Royal Caroline 1749 - Kitbashing - Werfregister

Dat is toch echt een leuk masientje om erbij te hebben Herman
Dat is zeker Peter, maar je moet er mee kunnen werken, en dat vraagt toch wel een investering in tijd, en vooral veel oefenen en materiaal verknoeien. :)
Hier had ik geluk dat de eerste stukken die te laag afgefreesd waren, konden dienen voor de kleinere ezelshoofden, die ook niet zo dik zijn. Ik ben dus lekker zuinig geweest, en heb nog een massa testblokjes over :thumbsup:

Dag 330: 22/09/2021 2u25

Ezelshoofden gevijld en geschuurd.
IMGP4978.JPG

Jackstaff dry-fit geplaatst.
IMGP4977.JPG

Fokke- en grootmast voorzien van de metalen kuipbanden. Ik kon niet wachten op de verwachte bestelling, en heb “mijn plan getrokken”.
IMGP4979.JPG

Veel modelbouwplezier,

Waaw, al die leukjes voor 1 bericht :thumbsup: vlug verder dus :)

Dag 333: 23/09/2021 1u45

De schalen (“Rubbing pounch” en “cheeks”) aan de binnenzijde (kant die tegen de mast komt) voor de kuipbanden ingevijld met de zijkant van een sleutelvijl en tegen de fokke- en grote mast gelijmd met houtlijm. Daarna rond geschuurd met een grove schuurlat en sleuteslvijl voor de onderrand van de nommerstukken. Afgewerkt met een fijne schuurlat.
IMGP4980.JPG

Veel modelbouwplezier,

Laatst bewerkt:
Dank je Peter, en 't is nog niet gedaan, ik hoop masten en zalingen tegen eind van de week te kunnen afwerken, maar de marsplatformen zullen voor volgende maand zijn.

Dag 334: 24/09/2021 0u05

6 stukjes noten 2 x 10 mm op lengte gezaagd voor de nommerstukken
IMGP4981.JPG

Dag 335: 25/09/2021 2u20

De maat van de nommerstukken overgenomen op polyesterkalk (restje van mijn carrière bij een bouwpromotor ruim 30 jaar geleden), uitgesneden en over gezet op het notenhout.

De nommerstukken op maat gemaakt.
IMGP4982.JPG

Veel modelbouwplezier

Dank weer voor alle leukjes. :thumbsup:

Dag 336: 26/09/2021 3u25

Nommerstukken gelijmd met houtlijm.

De 11 woelingen van 17 omwentelingen 0,25 mm zwart touw gemaakt voor de fokke- en grote mast en afgeboord met houtfineer zoals bij de kruismast.
upload_2021-9-30_16-15-44.jpeg

De masten uitgelijnd met hulp van touwtjes die op de muur achter het schip gespannen zijn in de helling van elke mast en de zalingen op de nommerstukken gelijmd.
IMGP4983.JPG

Het koord van de kruismast naar de boegspriet is er gespannen omdat de kruismast wat speling heeft en om te kijken of in de meest voorwaartse positie de helling tot 4 beperkt is. Bij de andere masten is de helling spelingloos correct.

Veel modelbouwplezier,

En het wordt nog beter, beloofd :)[/QUOTE]

Dat kan haast niet :rofl:

Back