ribben van de divine 2

• Topicstarter Topicstarter mr.Crash
  • Startdatum Startdatum
M

mr.Crash

Guest
hi

ik ben de divine 2 van theo aan het maken.
http://members.lycos.nl/theoschoorl/index.htm

en omdat het mijn eerste bouw ervaring moet worden heb
ik een vraag de ribben G en E hebben een bepaalde ronding
hoe moet ik dit uit snijden, de lengte is te meten.
of komt dit niet zo presies ( mischien een hele domme opmerking)

GRT HAn

Ronding staat aangegeven op de tekening. Gewoon 1:1 uitprinten en overnemen op 6mm depron.

komt niet heeel precies, hangt ervanaf wat voor profiel jij wil ;)

de mijne vloog heel goed met "iets wat er best op leek" ;) Ik vlieg er alleen niet mee nu, had toen nog geen lipo's. Toch maar eens mijn speed 280 directdrive weer opzoeken :)

Hi Joost

Ik weet niet hoe groot jou printer is maar ik heb
de hele tekening op 1 a4 staan.
Ik heb nog even gedacht om de ribben in te scannen en dan te vergroten.
maar ik denk dat die tekening niet op schaal is en dan kom ik nog verkeert uit.
Maar anders probeer ik wel wat, van mijn eigen
fouten kan ik ook leren.
Bedankt Grt Han

ik heb de ribben (digitaal) uit de tekening gekopieerd, in Photoshop geplakt en de breedte van de hele afbeelding ingesteld op de riblengte in cm. Dan wordt alleen de rib op ware grootte uitgeprint.

hi Tadango

met lipo`s dat lijkt mij ook erg mooi.
en het wordt ook steeds goedkoper.
Maar het vakantie geld komt pas in mei( dus nog even wachten hier )

o.k Joost

ik ga even dat doen( photoshop)
nog maals bedankt

Grt Han

Han,

De ribben komen inderdaad niet zo precies. Zorg wel dat rib E niet hoger wordt dan 1,6 cm. Anders sluit hij niet goed aan op ligger F.
Ik heb heel wat reakties gehad van vliegers met dit model. Vooral veel uit Duitsland, Spanje en Amerika. Er was slechts 1 iemand die er niet zo tevreden over was :? dus het gaat jou vast ook wel lukken dit project van 2 avondjes tot een goed eind te brengen. :wink:

nog een tip om tekeningen te vergroten.
SIMPEL VERGROTEN EN UITPRINTEN OP MEERDERE A4tjes!!!!!!!!!!!!!!!

Inderdaad eerst plaatje opslaan
Excel openen
Pulldown menu Invoegen > Figuur > Uit bestand
Kies het te vergroten plaatje
Daarna Pulldown-menu Opmaak > Figuur > Tapblad Grootte ...... en schalen maar!!!!!!!
Stel bij het uitprinten even de marges in van het printgebied en print maar uit al die a4tjes. Aan elkaar plakken en klaar is Kees.

Hi Theo

Ten eerste bedankt voor je reactie.
Ik vind dat Depron erg leuk om mee te werken
ik heb toen in Assen 5 plaaten gekocht.het kost
bijna niets alleen jammer dat het zo ver rijden is.
Maar ik wil ook leren met balsa te werken.

Grt Han

Hoi,

Bij mijn laatste devine heb ik een extra ribbe toegevoegd, in het midden van elke vleugel. Daardoor zakt de depron minder door, wordt de kist een stuk steviger.(heb hem vorige week 5cm diep in de gron op de kop geplant; nieuw schroefje en terug vliegen, geen brokken!!).
Ik heb de 3de ribbe uitgetekend met Acad, past perfect. Ik heb de gehele devine tekening in Autocad overgezet, wat makkelijker is om te verschalen (andere motorgroottes) indien nodig. Als Theo dit toelaat wil ik de tekening wel publiceren. Stuur maar berichtje indien akkoord.
Vliegt wel vrij tam met speed 300 7,2V en 2S lipo. 3S lipo zou stukken beter moeten zijn. Vliegt ook subliem op 8 cellen Nimh.

Succes

hi WVL

Ik zat ook te denken aan een extra rib.
ik heb geen autocad dus aan die tekening heb ik
denk ik niets ( maar bedankt voor het mee denken)
ik zou hem graag willen vliegen met lipo,maar ik ben er nog niet uit wat voor lader ik wil hebben.
wat voor lipo`s heb jij er in???
Grt Han

@ Mr. Crash

Ik heb Etec 1200, 2 in serie. Als lader gebruik ik de zelfgebouwde van André, die op deze site te vinden is. Zeer eenvoudig te bouwen en werkt goed. Ik heb ook de liposafe zitten, in de linker vleugeltip. En sp300 7,2V.

Zoals gezegd: neem 3S, met 2S te weinig power en spanning zakt snel in (ik haal wel 10min, maar na 8 min is de meeste fut eruit).
Met de zelfbouwlader is wel een voeding van meer dan 12V nodig, of een spanningsverhoger.(3S eindspanning is een stuk boven 12V)
Voor relatief weinig geld echter goede laders te koop (zie JePe). Of de Jamara X3...

Op 8 cellen Nimh AAA vliegt de devine ook goed. (voor mij persoonlijk valt Lipo tegen, ik had er meer van verwacht)
Ik denk er nu aan een speed 400 in te bouwen, want de 'vertical performance' valt tegen nu. Ik denk ook aan een symmetrische vleugel, want bij rugvlucht is veel down stick nodig.

Voor het overige: devine is een zeer betrouwbaar kistje, vliegt heel strak.

Greetz..
WVL

Hi WVL

Ik probeer eerst wel met 8 AAA cellen
Ik moet toch nog wat bij Conrad bestellen dan kan
ik wat dingen kopen voor de liposafe.
of ik de lader ga bouwen weet ik nog niet,moet even het schema op zoeken en kijken of me dat lukt.
Met de voeding is het geen probleem ik kan tot 60 volt bij 3 Amp.
Nogmaals bedankt iedereen GRT HAN

Wvl,

Misschien een beetje een wat late reactie,maar toevallig was ik het e.a. over de Devine aan het lezen,en kwam ik dit draadje tegen.
Ik heb zelf 3 Devine's gehad,
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=1651&postdays=0&postorder=asc&start=15
Wvl,
Ik ben het absoluut 100% met je eens! alles komt me harstikke bekend voor.
Over de lader,inderdaad heel simpel om te bouwen. In mijn geval,wilde ik de componentjes zo dicht op elkaar hebben,(kleine lader)maar daardoor zijn de banen op de tekening wat moeilijk te volgen(ik keek via de banen,niet naar het schema),maargoed,dat is ieder voorzich..
naarmate de accu voller word,zal de felheid van de led af nemen(weerstand is in naarmate voller wordende lipo accu kleiner,waardoor je hem nooit kan overladen)
Rugvlucht met de devine is inderdaad redelijk veel down geven.
ook stijgen en dergelijke,kan zeker beter door eventueel een 3 cellen pakketje te gebruiken.(heb er wel eentje liggen,maar moet nog devine maken). Ik ben nu aan het wachten op mijn jeti Rex 5 ontvanger,en wil deze zetten,in een zeer slank "pylon 300"modelletje.
Wvl, de eerste 2 minuten is motorvermogen echt optimaal,daarna zal de fut rdelijk afnemen,en kun je nog laaang vliegen op stukk minder vermogen.
Mij vallen de lipo's eerlijk gezegt ook wat tegen.. :roll:
Het modelletje vliegt wel zeeer strak,en zeker voorspelbaar.
Ik heb een keer 36 minuten gehaald,maar heb toen echt constant half gas,en minimaal gas gegeven op windstille avond.

Wvl,je haald me de woorden uit me mond :wink:
En verder,de ribvorm,heb al verschillende vromen geprobeert,maar echt veel verschil merk ik niet..

Mvgrt Remy van Wijk

hi ramsus42

Bedankt voor je reactie.
de lipo lader heb ik besteld bij JEPE voor dat geld
wil ik geen gok met die lipo's maken.
Ook wat lipo's besteld ( anders heb ik niets aan een lader) E-tec 1200 3s1 en 2s2p .
Het is gewoon om wat te proberen en ik heb nog
een FUNKY CHICKEN liggen en die wil ik ook met
lipo en een brushless motor vliegen.
Met de devine is het de eerste keer mis gegaan met
de vleugel,dus die moet ik nog een keer maken.
Grt Han

Back