Update 3
Er lijkt weinig schot in te zitten hier, maar dat is slechts uiterlijk. Ik heb afgelopen tijd het hele archeologische rapport doorgenomen en dat was een kluif.
Ook de tekeningen goed bekeken en eigenlijk mis ik nog wat.
Het wrak zelf, in het museum, is slechts geconserveerd. Er is niets aan gereconstrueerd. Wel is er een tekening van de boven en onderkant in gereconstrueerde vorm. Maar helaas niet van de zijkanten.
Dat moet ik dus zelf zien te maken. Zo goed en zo kwaad als dat gaat.
De moeilijkheid zit in de stevens. Het schip zelf is over 27,5 graden getordeerd. De achtersteven 20 graden naar links en de voorsteven 7,5 graad naar rechts.
Ik heb tekeningen van beide zijkanten van het wrak, horizontaal gezien. Maar door die torsie ziet de bakboord zijde er anders uit dan de stuurboord zijde. En dus ook de mate waarin het vlak oploopt is van beide kanten gezien dus verschillend. Hoe groot is nu de heeve (het oplopen van het vlak) van voor en achtersteven? Dat is dus uit de tekeningen niet af te leiden.
Daarom had ik ook graag een gereconstrueerde tekening van de zijkanten gehad. Maar ja, je kan niet altijd alles hebben.
In het museum staat ook een 1:10 model. Dit is als studiemodel gemaakt, ook digitaal, om daarmee allerlei berekeningen van vaareigenschappen te kunnen doen.
Foto: 1:10 Model in museum.
De bouwer hiervan is dus ook tegen het hierboven beschreven probleem aangelopen. Hij heeft deze problemen opgelost door het wrak digitaal in te voeren en daarna op een groot aantal plaatsen digitaal de vorm te veranderen. Wel op een verantwoorde manier natuurlijk.
Op grond hiervan is, voor het model, de heeve bepaald voor de voorsteven 11cm en voor de achtersteven 14 cm. (Van onderkant vlak tot onderkant stevens)
Hieruit volgt voor het origineel 110 en 140 cm en op schaal 1:50 is dit 22 en 28 mm.
Nu weet ik de hoogte, en de lengte van de heeve kan van de tekening worden afgelezen. Dat is 102 en 92 mm. Daartussen, 295 mm is het vlak dus vlak.
Alleen de kromme van de bodem tussen de stevens en het punt waar het vlak begint moet ik een beetje inschatten. Maar dat is te doen.
Wat ik nu als eerste ga doen is een bouwhelling maken.
Maar dat is iets voor een volgende update
Wordt vervolgd.