Romeinse Rijnaak AD 148

Update-11
Het is al weer een paar weken geleden sinds mijn laatste update. Toch heb ik niet stil gezeten.
Het model ziet er nu zo uit:
full

En van opzij gezien zijn er twee gangen aanwezig boven de kimgang,
De eerste gang is voorzien van puntjes die de spijkerkoppen simuleren.

full

Ik zal een paar details met u doornemen.
Eerst de spanten op de bodem.

full

Zoals u ziet zijn deze in paren aangebracht. Op een paar uitzonderingen na. Elk spant is gezaagd uit een stuk stam ter hoogte van een zijtak én die zijtak. Het deel uit de stam ligt op de bodem en de zijtak vormt het verticale deel dat tegen de wand is vastgespijkerd. Het liggende en staande deel vormen dus één geheel. Het is duidelijk dat dit op deze schaal niet mogelijk is.
Het is nu ook duidelijk waarom er altijd twee liggers naast elkaar liggen. Slechts een ervan kan een opstaand deel hebben. De opstaande delen zitten dus links aan de ene en rechts aan de andere ligger.
Hoe ik dat heb opgelost ziet u hier.

full

Vier spanten. Onderaan de liggende delen overgaand in de staande delen. In de hoek is een klein driehoekig stukje (2x3 mm) geplaatst om de overgang aan te duiden. De stippen geven de spijkerkoppen aan die onregelmatig geplaatst zijn.
Hier zie u ook dat er boven de kimgang twee andere gangen zijn aangebracht. De opstaande delen zijn onregelmatig uit de boom gekomen en zijn hier bewust ook onregelmatig en staan soms ook scheef.

full

Hier zit u hoe ze op het wrak eruit zien.
Zo mooi onregelmatig heb ik ze niet kunnen maken.
En dan de achtersteven. Die ziet er nu zo uit:

full

De achtersteven had iets hoger moeten zitten t.o.v. de zij gangen. Maar de hoogte van de bodem is op schaal exact zoals het origineel. Zie vorige updates. Dus de gangen zijn te hoog uitgekomen. Ik ga dat niet meer veranderen.
Rechts zie u een tekening zoals het er uit zou hebben kunnen zien. Grappig is het touw dat door de bodem gaat om het roer te fixeren. Het zit wel net boven de waterspiegel.
Op het model is de ruimte tussen de achtersteven en de toegang tot de hut slechts 4 cm. Echt dus 2m. Dat wordt dus gefriemel.
Maar dat is voor later.

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
Je Rijnaak gaat er prachtig uitzien Jan, en niet alleen de jouwe, ook de rijnaak zoals ze toendertijds gebouwd is, is prachtig.
Zo zie je maar. als je niet veel hebt aan materiaal, dan moet je inventief zijn. :):)

Update-12
Even doorwerken om straks (de 18e) wat moois te kunnen laten zien.

full

Hier ziet u enkele onderdelen. Boven het roer, daaronder het mastspoor dan twee beginnetjes voor de schotten van de kajuit (uit 0,5x3 mm eiken) en helemaal onder twee steunen voor een draaispil ertussen.

full

Hier een dry-fit van de stuurplecht. Van het originele wrak was van dit deel van het schip weinig meer over. Een groot deel is dan ook bedacht door onderzoekers en modelbouwers. In vorige update hebt u een animatie kunnen zien hoe het er uit zou hebben kunnen zien. Dit wordt mijn interpretatie ervan.
U ziet rondom een zitbank daarvoor de draaispil waarmee de onderkant van het roer naar het schip kan worden getrokken waardoor het roer meer verticaal gaat staan. Met als draaipunt het T-vormig stuk hout op de achtersteven. De kop van het roer kan worden vastgezet aan enkele ringen aan de zijkant. (die nog moeten komen)

full

Hier ziet u het mastspoor op het wrak zelf. Onder de twee beugels opzij van het vierkante gat kan een spie worden gestoken waardoor de voet van de mast is opgesloten.

full

En zo ziet het er uit op mijn model. Met een spie onder de beugels. Op de middelste boordgang komt nog een plank met een beugel die de mast steunt.
Ook heb ik de voorsteven afgewerkt.

full

Hier ziet u links de bovenkant en rechts de onderkant.

Van de stevenplaat heb ik zelf geen foto genomen. Vergeten. Hij is helemaal uit een stuk gemaakt zodanig dat hij zoveel mogelijk kopse kanten bedekt. Zowel van de bodemplanken als de zijkanten.
Het voorste deel is twee keer zo dik als het achterste deel zodat dat de kopse kant van de bodemplanken bedekt wordt. En het steekt aan weerszijden iets uit om de zijkanten te bedekken.

Nu ga ik door met de kajuitschotten.

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
ziet er mooi uit jan
van daag nog in argion gezeten en ze hebben er weer een paar houten bij kunnen zetten hopelijk kan ik hem op de kijkdag ff bezichtigen als ik kan komen

Die combinatie van wrak foto's en de foto's van het gemaakte model is echt een grote toegevoegde waarde aan het verslag!

Super mooi werk!

Velasque,
Sint Annaparochie ligt iets in het Noorden dus Duizel is wat verder weg. (Understatement) Maar het model is op de 18e daar te bekijken met een groot aantal andere modellen. Je bent daar van harte welkom.

Laatst bewerkt:
Update-13
Een model hoort natuurlijk op een standaard te staan. Dus moest ik er snel een maken.

full

DeMeer1 op een standaard.

full

Hier beiden te zien.

En hier alleen de standaard.
full

U zult zich wel afvragen wat dat voor onooglijke stukken hout zijn.
Wel ze passen heel goed bij het 2000 jaar oude originele model wat hier op staat want het is 2000 jaar oud hout. Als plakjes gezaagd uit palen van een Romeinse weg, gevonden bij Leiden.
In update 6 in pag 3 heb ik dit al vermeld.

Dit is dus het resultaat geworden.

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
Update-14
In de week voor de modelbouwersdag heb ik snel zoveel mogelijk gedaan om het model zo mooi mogelijk te presenteren. Dat is aardig gelukt en die aanpassingen vermeld ik nu ook hier.
Ik heb eerst drie schotjes gemaakt van 0,5 x 3 mm eiken. De latjes zijn overnaads tegen elkaar gelijmd.

full

Boven de voorkant van de schotjes en onder de achterkantkant. Aan de achterkant heb ik latjes van 1x1 mm gelijmd ter versteviging. In het midden van het kleine schotje zit de toegangsdeur die aan de achterkant dus in het stuurgedeelte is afgesloten met een lange metalen staaf. Zie de tweede foto in update 1.
Hier is het eerste schot met de deur geplaatst. Aan de beide zijkanten is een steun geplaatst voor een draaispil, waarmee het anker/rem kan worden opgehaald.

full

Hier zijn de twee schotten van de kajuit geplaatst en is de vloer van de kajuit er in gelegd.

full

full

In de kajuit is wat meubilair gevonden. Een lange gereedschapskist die gesloten waarschijnlijk ook als bank fungeerde want er is geen stoel of kruk gevonden. En een kastje met twee planken en twee deurtjes.
Er is wel wat gereedschap gevonden, blokschaven en spanzagen. Ik ga nog proberen dat te maken voor in de gereedschapskist.
Hier staat de kist in de kajuit, nog zonder gereedschap.

full

En links in de kajuit is een bed met een plank erboven. Onderaan zijn net de openstaande deurtjes van de kast te zien.

full

Dit is de ingerichte kajuit. Rechts ziet u een opgemaakt bed met daarboven een plank voor spulletjes. Links in de hoek het kastje. Helemaal rechts ziet u het originele kastdeurtje zoals het in het museum staat. De kast is origineel 25 x 60 x 73 cm. Op schaal dus 5x12x15 mm.
Als u goed kijkt ziet u dat de beddepoten gedraaid zijn. Rechts de originele beddepoot in het museum.

full

Op dit bovenaanzicht ziet u rechts van de kajuit, met los liggend dak, de kombuis.

full

De kombuis is voorzien van een zeildoeken dak, hier opgerold. In de kombuis staat een driepoot met aan een haak een pan met wat eten. Ik kan niet goed zien wat het is. Maar het zal vast wel lekker zijn. De driepoot staat boven 4 dakpannen die als vuurvast vloer dienen.

full

De rechter foto toont de resten van de dakpannen die als bodem zijn gebruikt. Op die scherven is zelfs een militair gerelateerde inscriptie gevonden. Onder de pan ligt wat 1900 jaar oud brandhout te smeulen.
Hij hoeft daar niet zuinig mee te zijn want hij heeft al 1900 jaar een voorraadje.

full

De stuurkuip is nu ook voorzien van een roer en een draaispil om de rem te lossen.
Men vermoed dat dit schip een flinke steen onder het schip had hangen dat men kon laten zakken totdat het over de grond sleepte, en daarmee het schip afremde, zodat het kon afmeren.

full

full

En zo hebt u het op de modelbouwersdag kunnen zien.
Nu nog wat kleine details maken als lading en een zeiltje plaatsen.

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
Update-14
In de week voor de modelbouwersdag heb ik snel zoveel mogelijk gedaan om het model zo mooi mogelijk te presenteren. Dat is aardig gelukt en die aanpassingen vermeld ik nu ook hier.
Ik heb eerst drie schotjes gemaakt van 0,5 x 3 mm eiken. De latjes zijn overnaads tegen elkaar gelijmd.

14-1-schotten.jpg

Boven de voorkant van de schotjes en onder de achterkantkant. Aan de achterkant heb ik latjes van 1x1 mm gelijmd ter versteviging. In het midden van het kleine schotje zit de toegangsdeur die aan de achterkant dus in het stuurgedeelte is afgesloten met een lange metalen staaf. Zie de tweede foto in update 1.
Hier is het eerste schot met de deur geplaatst. Aan de beide zijkanten is een steun geplaatst voor een draaispil, waarmee het anker/rem kan worden opgehaald.

14-2-deur.jpg

Hier zijn de twee schotten van de kajuit geplaatst en is de vloer van de kajuit er in gelegd.

14-3-Kajuit.jpg

14-4-meubels.jpg

In de kajuit is wat meubilair gevonden. Een lange gereedschapskist die gesloten waarschijnlijk ook als bank fungeerde want er is geen stoel of kruk gevonden. En een kastje met twee planken en twee deurtjes.
Er is wel wat gereedschap gevonden, blokschaven en spanzagen. Ik ga nog proberen dat te maken voor in de gereedschapskist.

Hier staat de kist in de kajuit, nog zonder gereedschap.

14-5-Kist.jpg

En links in de kajuit is een bed met een plank erboven. Onderaan zijn net de openstaande deurtjes van de kast te zien.

14-6-KajuitMet.jpg

Dit is de ingerichte kajuit. Rechts ziet u een opgemaakt bed met daarboven een plank voor spulletjes. Links in de hoek het kastje. Helemaal rechts ziet u het originele kastdeurtje zoals het in het museum staat. De kast is origineel 25 x 60 x 73 cm. Op schaal dus 5x12x15 mm.
Als u goed kijkt ziet u dat de beddepoten gedraaid zijn. Rechts de originele beddepoot in het museum.

14-7-Beddepootmodel.jpg

Op dit bovenaanzicht ziet u rechts van de kajuit, met los liggend dak, de kombuis.

14-8-Bovenaanzicht.jpg

De kombuis is voorzien van een zeildoeken dak, hier opgerold. In de kombuis staat een driepoot met aan een haak een pan met wat eten. Ik kan niet goed zien wat het is. Maar het zal vast wel lekker zijn. De driepoot staat boven 4 dakpannen die als vuurvast vloer dienen.

14-9-kookpotMet.jpg

De rechter foto toont de resten van de dakpannen die als bodem zijn gebruikt. Op die scherven is zelfs een militair gerelateerde inscriptie gevonden. Onder de pan ligt wat 1900 jaar oud brandhout te smeulen.

Hij hoeft daar niet zuinig mee te zijn want hij heeft al 1900 jaar een voorraadje.
14-10-Brandhout.jpg

De stuurkuip is nu ook voorzien van een roer en een draaispil om de rem te lossen.
Men vermoed dat dit schip een flinke steen onder het schip had hangen dat men kon laten zakken totdat het over de grond sleepte, en daarmee het schip afremde, zodat het kon afmeren.
14-11-stuurkuipSleepsteen.jpg

14-12-totaal.jpg

En zo hebt u het op de modelbouwersdag kunnen zien.

Nu nog wat kleine details maken als lading en een zeiltje plaatsen.

Wordt vervolgd.
Hoi Jan. Ik zag je prachtige aak in Duizel en nu pas op het forum ontdekt. Maar er is zoveel te zien en te volgen. Wat al gezegd is: met de oude foto’s erbij gaat alles veel meer leven. Alsof je soms naar de echter / oude zit te kijken.
Gr. Peter

Back