mij serieus aan het twijfelen gebracht. Weet nog niet wat ik ga doen.

Als nieuweling op deze site vind k dat we opbouwende opmerkingen mogen geven en probeer elkaar niet in een negatief daglicht te stellen. Respecteer de mening van een ander.
------------------------------
met vriendelijke groet
wil

Wil,

Belangrijk advies: het is jouw schip en jouw mening - wat je ook doet en hoe je het ook doet is jouw eigen beslissing. Ieder ander hier op het forum zal dit voor de volle 100% accepteren en je er nooit op afrekenen.

Inmiddels ken ik de diverse mensen op het forum ook wat beter (waar ontmoetingsdagen al niet goed voor zijn). Het zijn stuk voor stuk zwakke zwetsers (met mij voorop denk ik :rolleyes:) maar die allemaal een hoop weten, een hoop kunnen, en - belangrijk! - dit graag willen delen.:D

Het weekend is voorbij en dus weer aan het schip gewerkt.
Als eerste heb ik het proefexemplaar
full

voor de achterkant nu verder uitgewerkt, zie hier het resultaat
full

Dus het zou op deze manier geplaatst moeten worden.
full

Allen is mijn vraag, moet ik nog een inkeping maken ( in het midden) zodat beide zijden tussen de kiel vallen? Of mag het zo ook?

Verder heb ik de tweede beplanking aangebracht aan beide zijden en tevens de kanongaten die er al in verwerkt waren opengemaakt. Zie hier het resultaat. Moet nog wel geschuurd worden.
full
full
full

Tot zover de update van dit prachtige schip.

Voor degene die voorgaande discussie hebben gevolgd, heb ik het besluit genomen om niets aan het schip te veranderen.

-----------------------
met vriendelijke groet
wil hagen

Het weekend is voorbij en dus weer aan het schip gewerkt.
Als eerste heb ik het proefexemplaar

voor de achterkant nu verder uitgewerkt, zie hier het resultaat
Dus het zou op deze manier geplaatst moeten worden.
full

Allen is mijn vraag, moet ik nog een inkeping maken ( in het midden) zodat beide zijden tussen de kiel vallen? Of mag het zo ook?

Ik kan niet zeggen dat ik de beplanking snap. Als ik andere spiegels bekijk, dan loopt de rompbekleding door.

san302.jpg

De romp kon/kan grofweg op twee manieren eindigen - afhankelijk van welke periode het schip is.

- De spiegel achter is een vlak gedeelte waar de rompbeplanking op eindigt
- De rompbeplanking maakt een afgeronde knik waarbij ze tot tegen de kiel eindigt.

Je hebt in jouw geval een vlakke spiegel gemaakt, dus niet de beplanking die de ronding volgt.

In deze spiegel zal je inderdaad nog de gleuf moeten maken waarde kiel doorheen komt.

Of het helemaal conform het origineel is weet ik niet, maar nogmaals - het wordt jouw eigen model.;)

Back