robbe reflex charger l.c.d no.8147

hoi
ik heb een robbe reflex charger maar heb een paar vragen
hoe je het beste een accu moet laden en wat het beste is
er zit dus op het aantal zellen dat je moet kiezen van de accu. dat begrijp ik maar dan :?: als volgt komt er een schakelaar waar mee je de amperage,s kunt kiezen ,als.volgt

H- 3.0/2.0/1.5/1.0/0.5/
hier zit de schakelaar
AH-2.0/1.4/1.0/0.6/0.3/
kan heelaas geen foto erbij zetten {weet nog niet hoe dat moet]

ik heb een accu van sanyo 3000-mah 4.8v
en eentje van 1760-mah 4.8v
en een tje van 2000-mah 9.6v
hoe kan ik deze dan het beste laden
heb al wel geladen maar weet niet als ik dat goed doet voorbeeld

met de accu van 1760mah laad ik met h=3.0/ah=2.0

alvast bedankt

Je had de lader goed ingesteld voor die 1760 mah accu.
Je kiest het aantal cellen, vervolgens stel je de schakelaar in op het aantal mah wat de accu heeft.
Dus in jouw geval is dat 1760 mah, maar die stand zit er niet op, dus kies je de daar bovenliggende stand 2.0ah
Heb deze lader zelf ook met lcd scherm, bevalt prima.

Die kan je niet laden/ontladen
De lader is geschikt voor accu's met een capaciteit van 0.3 tot 2.0Ah.
Dit staat in de handleiding onder algemeen

Die 3000 kan je gewoon laden. De capaciteit wordt alleen gebruikt om de tijd te bepalen die gebruikt wordt voor de afslag als nog niet de D-piek afslag opgetreden is.
Er wordt altijd met 650mA geladen en er wordt op spanning uitgeschakeld of na verloop van tijd.

Het is wel zo dat deze lader eigenlijk niet geschikt is voor NiMh.
De afslag komt net iets te laat. Ik laad overigens gewoon mijn zenderaccu van 3000 mAh er mee.

oke maar deze laad dan toch gewoon naar de 3000mah,als je hem da op 2.0.ah zet?

hans,ik heb nicelcad acuu,s

gr ron

Oke hans dat is duidelijk heb even op je site gekeken
maar hoe doe ik dan de 3000.mah van sayno niccad,met de reflex lader optimaal laden[de accu is nog splinter nieuw en nog niet geladen geweest.
heb ook nog een gewoone lader van robbe
voorbeeld
als ik laad met 180mah,wil het dan zeggen dat ik ongeveer een uurtje of 17 moet laden,maar
het liefst doe ik dat natuurlijk met mijn reflex lader
dus ik begrijp dat je de accu 3000mah eigenlijk niet zo goed kunt laden met deze lader[reflex]of heb ik het verkeerd
nog iets'"
als ik de accu van 2000mah laad met 2.0ah ,laad ik dus eigenlijk snel? dat is eigenlijk toch niet zo goed voor de accu hoe laat ik dan langzaam?

gr ron

Ik zou die nieuwe accu eerst langzaam laden met je gewone lader. Eventueel een aantal keer.
En vervolgens gewoon de reflex gaan gebruiken en kijken of hij netjes compleet wordt opgeladen.

hoi hans
met de gewone lader dus
180mah laden een uurjte of 17
maar kan hem dan niet ontladen omdat je spreekt van een aantal keer laden dan ontladen want 3000mah heb je toch niet zomaar leeg wel dan??
want hoe zit dat met de sellen die moeten toch samen gelijk komen??
alvast bedankt :proost:

gr ron

Aangezien volgens mijn gegevens deze Robbe lader gebouwd is rond het Quicksaver ICS1702N IC is deze lader perfect voor NiMh accu's. Zo goed zelfs dat ik met een lader rond dit IC meer vermogen in een NiMh accu krijg dan met mijn 363 van Schulze.....Dit IC is speciaal gemaakt voor Nicd en Nimh accu's, en is niet te verwarren met het vorige type ICS1700 wat een ander rekenalgoritme had. De lader laadt inderdaad altijd met dezelfde stroom van 600-650 Ma en alleen de tijd waarmee geladen wordt bepaald de capaciteit van de accu die geladen kan worden. Een 3000 mAH accu moet dus tenminste 5 uur geladen worden. Je kan overigens ook niet geheel ontladen accu's prima laden omdat het Reflex principe gebruikt wordt (waar een NASA wtenschapper en prachtig proefschrift over schreef en publiceerde op internet) en een afslag algoritme wat schade aan de accu voorkomt ook al hang je deze aan de lader terwijl hij nog bijna vol is. Je bepaald de benodigde laadtijd door de capaciteit van de accu te delen door de laadstroom van 650 mA.

Hans Delemarre

r.o.n. zei:
hoi hans
met de gewone lader dus
180mah laden een uurjte of 17
maar kan hem dan niet ontladen omdat je spreekt van een aantal keer laden dan ontladen want 3000mah heb je toch niet zomaar leeg wel dan??
want hoe zit dat met de sellen die moeten toch samen gelijk komen??
alvast bedankt :proost:
gr ron
Natuurlijk wel ontladen na het laden.

hoi hans bedankt voor je antwoorden
maar zit pas in deze sport
oke ik laat hem met de gewoone lader maar hoe doe ik hem dan ontladen [met de refex?]dat kan toch niet met de gewoone lader
ik probber te begrijpen wat het beste is voor de acuu,s en natuurlijk wat het beste is voor het laden ,zodat ik meer profijt heb van de acuu,s. ik heb al denk ik een accu naar de knoppen geholpen omdat ik niet wist wat het best is voor een accu,dus de voltage.amperag,s en ga zo maar door
ik wil dan ook nog veel leren van accu,s en het laden

gr ron

Heb nog even de handleiding erbij genomen.
Er wordt aangeraden om nieuwe accu's of accu's die al zeer lang niet gebruikt zijn 2 maal geheel te ontladen en te laden, gewoon met de Reflex lader (schakelaar op ontladen + laden zetten).
Aangezien nieuwe accu's mogelijk te snel afslaan wordt aangeraden de topping-charge fase geheel af te wachten.
Succes

Delcam zei:
Aangezien volgens mijn gegevens deze Robbe lader gebouwd is rond het Quicksaver ICS1702N IC is deze lader perfect voor NiMh accu's.
Volgens de handleiding is de lader ook geschikt voor NiMh.
Dennis van HobbyIn heeft mij gezegd dat hij te vaak hierdoor problemen heeft ervaren en raadt het af (defect geraakte accu's). Ik kan mij dat ook wel voorstellen omdat er geen schakelaar voor de verschillende accutypes op zit. Op modernere laders zit dat wel en wordt er blijkbaar een verschillend laad-algorithme gebruikt voor NiCad versus NiMh.
Ik merk dat NiMh's aan het eind van de laadcyclus warmer worden dan NiCad's (alsof te laat er in topping-charge-mode gesprongen wordt) en zie hierin een bevestiging van de opmerking van Dennis.

oke hans dan ga ik hem laden met de reflex op 2.0ah
en ff in de gaten houden op hoeveel hij stopt in mah en kijken wat er in is gegaan dus mijn lcd moet dan ongeveer 3000mah aangeven en het orange ledje moet dan constant branden

bedankt alvast
gr ron

Wat volgens mij meestal het probleem is bij niet op tijd afslaan van de lader, is gelegen in de kwaliteit van de aansluitsnoeren en de lengte daarvan alsmede de connectors. Bij slechte kwaliteit van deze onderdelen wil de lader nog wel eens afslaan en vervolgens opnieuw beginnen wat een enkele keer tot een probleem kan leiden. Om dit uit t etesten moest ik overigens wel erg mijn best doen om de fout uit te lokken. Daarnaast is mogelijk om de accu verkeerd om aan te sluiten zonder dat het IC dat merkt. Dan overlijdt de accu zonder dat je er iets van merkt aan het "laden' want dat lijkt gewoon te gaan.
Ik heb zelf nu drie laders met dit IC gebouwd die volledig gebruik maken van alle mogelijkheden die dit IC biedt en heb deze laders al enige jaren in gebruik. Ze zijn beveiligd tegen omgekeerd aansluiten van de te laden accu. Ik laad Nicads en NiMh accu's met 0,5C tot 4C en heb nog nooit een accu met deze laders kapot gemaakt.....
Van de drie laders is het "power gedeelte" iedere keer anders opgebouwd omdat ik een schakelende lader wilde maken die efficient met de stroom omgaat. Alle drie doen ze het prima zoals al gezegd. Ik zou de Robbe laders met dit IC zonder enige bedenking gebruiken voor NiMh accu's. Ze worden bijmij altijd lekker warm aan het eind van de lading. Bij meten zitten ze dan ook prop vol.

Hans Delemarre

hoi
nu is het zo dat als ik klaar ben met vliegen zit er nog een spanning op mijn accu
mag ik deze dan gewoon weer laden [bv ik heb sayno nic-cad 3000mah.]op 500mah een uurtje of 6.omdat de accu eigenlijk nog niet leeg is,blaas ik hem dan niet op :?:

gr ron

Back