Royal Caroline (koninklijk jacht uit 1749) schaal 1:47

Foto's zijn vaak meedogenloos en tonen foutjes die je over het hoofd ziet, zo werd ik middels een PB gewezen op het feit dat de blinde ra niet perfect horizontaal hangt door een wel heel oplettende collega bouwer. Het scheelt maar een paar mm, maar hij had wel gelijk... Ik los dit op door de brassen wat te stellen, SB iets vieren en BB iets aanhalen waardoor de ra recht komt te hangen. Alhoewel het maar héél weinig is, dien ik natuurlijk het 'pietje precies' effect wel in ere te houden...;)
JPG_0010_5331_bewerkt-1.jpg

grootmarsra;

De 6e ra die op het model komt te hangen is de grootmarsra, 210 mm lang en 5 mm dik, tot 3,5 mm afgeschuind naar de nokken en de nokken zijn een kleine 2 mm dik. Het middendeel is wederom bekleed met linden fineer latjes van 2 mm breed en de ra-klampen zijn gemaakt van 1,5 x 3 mm beuken lat. De ra is gebeitst en de nokken rood geschilderd, tevens zijn alle blokken met toebehoren voorbereid,
JPG_0018_5332_bewerkt-1.jpg

tv zijn de vaste parten van de toppenanten, gt zijn de geleide blokken voor de toppenanten, gd zijn de geleide blokken voor de dubbele draaireep, b de bras-blokken, v de vioolblokken voor de toppenanten en de schoten voor de bramra, g zijn geleide blokken voor de schoten (buitenste van de marsra en binnenste voor de bramra), d is het dubbelblok voor de draaireep.

JPG_0019_5333_bewerkt-1.jpg

blokken aan de ra geknoopt

JPG_0020_5334_bewerkt-1.jpg

en de blokken, toppenanten en draaireep aan het ezelshoofd en zaling van de grootsteng. gt blokken voor de toppenanten, gd voor de dubbele draaireep, d draaireep en t toppenant.

Afhangen grootmars ra;
JPG_0024_5337_bewerkt-1.jpg

voorkant

JPG_0025_5338_bewerkt-1.jpg

achterkant (S zijn de schoten die zijn belegd aan een ring op de verschansing net voor het dekhuis)

JPG_0026_5339_bewerkt-1.jpg

achterkant van de grote mast met zicht op het rak en de beleg punten van draairepen en halende part(en) van de schoten

JPG_0027_5340_bewerkt-1.jpg

De draairepen gaan door de soldaten gaten naar het dek en de toppenanten heb ik vast gezet op de grootmars.

Back