Royal Caroline (koninklijk jacht uit 1749) schaal 1:47

Bezig met de ornamentjes voor de buitenkant, dat zijn er nogal wat, dus de updates verschijnen niet meer zo frequent. De ornamentjes moeten allemaal worden schoongemaakt en hier en daar wat 'braampjes' wegvijlen, waarna ik ze in de vorm van de scheepshuid moet buigen en voorzien van het schilderwerk (goud).
JPG_8822_4585_bewerkt-1.jpg

JPG_8824_4586_bewerkt-1.jpg

de ondergrond word zwart, hier een impressie hoe dat er gaat uitzien....
JPG_8827_4587_bewerkt-1.jpg

De zwarte banen worden afgewerkt met messing sierlijsten, die moeten op maat worden gemaakt en uiteraard ook in vorm worden gebogen, genoeg te doen dus...

Mooi de ormanentjes Piet
Ik ben zelf op dit moment bezig de ormentjes aan het schoonmaken voor de romp
Bij mij passen sommige slecht en moeten gebogen worden.
Heb jij ze ook verwarmd om te buigen?

Ik moet ook zeggen dat het materiaal dat bij dit pakket geleverd word erg goed uitziet en dat voor die prijs. Maar het vakmanschap heb je wel nodig om er zo iets moois van te maken.

Heb jij ze ook verwarmd om te buigen?
Sommige ornamentjes buigen vrij makkelijk en de gene die niet zo lekker willen buigen maak ik inderdaad eerst heet, waarna het na afkoelen een stuk beter gaat. Ik vijl alle onderkanten zo glad mogelijk, zodat de lijm beter en gelijk verdeeld kan worden en ik buig ze met twee tangetjes in de juiste vorm, daarvoor heb ik in de bekjes van de tangetjes stukjes hout gelijmd om het messing niet te beschadigen.

Vandaag 3 kluisgaten gemaakt voor de afwatering aan bakboord en nu aan stuurboord bezig met de ornamenten e.d.
JPG_8851_4600_bewerkt-1.jpg
Ik denk dat ik de gaten maar met een dun boortje van 1,5 mm door de huid ga boren en dan groter maak met een rond vijltje, want de kans dat de binnenkant gaat splinteren met een 3 mm boor is redelijk groot...
JPG_8852_4601_bewerkt-1.jpg

Back