Royal Caroline (koninklijk jacht uit 1749) schaal 1:47

Wij gaan ons best doen om het te evenaren Piet;), maar dat kost (ons)nog heel veel tijd.
Fantastisch werk, en een prachtig naslagwerk voor alle mede bouwers.
 
De laatste ra, de kruismarsra is afgehangen; De draaireep gaat weer door een gat in de top van de steng en via het soldatengat naar het dek,
JPG_0087_5387_bewerkt-1.jpg

De toppenanten ook hier belegd op de mars, eigenlijk wegens gebrek aan ruimte en belegpunten aan dek,
JPG_0094_5390_bewerkt-1.jpg

Op onderstaande foto de draaireep (D) die aan een ring aan de voet van de mast is belegd, de schoten (S) aan weerszijde op de beide bolders en de brassen van de marsra op de achterste nagelbank (B)
JPG_0089_5388_bewerkt-1.jpg

Wat rest zijn de de rakken voor beide raas + de brassen voor de raas van de grote mast en de kruisra....

Het hele plaatje met alle afgehangen raas;
JPG_0096_5392_bewerkt-1.jpg
 
Met het zetten van de brassen van de grote mast en de kruisra is het optuigen compleet, nog wat rolletjes touwwerk op de belegpunten en het model is klaar om stof te gaan vangen....:rolleyes:. Wegens de felle zon heb ik de luiken laten zakken en zijn de foto's gemaakt met de flitser, waardoor ze niet helemaal 'kleurecht' overkomen. Binnenkort schiet ik nog een paar laatste plaatjes bij daglicht...

De brassen; (commentaar onder iedere foto)
JPG_0111_5395_bewerkt-1.jpg

brassen van de grootbramra, sb-stuurboord en bb-bakboord, v is/zijn de vaste parten aan de kruisstengenstag en g de beide geleide blokken eveneens aan de zelfde stag, B is het belegpunt aan het hekwerk voor op het dekhuis.

JPG_0113_5396_bewerkt-1.jpg

brassen van de grootmarsra, v de vaste parten aan de kruisstag, g geleide blok onder de kruismars aan SB (aan BB zit er uiteraard ook een maar die is niet te zien op de foto) en b het belegpunt op het hekwerk.

JPG_0114_5397_bewerkt-1.jpg

belegpunten van beide getoonde brassen, waarbij M de brassen van de marsra en B van de bramra.

JPG_0107_5393_bewerkt-1.jpg

brassen van de grote ra; V het vaste part aan een ring, het halende part loopt door een ring op de verschansing (R) naar het belegpunt aan de achterste korvijnnagel op de laatste nagelbank (B)

JPG_0108_5394_bewerkt-1.jpg

En de laatste, de bras(sen) van de kruisra (op de foto de bakboord bras) V is het vaste part aan het laatste hoofdtouw van het want van de grote mast, G het geleide blok aan het zelfde hoofdtouw en het halende part is vast gezet onder aan het laatste hoofdtouw.

JPG_0117_5400_bewerkt-1.jpg

Het scheepje met alle lijntjes op de werktafel. (waarschijnlijk hang ik de vlag nog in de vlaggenmast)

JPG_0127_5404_bewerkt-1.jpg

Héél veel lijntjes....;)
 
Back
Top