Royal Caroline (koninklijk jacht uit 1749) schaal 1:47

Al het geschut in elkaar gezet en op het model geplaatst (dry-fit), met een stel-keg van 2 mm hoog staan ze mooi in de poort openingen,
JPG_8534_4433_bewerkt-1.jpg

Morgen de rest, zoals ringen aanbrengen voor de talies en broekings. De rolpaarden krijgen alleen de zij-of bakstakels + de broekings, de uithaaltalie komt er waarschijnlijk niet op omdat het geschut in verhouding wat aan de grote kant is en de uithaaltalie daardoor te kort word en dus geen zin heeft, maar zo denk ik er nu over en dat kan nog veranderen. Het geschut word pas definitief opgesteld als de romp nagenoeg gereed is.
JPG_8532_4432_bewerkt-1.jpg

JPG_8538_4438_bewerkt-1.jpg

De rolpaarden worden gebeitst in eiken en de lopen worden matzwart. (wielen blijven blank)

:p niet gezien. Wel jammer. Het ziet er allemaal zo netjes en nieuw uit. Denk daar passen net gegoten bronzen kanonnen bij.
Ik heb de brasguns op het achterschip al matzwart, tevens komt er van de boeg tot het hek een zwarte strook vol met gouden ornamenten (de optie in de beschrijving is blauw of zwart en ik kies voor zwart deze keer). Rond de poorten komen ook gouden ornamenten dus ik denk dat de zwarte lopen daar wel goed bij gaan uitkomen. Maar de messing kleur zou misschien ook best wel kunnen, is gewoon een kwestie van smaak vrees ik;)

Ah jongens, spijtig om te moeten zeggen - maar net gegoten bronzen kanonnen zijn niet messingkleur. Net gegoten messing kanonnen misschien wel, maar ook daar moet ik teleurstellen. Gegoten messing kanonnen bestaan niet. En bij bronzen kanonnen zal door de hoge temperatuur van bijna 1200 graden bij het gieten het materiaal meteen gaan oxideren en een bruinzwarte kleur krijgen tijdens het afkoelen.
Modelbouw kanonnen worden uit messing gemaakt omdat dit makkelijk te draaien is op een draaibank, maar de kleur ervan is beslist niet origineel.

Hans (in het dagelijks leven adviseur koperen, messing en bronzen daken en gevels)

Ik heb de brasguns op het achterschip al matzwart, tevens komt er van de boeg tot het hek een zwarte strook vol met gouden ornamenten (de optie in de beschrijving is blauw of zwart en ik kies voor zwart deze keer). Rond de poorten komen ook gouden ornamenten dus ik denk dat de zwarte lopen daar wel goed bij gaan uitkomen. Maar de messing kleur zou misschien ook best wel kunnen, is gewoon een kwestie van smaak vrees ik;)
Dat klinkt veel belovend!

Prachtig Piet! Dat word echt een plaatje van een schip. Je zou zo Maar eens willen weten waar die kanonnen wel eens voor gebruikt zijn. Zou ooit iemand het wel eens gewaagd hebben de koninklijke familie hun pleziercruisjes of reizen te verstoren?

De rolpaarden zijn in de eiken beits gezet en voorzien van ringen en de blokken voor de bakstalies,
JPG_8539_4439_bewerkt-1.jpg

En zoals vermeld zijn de lopen matzwart geschilderd,
JPG_8540_4440_bewerkt-1.jpg

Dat ziet er dan zo uit op het model,
JPG_8542_4441_bewerkt-1.jpg

Wat rest zijn de tappendek plaatjes, maar die moet ik nog zwart maken evenals de zichtbare delen van de assen.

Het geschut waar ik inmiddels al bijna vier dagen mee bezig ben:rolleyes: is nu helemaal gereed,
JPG_8550_4444_bewerkt-1.jpg

De tappendek plaatjes zitten er op, ik heb hiervoor geen lijm gebruikt, maar ze met nageltjes vast gezet nadat ik de gaatjes had voorgeboord. Het zwart is allemaal schilderwerk (mat zwart nr. 33 van Humbrol). Ik kan nu de gaatjes boren in de verschansing voor de talies en broekings en dan gaan het geschut tijdelijk in de kast tot het tijd is om het definitief op te stellen.

ps, de tappendek plaatjes zijn hier gemaakt zoals op de meeste modellen, maar in het echie zag dit er toch een tikkie anders uit, daar werden de tappen vast gezet met een soort metalen klep die aan een ring was bevestigd en na sluiten geborgd werd met een borgpen. Daar dit natuurlijk bijna niet op schaal na te maken valt doen we het over het algemeen met plaatjes en nagels (of lijm),
JPG_5757_3146_bewerkt-1.jpg

Back