Royal Caroline 1749 - Kitbashing - Werfregister

en dit:

Bezaansroede voorzien van de ringen aan de uiteinden en de 2messing oogbouten geplaatst.
IMGP4962.JPG

Het dikste punt zit hier niet in het midden, maar ongeveer 1 cm naar rechts. Het achtzijdig gedeelte is over ¼ van de lengte van beide zijden aangebracht.
Het linker uiteinde is ook iets dunner dan het rechter uiteinde.

Veel modelbouwplezier,

Dag 325: 16/09/2021 0u45

Ringetje gemaakt met buitendiameter 8 mm voor onderaan de bezaanmast.

Dwars- en langszalingen opgemeten.

Dag 326: 18/09/2021 2u40

Zakingen van de grote mars op maat gevijld en ineen gelijmd.

Zalingen van de fokkemars op maat gevijld, en… vastgesteld dat 1 van de 4 uiteinden van de dwarszalingen aan de bovenzijde afgeschuind is. Morgen die dwarszaling dus opnieuw ☹

Ze mogen alleen nog even poseren voor de foto met de zalingen in diverse stadia van afwerking.

IMGP4969.JPG

Veel modelbouwplezier,

Dag 329: 21/09/2021 4u10

Ik heb geen tafelcirkelzaag, dus kan geen latjes of blokjes op elke gewenste dikte zagen. Uit ervaring in het verleden leerde ik dat in vorm schuren telkens resulteert in scheve of ronde blokjes. Ik heb dus van de vertrouwde hardhouten parasolstok blokjes van 3,5 cm gezaagd met de Proxxon afkortzaag, en deze vervolgens in plakjes van om en bij de 6 mm dik gezaagd op de Hegner figuurzaag. En toen was het tijd om in Artcam te duiken en de CNC-frees aan het werk te zetten.

Oefening baart kunst wordt maar weer eens bewezen. De halve namiddag blokjes gefreesd op de CNC3018. Bij het eerste stuk stond ik weer voor het probleem dat ik telkens ervaar, namelijk geen idee op welke hoogte de frees begint en eindigt. Na een paar proefstukjes viel eindelijk mijn eurocent hoe ik in Artcam de dikte en diepte moet instellen.

Eerst op gewenste dikte met een 3 mm frees, en daarna de vorm met een 1,5 mm frees.

Dit resulteerde uiteindelijk in 7 ezelshoofden, op dikte en maat gefreesd, en voorzien van de gaten voor de masttop en de steng of bramsteng. Ik moet ze alleen nog uit de blokjes snijden omdat ik onderaan een halve mm over gelaten heb, en de vierkante gaten echt vierkant vijlen. Werkje voor morgen.

IMGP4973.JPG

Veel modelbouwplezier,

Back