Royal Caroline 1749 - Kitbashing - Werfregister

Dank voor de mooie woorden, de leukjes en het volgen.

Dag 277: 12/07/2021 0u35

De ankerstokken op de ankers geplaatst.

Uit messingdraad 1 mm ringen geplooid in de gewenste diameters (2 x 10 mm en 2 x 9 mm.

Eén van deze ringen volledig bekleed met mastworpjes in zwart garen 0,5 mm en voorzien van 4 witte mastworpen. Na het borgen van de knoopjes met dunne CA-lijm heb ik de ring aan het anker bevestigd.
IMGP4832.JPG

Veel modelbouwplezier,

@Pingu57 Dank voor het lof,
Dank voor het volgen en de leukjes :)

Die after-market noten latten zijn wel heel donker van kleur, zodat op de foto de zwarte banden amper afsteken tegen de achtergrond.

Dag 279: 14/07/2021 1u40

Verder met de sloep. Panart schrijft een dubbele beplanking met latjes van 0,5 x 3 mm voor. Voor de eerste huidlaag is dit wel heel dun, en laat weinig marge voor opschuren.

In het bouwverslag van @pietsan zag ik dat hij de eerste huidlaag in beuk uitgevoerd had. Dat zat niet in mijn bouwdoos. Ik had echter jarengeleden de volledige voorraad restmateriaal van een modelbouwer gekregen, en daarin zat een bundeltje beuken latjes 1 x 3. Bij nameten blijken de latjes te variëren in dikte tussen 1,15 en 1,25 mm, en zoals nogal eens voorkomt bij beuk waren ze krom in alle richtingen.

Ik heb dus een aantal latjes van 1,15 dik geselecteerd.

Ik heb ze op enige overmaat ingekort en er een 4-tal een kwartiertje laten weken. Daarna heb ik ze met de oude soldeerbout voorgebogen.
IMGP4836.JPG

De eerste lat is aan boeg en hek gelijmd.
IMGP4837.JPG

Hier zijn 4 latten aangebracht, 2 aan elke zijde, en onderling verlijmd tussen de spanten.
IMGP4838.JPG

Veel modelbouwplezier,

[QUOTE="Herby63, post: 4180154,

In het bouwverslag van @pietsan zag ik dat hij de eerste huidlaag in beuk uitgevoerd had. Dat zat niet in mijn bouwdoos.

[/QUOTE]
De beuken latjes zaten bij mij ook niet in de bouwdoos, die kwamen uit eigen voorraad.

Dank aan allen voor het volgen en de leuke reacties :thumbsup:

Dag 282: 17/07/2021 2u15

De zwarte verf van de ankers bijgewerkt en de naalden van de rusten goud geschilderd.

De eerste beplanking van de sloep afgewerkt met 4 bijkomende latten die waar nodig verjongd en na weken in koud water voorgebogen zijn.

Bakboord opgeschuurd.
IMGP4841.JPG

En beide zijden opgeschuurd, klaar voor het aanbrengen van de 2e huidlaag.
IMGP4842.JPG

Veel modelbouwplezier, of prettige vakantie, waar dat ook mag zijn. :)

@Pingu57 en @Heinrich Dank voor het lof :)
2e huidlaag, tja, overeenkomstig de instructies van Panart. Ik heb alleen de eerste huidlaag van noten 0,5 x 3 mm vervangen door beuk 1 x 3 mm, zodat de latjes beter tegen elkaar verlijmd kunnen worden en zodat er wat meer volume is om te schuren.

Dag 283: 23/07/2021 0u25

Het klein stukje kiel dat tegen de spiegel omhoog loopt verwijderd en de spiegelplaat lichtjes rond geschuurd, overeenkomstig de plannen in AotS. Spiegelplaat gefineerd met noten 0,5 x 3 mm en opgeschuurd na het drogen van de houtlijm.

IMGP4848.JPG

Veel modelbouwplezier,

Back