Retracts voor de balsa HK Spittfire (1234mm)?

• Topicstarter Topicstarter DutchRC
  • Startdatum Startdatum
D

DutchRC

Guest
Hallo people :)

een tijdje terug heb ik deze kit aangeschaft:
Hobbyking Spitfire Balsa 1234mm EP/Glow 0.25 w/Retracts (ARF)
spitfire25-5287.jpg

Het is mijn eerste houtbouw, al zit de romp & de vleugels al in elkaar, en zit de cover er ook al op.. Daarom heb ik deze ook genomen, om niet metteen helemaaaal in et diepe te duiken.. Ohw.. en ik vind em mooi ook uiteraard..

Qua bouwen gaat et eigelijk best prima, maar ik loop vast met de bediening van de retracts :(
De voorgestelde retract servo past voor geen Meter in de bracket..

Nu past het wel, als ik 2 kleinere servo's gebruik:
(dat filmpje maakte ik ook voor iemand die wilde weten of een servo-vertrager goed werkte)

Maar.. met die 2 servo's kom ik niet goed uit met de bedienings-stangen richting de retracts..

Heeft iemand toevallig ervaring met dit model? Of weet welke servoless-retracts ik zou kunnen gebruiken??

Thanks alvast!

mvg
Roeland

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik vlieg al ruim 1,5 jaar met deze spit,... en ik moet zeggen, hij vliegt super !

Ik heb deze servo gebruikt:
BMS-136MG Retract Servo (Metal Gear) 6.1kg / .31sec / 34g

Hiervoor moet je wel de nodige aanpassingen maken want de servo past er niet orgineel in.

full

full

full

Als je verder nog info wil dan hoor ik dat wel :)

Ik vlieg al ruim 1,5 jaar met deze spit,... en ik moet zeggen, hij vliegt super !

Ik heb deze servo gebruikt:
BMS-136MG Retract Servo (Metal Gear) 6.1kg / .31sec / 34g

Hiervoor moet je wel de nodige aanpassingen maken want de servo past er niet orgineel in.

Als je verder nog info wil dan hoor ik dat wel :)

Thanks raesi01!
Okee hmm op zich stond het idee van servoless retracts me wel aan.. Aan de andere kant: die servo heb ik liggen..
Heb je misschien ook een fototje van de wielen in de wielkasten? Ik heb mijn wielen er nog niet aan, maar heb et idee dat ze niet mooi in et midden terecht komen..

En jij hebt die bedienings-stangetjes anders erin zitten, dan ik (ik heb ze een slag gedraaid)

Wel goed om te lezen dat het toestel jou goed bevalt uiteraard!

Yep.. maar wellicht is et handig om es naar ervaringen ermee te vragen Voor ik de bijl in et vliegtuig zet hè?

Thanks raesi01!
Okee hmm op zich stond het idee van servoless retracts me wel aan.. Aan de andere kant: die servo heb ik liggen..
Heb je misschien ook een fototje van de wielen in de wielkasten? Ik heb mijn wielen er nog niet aan, maar heb et idee dat ze niet mooi in et midden terecht komen..

En jij hebt die bedienings-stangetjes anders erin zitten, dan ik (ik heb ze een slag gedraaid)

Wel goed om te lezen dat het toestel jou goed bevalt uiteraard!

Waar je wel goed op moet letten is dat je de juiste stangen gebruikt. Er zitten namelijk 4 dezelfde formaten bij,.. 2 dikke en 2 iets dunnere. gebruik de dikke !!! De dunnen kunnen iets doorbuigen waardoor je je servo sloopt.

Een foto van de aansluiting in de vleugel heb ik niet, dit gaat ook niet meer lukken omdat ik alles netjes verlijmt heb.
Wel heb ik een foto van wiel in de wielkast.
full

Ik ben zeer teverden over de bijgeleverde retracts !!! 1 x goed instellen en je hoeft er nooit meer iets aan te doen !
Persoonlijk zou ik niet voor elektrische retracts gaan. Maar daar zijn de meningen vaak over verdeeld.

Dit is een foto van hoe mijn spit nu is :)

full

Thanks wederom raesi01 :)

Dat ziet er inderdaad zo uit als bij mij ook.. et wiel ziet niet 100% in et midden van het bakje.. (ik zou misschien Iets grotere wielen willen gebruiken)

En coole picture! Nu ik dit zo zie, is het zeker de moeite waard om het frame van de cockpit-ruit zwart te maken inderdaad :) Well done

En yep.. de iets dunnere stangetjes zijn voor de ailerons..

Hoe heb jij die rook-afzet op de neus er op gemaakt?? :)

Thanks wederom raesi01 :)

Dat ziet er inderdaad zo uit als bij mij ook.. et wiel ziet niet 100% in et midden van het bakje.. (ik zou misschien Iets grotere wielen willen gebruiken)

En coole picture! Nu ik dit zo zie, is het zeker de moeite waard om het frame van de cockpit-ruit zwart te maken inderdaad :) Well done

En yep.. de iets dunnere stangetjes zijn voor de ailerons..

Hoe heb jij die rook-afzet op de neus er op gemaakt?? :)

Bij mij zaten de wiel al gelijk netje in de midden, het kan zijn dat je er één iets moet verbuigen maar dat zal nooit veel zijn.

Als ik je 1 tip mag geven over het cockpit-ruitje,.... verf het netjes aan de buiten kant met mat zwart.
Ik heb dit aan de binnenkant gedaan met mat zwart en het resultaat is dat het alsnog glimmend zwart werd. Dit is niet echt mooi want het gehele vliegtuig is mat.

De rook afzet doe je met waskrijt.
Je schraapt met een SCHERP mesje over het waskrijt zodat je hele fijne deeltjes krijgt. Dan ga je met een grof, hard penseel de deeltjes waskrijt ZACHTJES uitsmeren (niet de deeltje op je vliegtuig doen maar op het penseel) op de plaats waar je dit wil hebben. LET OP !!! niet op het penseel drukken, het kan maar zo zijn dat je er 20x overheen moet voordat je iets begint te zien. Als je dit in grote/groffe lijnen gedaan hebt kun je met een zacht, breed penseel uitsmeren totdat je lichtere lijnen krijgt. Het kan zijn dat je dit heel vaak moet doen voor dat je resultaat ziet. Het belangrijkste is dat je geen lijnen ziet, dit krijg je wel als je drukt op het penseel.
Ik heb eerst met het harde perseel 1 lijn van ongeveer 2cm gemaakt en met het zachte perseel de lijn van 2cm uitgeborsteld naar 4 á 5 cm

De uitlaatpijpen heb ik eerst in koper/messing kleur geverft en daarna met verdund mat zwart de roet randen gemaakt.

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk verteld heb,.. zoniet dan hoor ik dit wel.

Ohw ehm ja, ik bedoelde qua wielen niet in et midden dat de struts Net niet lang genoeg lijken.. Dus in de andere richting uit het midden :)

Yeps.. Zelfde 'grapje' als met auto-kappen.. Ik was van plan het met plasti-dip te doen (vloeibaar rubber).. Dat is mooi mat, en redelijk slijtvast ook..

Prima verhaal over de rook afzet! Daar kan ik wat mee.. Ik dacht zelf aan houtskool, maar waskrijt lijkt dan beter.. Thanks!

Jouw idee van houtskool is niet verkeerd hoor.

Als het zwart moet zien is het nog beter dan waskrijt, het heeft zelfs het voordeel dat het door de luchtvochtigheid in de verf gaat dringen.
Waskrijt blijft meer oppervlakkig liggen, als je er dikwijls met je vingers op pakt, verdwijnt het effect na een tijdje.
Het vb. is uit plastik, krijg je enkel maar proper door schrobben met een tandenborstel.
Gewoon het houdskool met een hamertje fijn slaan, dan ook net als waskrijt met een penseel opbrengen.

Johan.

Ohw ehm ja, ik bedoelde qua wielen niet in et midden dat de struts Net niet lang genoeg lijken.. Dus in de andere richting uit het midden :)

Yeps.. Zelfde 'grapje' als met auto-kappen.. Ik was van plan het met plasti-dip te doen (vloeibaar rubber).. Dat is mooi mat, en redelijk slijtvast ook..

Prima verhaal over de rook afzet! Daar kan ik wat mee.. Ik dacht zelf aan houtskool, maar waskrijt lijkt dan beter.. Thanks!

De lengte van de struts kun je afstellen, in de retract zit een inbus. Als je deze iets los draaid dan kun je hem verlengen of korter maken :)

Wat betreft de houtskool,.... dit heb ik op eerdere vliegtuigen toegepast en ik ben overgestapt naar waskrijt omdat dit veel schoner werkt en naar mijn mening beter hecht. Uiteraard is houtskool ook goed.

Okee. thanks wederom.. Inmiddels zit de retract-servo op z'n plek (en goed vast).. En et geheel werkt :)
Vanavond es ff kijken naar de lengte.. Ik had al zitten kijken waar die inbus zit.. Maar nog niet gevonden eigelijk..

Okee.. Ik zal es der over denken.. Eerst es een maiden flight tot een goed einde zien te brengen.. Voor nu is de Spitt vlucht-klaar :)

Okee. thanks wederom.. Inmiddels zit de retract-servo op z'n plek (en goed vast).. En et geheel werkt :)
Vanavond es ff kijken naar de lengte.. Ik had al zitten kijken waar die inbus zit.. Maar nog niet gevonden eigelijk..

Okee.. Ik zal es der over denken.. Eerst es een maiden flight tot een goed einde zien te brengen.. Voor nu is de Spitt vlucht-klaar :)

Hier vind je de inbus om het een en ander te kunnen vertellen.

full

Alvast succes met de maiden :)

Thanks due :) Komt goed!

Ik vroeg me eerder al af wat ik met die servoless retractz Zonder struts moest, als die standaard strut er niet af kan ;)

Nog een paar vragen:
+ gebruik jij de ailerons ook als flaps? Ik heb nu 3 flap standen geprogrammeerd.. En een flap-stand met elevator-correctie..

+ hoe vind jij de wind-gevoelingheid? / stabieliteit met veel wind van dit toestel?

+ ik zie dat jij een lucht intake hebt gemaakt.. Heb je Ook ergens een uitstroom-opening?

Edit:
witte topjes aan de prop staat leuk :)

Thanks due :) Komt goed!

Ik vroeg me eerder al af wat ik met die servoless retractz Zonder struts moest, als die standaard strut er niet af kan ;)

Nog een paar vragen:
+ gebruik jij de ailerons ook als flaps? Ik heb nu 3 flap standen geprogrammeerd.. En een flap-stand met elevator-correctie..

+ hoe vind jij de wind-gevoelingheid? / stabieliteit met veel wind van dit toestel?

+ ik zie dat jij een lucht intake hebt gemaakt.. Heb je Ook ergens een uitstroom-opening?

Edit:
witte topjes aan de prop staat leuk :)

Ik gebruik geen flaps, dit is ook niet echt nodig. Dit model kun je rustig zwevend binnenhalen :)

De windgevoeligheid is groot, met windkracht 3 vliegt deze spit niet echt lekker meer. Ik vlieg mijn spit alleen als het zo goed als windstil is.

Het grote nadeel vind ik de hoek van het motorschot, deze is echt te klein. Daarom goed opletten bij het opstijgen. NOOIT in één keer volgas, ook niet als je al van de grond bent !!!
Doe je dit wel dan kan je links naast je de brokstukken oprapen :(
Het opstijgen vind ik vrij lastig met dit model. Je moet ook goed uitkijken dat je geen noise-over krijgt (zodra de staart los komt, het gas erop houden)
MAAR,.... met dit in het achterhoofd zul je HEEL VEEL plezier van deze spit hebben !!!

Alvast heel veel succes met de maiden en wij lezen je ervaring graag op het forum.

Ps: mooie prop !!! Wat voor maat is dit ?

Okee! Ik zal dan (als ik zover kom ;)) mijn ervaringen met flaps hier posten.. Met m'n Funcub ben ik iig wel erg blij met de flaps..

Oei.. hij houdt niet van wind.. That is weird.. Enig idee waarom? Ik had gedacht dat hij door z'n gewicht minder last van wind zou hebben.. Met m'n Funcub vlieg ik met 5 BF nog Redelijk gecontroleerd..

Nose over.. Ja.. Dat was wel te verwachten.. Heb jij je CG op het aanbevolen punt, of (zoals veel andere eigenaren zeggen) iets verder naar voren?
Maar middels m'n Gemini ben ik bekend met het nose-over kwaaltje.. (en m'n Gemini leeft inmiddels 2 jaar, zonder schade)

Deze propellor heb ik er op zitten:
Master Airscrew propeller 12x6

En zelf de topjes wit gemaakt...

Ik heb ook die alu spinner liggen trouwens, maar gelukkig was de spinner adapter niet voorraadig :P

Back