ripmax harmony

ik heb mijn ripmax harmony zo goed als klaar voor de eerste vlucht, nu is mijn vraag of er mede forum gebruikers zijn die deze kist zelf vliegen en tips of opmerkingen hebben voordat ik ga maidenen.

gr rene
 
Ja hoor, die zijn er. Ik kan alleen maar zeggen dat je heel veel plezier en complimenten gaat krijgen. De kist vliegt als een scheermes
Vliegt al sinds aug 2007 met 2x Saito 62a
Gaat als de brandweer, maar is ook langzaam heel betrouwbaar te vliegen. Dan moet je hem wel op zijn staart trekken en onder een forse hoek laten komen, vooral bij windstil weer is dat nodig. Er zitten immers 2 motoren met een rest-trekkracht, en dat is goed te merken. (in elk geval bij 2x 11x8 props).
Maar zelfs dan is de kist niet lastig, en geeft goed aan waar de grenzen liggen. Op dat moment begint hij een beetje te "dweilen", kwestie van gevoel.
De hamvraag....een motor uit en dan?
Dat hangt een beetje van de vliegsnelheid af. De eerste keer dat het mij gebeurde was met een normale snelheid terwijl de kist van mij af vloog. Ik had dus geen betere situatie kunnen hebben. Ik hoorde door ander motorgeluid de motor niet afslaan, maar zag de staart plotseling wegdraaien. Heb toen gelijk gas teruggenomen en ben in circuit gegaan voor de landing.
2e motoruitval was tijdens een stall-turn die omgezet werd in een rugvlucht. Net op het bovenste punt sloeg een motor af, en dat dichtbij de overtreksnelheid. De kist maakte 2-3 hele snelle snaps terwijl ik het gas dichtdeed. en liet zich goed herstellen

Moge duidelijk zijn dat zonder twin-sync de kist moeilijk te redden is als:
- een motor uitvalt als de kist net losgetrokken wordt. Niet doen dus, los laten vliegen, mooi vlak weggaan. Ziet er beter uit bovendien.
- de binnenmotor uitvalt in een lage steile bocht. En hier kom je vaak in terecht, want daar vraagt de kist gewoon om.
Door de snelheid blijf je lekker sturen om de kist in de buurt te houden, dus op snelheid komt daar het nodige steile bochtenwerk bij kijken.
Omdat de kist loepzuiver stuurt nodigt het uit om dat op steeds lagere hoogte te doen.
Ondertussen heb ik een twin-sync ingebouwd en die werkt buitengewoon goed.
Zoek maar eens op het forum, ,ik heb er al meer over geschreven.
Veel plezier met je maiden! Vergis je niet in de snelheid.
 
Oh ja, landingsgestel is prima maar een paar kleine opmerkingen.
De assen in het mechaniek waar de poot omheen draait waren bij mij niet gezekerd, door trillingen kwamen die wat uit positie en daardoor kon het mechaniek niet meer uit de vleugel. Oplosing was om via een klein gaatje de pen terug te duwen, en eenmaal buiten te verzegelen met een dotje epoxy aan beide zijden.
Verder opvallend storingsvrij de poten, en vlieg altijd op gras.
De randen van de motorbakken heb ik opgedikt met een dun stripje triplex van 1mm, dan pakken de schroefjes wat beter.
 
Laatst bewerkt:
ik heb al meerdere keren iets over de retracts gelezen en zal deze nog even nakijken. en ook zal ik idd proberen de gondelkappen iets steviger te maken want die heb ik eerst nog maar even niet gemonteerd.
kan er dus van uitgaan dat de kist lekker vlieget en geen vreemde trekken heeft.

gr rene
 
Of kom er "even" mee naar Oss, dan zal ik hem even aan de tand voelen.

Die motorbakken moet je er wel op zetten, anders ziet het er niet uit.
De stripjes heb ik met epoxy op de binnenkant van de rand gelijmd, in de helft van de bak waar de schroefjes in vastgezet worden.
Verder heb ik de bakken niet verstevigd, en het plastic blijft op een enkel klein scheurtje na prima in orde. Komt waarschijnlijk door het trillen wat de viertakten doen.
Welke motoren heb je er op zitten? De OS .46 die ze aangeven?

Nog even...Schreef het al eerder, maar dit is een kist die vraagt om het zgn aerodynamisch remmen in de landing. Dat moet je wel even goed in de vingers zien te krijgen. Vooral als je op een klein stripje vliegt als er weinig wind staat. Heeft nog een ander voordeel, door die "high-alpha" wordt de neuspoot behoorlijk ontzien.
Het is een twijfelgevalletje voor splijtklappen, maar dat voegt minstens 100gr aan gewicht toe, en door de mooie lichte bouw heeft de kist het nu eigenlijk net niet nodig. Goed doseren op je hoogteroer waar ik een kleine portie expo op heb zitten om de kist minder nerveus te maken.
Op naar die Twin knife-edges, want die zijn prachtig te doen met deze kist. De foto op de doos is geen fabeltje, het gaat heel makkelijk.
Veel Suc6
 
Laatst bewerkt:
nee bezig geweest om de motorgondels iets te verstevigen. ik vond de motoren toch wel redelijk vibreren tijdens testen van tegelijk afstellen.
ik heb 2 os 55 ax' en geinstalleerd. dus genoeg power over.
 
Tja, dat is een zwak punt inderdaad. Mijn Harmony is momenteel "grounded" omdat door het toenemen van de vibraties de motoren niet meer goed af te stellen zijn en onbetrouwbaar overnemen.
Op zich een simpele remedie. Mal maken om met glasvezel een epoxy en plaat te maken in de vorm van de motorsteun en die dan weer in de vleugel te lijmen.
Met een uurtje dremelen is de oude er wel uit te krijgen.

Met Ax55-ers gaat die van jou ook als de brandweer reken daar maar op!
Welke props ga je gebruiken?
 
ik heb er 11*9 apc props op gezet op aanraden van dennis van hobby in. en ik heb mijn motorgondels helemaal in 30 grams glasdoek met 24 uurs epoxy verstevigd, ik heb mijn gondel helemaal vast gelijmd in de vleugel dus zodra die eruit moet dan heb ik een klein probleem. zal vandaag eens passen en meten met de covers over de gondels.

gr rene
 
prachtige kist!

vandaag op de club ook nog een bewonderd
Foto-OMMWXYQT.jpg


gr,
stephan
 
gistermiddag eerste vlucht gemaakt, toch liep 1 van de 2 motoren niet helemaal mee zoals ik graag zou willen. wel een prachtig geluid als het langs komt vliegen. landen ging hartstikke soepel en rustig.

gr rene
 
Back
Top