Restauratie Zwarte Zee IV

Het is op dit moment echt een volgorde dingetje. Om de romp af te kunnen maken, moet eerst de verschansing op het achterdek teruggeplaatst worden. Voordat ik de verschansing maak wil ik echter eerst de beplanking op het achterdek hebben. Daar kan ik immers mooi bij nu. En om dat goed te kunnen doen, heb ik de lierkamer en de opbouw meteen achter die kamer nodig. En om die te kunnen plaatsen is een dicht achterdek wel zo handig. Dus eerst dat achterdek aangepakt.

20250424_Canvas.jpg


Met een stukje triplex, mooi geplamuurd en geschuurd leverde me dat een prachtig wit schilderscanvas op. Geïnspireerd schoot m'n hobbymes gevaarlijk naar m'n linkeroor, maar ik kon me gelukkig nog net inhouden. Nu hoort dat dek volgens mij ook nog wat bol naar SB en BB te lopen, maar in het model was dat dek ook al vlak (en trouwens ook in tekeningen die ik van nieuwere modellen van de ZZ IV zie), dus ik laat 'm voor wat het nu is. Volgende klus: de lierkamer. De lierkamer van mijn vader heb ik uiteraard bewaard toen ik het schip stripte.

20250424_Oude_Lierkamer.jpg


Nu ik de ZZ IV steeds beter leer kennen en alle tekeningen steeds beter met alle foto's die ik heb kan verbinden, lijkt deze niet helemaal te kloppen. Een bezoek aan en een neus in de archieven van het Nationaal Sleepvaart Museum in Maassluis bevestigde mijn vermoeden. Dat museum is trouwens echt een absolute aanrader! Joop en collega's, nogmaals ontzettend bedankt voor de gastvrijheid en alle hulp! De lierkamer dus. Nu moet ik wel zeggen dat die Billing Boats tekeningen inderdaad superonduidelijk zijn en dat ik steeds meer respect voor mijn vader krijg dat hij er destijds überhaupt een schip mee heeft weten te bouwen. Wat dat betreft heb ik het veel gemakkelijker met al het referentiemateriaal waar ik tegenwoordig over kan beschikken. Met dat materiaal heb ik vanaf tekening en foto's een nieuwe lierkamer gemaakt.

20250424_Nieuwe_Lierkamer.jpg


De sleepbeting maakt deel uit van de lierkamer dus die meteen meegenomen. Op dat achterwandje moeten nog twee deurtjes gemaakt worden en vermoedelijk moeten de messing lieren(?) nog iets naar achteren. De modelbouwtekeningen plaatsen deze relatief ver naar voren, naar die wand, maar op de werfplannen lijken deze wat meer naar achteren geplaatst te zijn. Even wachten op de tekeningen die ik in Maassluis besteld heb. Als je de twee lierkamers nu naast elkaar zet, doet de nieuwe lierkamer meteen een mooi stuk massiever aan.

20250424_Vergelijking_Lierkamers.jpg


Op naar de volgende klus. De opbouw achter de lierkamer, de toegang naar de trossenbergplaats en de machinekamer!
 
Laatst bewerkt:
Eindelijk weer tijd voor een update. Ik ben dus verder gegaan met de opbouw achter de lierkamer. De originele opbouw was net als de rest van het schip in behoorlijk erbarmelijke staat.

20250518 - Originele opbouw.jpg


Mijn vader heeft dit onderdeel destijds heel simpel gehouden, ondanks dat ook de originele Billing Boats tekening veel meer details liet zien. Ook de patrijspoortjes zijn net verkeerd om geplaatst. In plaats van één boven en twee onder, moeten het er twee boven en één onder zijn. Ik ben begonnen met schoonmaken en het verwijderen van de oude verf. Na wat schuren zag het er al weer wat beter uit.

20250518 - Opbouw ontverft en geschuurd.jpg


Met dit wat frissere startpunt ben ik vervolgens in al m'n tekeningen gedoken. De patrijspoortjes moesten dus sowieso opnieuw geplaatst worden. Nadat ik een en ander opnieuw had opgemeten bleek de originele opbouw ook wat te laag en te kort te zijn. Dit heb ik met wat extra plaatjes hout gecorrigeerd. Verder kon ik nu de eerste wat grovere verfijningen met wat houten blokjes aanbrengen.

20250518 - Opbouw verfijningen.jpg


Daarna kwam het echt leuke werk. Allereerst de twee missende sleepbogen op de opbouw. Deze heb ik gemaakt van 3mm koperbuis. De voorste sleepboog vereiste wat lastig soldeerwerk, maar kwam er uiteindelijk redelijk netjes uit. De achterste sleepboog hoefde gelukkig alleen gebogen en enigszins in de opbouw verzonken te worden.

20250518 - Solderen sleepboog.jpg


Daarna heb ik nieuwe patrijspoortjes geplaatst. Niet alleen de 12 boven op de opbouw, maar ook 4 aan de achterkant. De missende 6 luiken en de 2 deurtjes aan de achterkant heb ik van polystyrol, ijzerdraad en bloembinddraad gemaakt. Ook het trappetje in de opbouw is van polystyrol en bekleed met heel fijn metaalgaas. Dat had eigenlijk traanplaat moeten zijn, maar de enige traanplaat die ik kon vinden op deze schaal vond ik nog veel te grof. Verder heb ik nog wat kleine onderdeeltjes met wat staafjes gemaakt (waaronder de 4 onderdeeltjes onder de achterste sleepboog) en railingen aan de zijkant van de opbouw. Met de koperen sleepbogen bleek mijn houten beschermbalkje achter op de opbouw te groot, dus die heb ik vervangen door een zelfde koperbuisje.

20250518 - Opbouw luiken.jpg


Daarna was het eindelijk tijd voor de airbrush en een keuzemoment. Weatheren of niet weatheren? Persoonlijk vind ik modellen met zichtbare gebruikssporen realistischer en zeker voor een werkpaard als dit schip. Dus… grijs als primer, bruin-rood als ondergrond, een laagje chipping medium en vervolgens de bruine eindkleur. Voorzichtig met een tandenborstel de bruine toplaag hier en daar chippen. Het teveel aan chipping met bruin licht teruggebracht. Vervolgens de patrijspoortjes met Krystal Klear gevuld en voorzien van beschermbeugels en toen zag het er allemaal weer een heel stuk beter uit.

20250518 - Verfijnde en geverfde opbouw voor.jpg


20250518 - Verfijnde en geverfde opbouw achter.jpg


Ik heb nog wat extra onderdeeltjes klaarliggen, maar die plaats ik pas als ik de grote zwarte sleepbogen ga plaatsen. Na al het 'sloopwerk' was het ontzettend leuk om weer eens even echt iets opbouwends te doen. Nu eerst het achterschot met de sleeplierkamer afmaken. Deze heeft nog deurtjes nodig en ik denk dat ik de trappen naar boven hier ook alvast op ga zetten.
 
Laatst bewerkt:
Dit soort werk geeft altijd een hoop voldoening. Nu en later kijk je daar met veel plezier naar! Gr. Klaas.
 
Dank jullie wel voor de leuke reacties! Motiveert des te meer om het uiteindelijke model zo mooi mogelijk te krijgen!

In dat kader ben ik dus eerst teruggegaan naar m'n sleeplierhuis. Dat huis was in het originele model tegen een onafgewerkt achterschotje geplaatst, waar ook de twee trappen naar het bovendek meteen op uitkwamen. Dit is ook hoe de tegenwoordige ZZ IV van Billing Boats het kennelijk doet. Het nieuwe huis dat ik in post #41 eerder maakte heb ik daarom volgens die tekeningen ook vrij kort op dat achterschot geplaatst.

20250523---Billing-Boats.jpg


Zoals ik al eerder aangaf had ik na mijn bezoek aan het Sleepvaart Museum echter al het gevoel dat mijn sleeplieren aan de zijkant van het huis nog wat naar achteren geplaatst zouden moeten worden. Met de bestelde werftekeningen thuis blijkt de daadwerkelijke situatie eigenlijk heel anders geweest te zijn. In plaats van de sleeplieren naar achteren te plaatsen, blijkt juist het achterschot meer naar voren (naar de boeg) te moeten! Hierdoor ontstaat een soort ruimte achter de sleeplieren en naast de trappen met een veel betere toegang tot de twee deuren die aan zowel BB áls SB zaten. Die trappen lijken ook geen losse trappen geweest te zijn, maar een vast integraal onderdeel van al het plaatwerk. Een foto (waarop de afgebeelde personen omwille van hun privacy bepaalde horrorfilms beter niet meer zouden moeten zien…), die ik in een reisverslag van een koksjongen op de ZZ IV vond, bevestigt inderdaad die werftekening. Op die foto zie je nog net de openstaande deur die naar de zijkant van de trap open draait. Ook zie je achter de beting nog net mooi de sleeplier die net als op de werftekening een stuk groter is dan de messing lieren in mijn geredde en in mijn nieuwe scheepsbeslag.

20250523-Aan-boord-voor-de-BB-trap-7-days.jpg


Met die tekeningen en alle foto's die ik maar kon vinden, heb ik eerst wat snelle schetjes gemaakt van hoe de uiteindelijke situatie er ongeveer uit moet gaan zien, inclusief de doorlopende beplanking.

20250523---Tekeningen-lierkamer-en-trappen.jpg


Hiermee wordt dat in het originele model verwaarloosde achterschotje een miniprojectje, waar allerhande onderdeeltjes (trappen, aanbouw naast de trappen, deurtjes, het sleeplierhuis en… verlichting) tegenaan gebouwd moeten worden. Omdat ik geen messing lieren kan vinden met de benodigde maten, ga ik proberen die zelf te maken. Na heel wat secuur meten, dubbel- en triplechecken heb ik vervolgens een aanvullend zaagje in het model gezet en de benodigde extra ruimte naar voren gemaakt.

20250523-More-space.jpg


Tot zover 'the easy part' :)
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: k-k
Die winchkoppen (die jij sleeplieren noemt) zijn goed te maken van een stukje rondhout waarin je de holle uitsparing vijlt. Of een paar ringen tegen een stukje rondhout en het holle deel aanvullen met plamuur. Opbouwen uit schijfjes triplex gaat ook natuurlijk. Opspannen op een boutje en dan boutje in de boormachine. Met een vijl (rattenstaart) pas je het holle deel dan aan. Eigenlijk veel leuker dan kopen. En je hebt de maat, die je wenst. Je kunt ook kijken of een andere modelbouw producent zoals Aeronaut iets in hun assortiment hebben. De eigenlijke sleeplier met liertrommel staat in de opbouw. Gr. Klaas.
 
Laatst bewerkt:
Die winchkoppen (die jij sleeplieren noemt) zijn goed te maken van een stukje rondhout waarin je de holle uitsparing vijlt. Of een paar ringen tegen een stukje rondhout en het holle deel aanvullen met plamuur. Of anders kijken of een andere modelbouw producent zoals Aeronaut zoiets in hun assortiment hebben. De eigenlijke sleeplier met liertrommel staat in de opbouw. Gr. Klaas.
Je hebt natuurlijk weer helemaal gelijk Klaas. Die lier zelf staat natuurlijk ín dat huis. Scribble… scrabble… winch-kop-pen… Ja! 2× woordwaarde! En dat maken ervan had ik inderdaad voor ogen zoals je schetste. Trouwens nooit gedacht dat ik ooit zou beseffen dat ik eigenlijk niet zonder draaibank kan. Of een 3D-printer :) Hoewel ik die laatste voor dit model niet zou willen gebruiken. Dit model moet voor m'n gevoel 'ouderwets' handwerk blijven.
 
Helemaal met je eens hoor! Ook met simpele middelen kun je de mooiste dingen maken. Hier ook geen draaibank voorhanden. Behelp me met een accuboortol. De winch kop of -trommel van mijn Smit Finland gemaakt van styreen plaat. Achterkant plat, middenstuk van diabolovormig gesneden strookjes. Voorkant rond en deels ingeknipt om het binnenste gedeelte weg te drukken. Toen met CA-lim gefixeerd en afgestreken met Bison Kombipower. Al bouwende word je vanzelf inventief. Gr. Klaas.

RIMG0980.JPG
 
Laatst bewerkt:
De winchkoppen dus. Ik heb (nog? :)) geen draaibank, dus ik moest een beetje creatief zijn. Gelukkig heb ik een mooie Dremel met bijbehorende boorstandaard, dus daarmee kon ik een paar stukjes beukenstaaf aardig in de benodigde vorm schuren. Vervolgens met diezelfde dremel heel voorzichtig wat ronde dieperliggende gaten in m'n koppen gefreesd en toen begon al m'n geknutsel (na, eerlijk is eerlijk, een paar pogingen…) aardig in de richting van m'n tekeningen te komen. De randen heb ik van lompe nylon washers gemaakt, die ik weer met de dremel zo dun mogelijk geschuurd heb. Ik zag op oude foto's dat die koppen ook nog een soort van ribben hadden. Ik moet nog even kijken of ik daar nog iets mee kan.

20250603 - Winkoppen met washers.jpg


Daarna was het meten, meten en nog eens meten. Het lierhuis dat ik al had, heb ik voorzichtig gedemonteerd. Deze moest immers dieper worden. De trappen heb ik gemaakt van laagjes polystyrol van verschillende diktes. Dat was op een schaal van 1:100 een heel gepuzzel, maar hiermee kreeg ik een mooie gelijke verdeling van de treden. De treden heb ik vervolgens weer met kleine stukjes gaas bedekt om toch een beetje het idee van traanplaat te krijgen.

20250603 - Twee trappen.jpg


Samen met de koppen, de trappen en een paar deurtjes begon het nieuwe lierhuis toen al aardig z'n vorm te krijgen. Met het maken van de deurtjes leek het me wel aardig als die deurtjes ook een klein doorkijkje naar voren zouden geven. Ik wil één deurtje sowieso open monteren, zodat ik er later makkelijk een stroomkabeltje voor alle verlichting naar binnen kan laten lopen. Ik heb daarom in het achterwandje ook wat gaten gemaakt voor de deuren.

20250603 - Nieuwe sleeplierhuis in aanbouw.jpg


Voor het doorkijkje zelf heb ik het achterdek nog weer wat meer naar voren verlengd. Uit de tekeningen blijkt een duidelijk verschil tussen de indeling aan BB en SB. Aan BB kwam de deur uit op een lange, wat smalle gang die tot ver naar voren in het schip liep. Aan SB op een kleinere ruimte die weer toegang gaf tot de werkplaats. Het liefst had ik die lange gang aan BB tot voorzover je deze kon zien vanuit de deur daadwerkelijk gemaakt (de gang boog uiteindelijk wat af). M'n ruimte werd echter behoorlijk beperkt door de spanten van het model, dus ik heb die ruimte tot aan het eerste spant door laten lopen. Aan SB klopt de ruimte wel met de originele tekeningen. Die ruimtes moet ik nog even met wat gipswandjes afmaken, aftimmeren en door een schilder van een likje verf laten voorzien, zodat als je door de deurtjes kijkt ook een redelijk kloppend doorkijkje hebt.

20250603 - Extra dekruimte achter de deuren.jpg


Samen met het nieuwe lierhuis begint het in ieder geval weer ergens op te lijken.

20250603 - Nieuwe sleeplierhuis.jpg


Het deurtje aan BB zal ik dus open monteren, zodat je daar later ook mooi door naar binnen kunt kijken.

20250603 - Doorkijkje naar ruimte achter de deur.jpg


Nog genoeg te doen aan dit deel, dus moedig voorwaarts!
 

Bijlagen

  • 20250603 - Trap in aanbouw.jpg
    20250603 - Trap in aanbouw.jpg
    418,7 KB · Weergaven: 25
  • 20250603 - Winchkop in de boorstandaard.jpg
    20250603 - Winchkop in de boorstandaard.jpg
    126 KB · Weergaven: 32
Laatst bewerkt:
Mooi toch, als je het zo onder je handen ziet groeien? En al bouwende doe je ideeën op hoe je iets met de beschikbare middelen kunt maken. Dat zie je met die winchkoppen. Om traan- of ruitjesplaat te imiteren gebruik ik stukjes kunststof bindstrippen. Wordt gebruikt om pakketten of dozen bij elkaar te houden. Daarin zit een ruitjesmotief. Is er in verschillende maten en kleuren. Wel oppassen want de strippen kunnen op de randen vrij scherp zijn. Gr. Klaas

20200113_150405.jpg
 
Mooi toch, als je het zo onder je handen ziet groeien? En al bouwende doe je ideeën op hoe je iets met de beschikbare middelen kunt maken. Dat zie je met die winchkoppen. Om traan- of ruitjesplaat te imiteren gebruik ik stukjes kunststof bindstrippen. Wordt gebruikt om pakketten of dozen bij elkaar te houden. Daarin zit een ruitjesmotief. Is er in verschillende maten en kleuren. Wel oppassen want de strippen kunnen op de randen vrij scherp zijn. Gr. Klaas
Oei! Da's nog eens een mooie tip Klaas. Dat ziet er goed uit op die trap! Ik zit nu wat 'vast' aan m'n gaas, maar voor een volgend model is dit waarschijnlijk veel beter, En inderdaad, echt ontzettend leuk om het schip na het vele slopen weer terug te zien komen.
 
De winchkoppen dus (en wees gerust, dit is echt een nieuwe post!). Ik zat dus nog met die ribben op die koppen. Toen ik eenmaal zag dat ze er origineel op zaten, moesten en zouden ze er hier toch ook echt op. Probleem was alleen dat ik de zijkanten al behoorlijk vastgelijmd had. Ik dacht dat ik de ribben er alsnog wel in zou kunnen lijmen…

20250625 - Winchkoppen met ribben (versie 1).jpg


Tsja… Inderdaad nu met ribben, maar om ze goed vast te zetten ontkwam ik niet aan geknoei met lijm. Ik heb nog een test met de airbrush gedaan, maar de lijmresten maakten dat het na het airbrushen totaal niet op strak staal leek. Marco zong het al eens: "Even slikken en weer doorgaan… Het deed me weinig.". Omdat ik al de nodige tijd (understatement) in deze twee rakkers had gestoken, kan ik niet zeggen dat het me weinig deed, maar ze moesten toch echt simpelweg opnieuw. Dus… Opnieuw twee koppen gefreesd en geschuurd. In plaats van de ribben op de koppen te lijmen heb ik de koppen nu voorzichtig ingezaagd, zodat ik de ribben er helemaal in kon laten vallen. Hierdoor zaten de ribben goed vast en had ik geen lijmresten meer.

20250625 - Winchkoppen met ribben (versie 2).jpg


Na een bezoekje aan de airbrushcabine is het verschil mooi te zien. Onderstaande foto flatteert de linker oude, niet geweatherde versie nog enigszins, maar de nieuwe rechter doet nu overtuigend als echt van staal aan.

20250625 - Winchkoppen vergelijking.jpg


Het is maar een detail, maar die eerdere versie was echt niet goed genoeg. En over details gesproken: de rest van het sleeplierhuis. Ik had nog wat losse eindjes, waaronder een detail onder de beting. Ik kwam op YouTube iemand tegen die klinknagels met soldeerballetjes maakte en dit was het perfecte project om daar eens mee te experimenteren. Met balletjes van 0.55mm kon ik zelfs precies het juiste aantal klinknagels plaatsen.

20250625 - Soldeerballetjes.jpg


Verder heeft het sleeplierhuis nog een klein opstaand randje en aan BB en SB boven de winchkoppen nog een soort van rol-achtig onderdeel. De randen van de trappen heb ik opnieuw gemaakt, zodat deze beter aansloten op het nieuwe opstaande randje. Toen linea recta de airbrushcabine in (primer, donkerbruin, haarlak en afmaken met zwart en geel) en weatheren maar. De palen in/op de beting, plaats ik pas als ik het hele onderdeel vast op het dek plaats.

20250625 - Sleeplierhuis in geel en zwart.jpg

20250625 - Detail winchkop.jpg


Onder de afdakjes 'gebeurde' ook nog het een en ander, maar het is op foto's bijzonder lastig te achterhalen waar die ruimte nu precies voor gebruikt werd. Er lijken sowieso wat grotere smalle gasflessen gestaan te hebben, maar waarschijnlijk hing/stond hier ook gereedschap dat op het achterdek tijdens een sleep gebruikt werd. Ik hoop dat iemand hier meer over weet (of beter nog: kan laten zien met foto's) en anders zal ik daar later wat vrij voor moeten knutselen.

Het deurtje aan BB leidde dus naar een wat langere gang het voorschip in. Zoals ik eerder al schreef wilde ik eigenlijk ook die gang echt laten zien, maar zat ik met de spanten. Ik wil echter ook de ruimtes achter de patrijspoortjes van lichtjes voorzien en daarvoor moet ik sowieso beter bij de romp kunnen. Ik heb daarom besloten ook de resterende stukken bovendek die nog aan BB en SB overgebleven waren te verwijderen. Omdat je het dek achter het sleeplierhuis later verder niet meer ziet, heeft het geen zin om hier het hele dekplan natuurgetrouw na te bouwen. Ik kan echter wel de verschillende ruimtes soort van afbakenen, zodat ik het licht speels in de ene ruimte wel en de andere niet kan laten schijnen. Werkruimtes zoals werkplaats en kombuis wit werklicht, privé ruimtes sfeervoller warm wit licht? De spanten zullen hiervoor in eerste instantie moeten wijken. Uiteindelijk nemen de wanden tussen de ruimtes de functie van de spanten weer over, maar dat zal vast even een heel voorzichtig werkje worden. En zonder die spanten kan ik ook het daadwerkelijke doorkijkje naar die achterliggende gang maken.

20250625 - Gang aan BB.jpg


Maar dat is voor de volgende update!
 
Laatst bewerkt:
Maak de verlichting niet te fel en als je ledjes gebruikt neem dan die met warm wit licht. Mijn ervaring is dat het snel te fel wordt. Experimenteer wat met verschillende weerstanden en ledjes in serie. In wezen heeft iedere led een soort drempelspanning. De voeding moet een voldoende hoge spanning hebben en het verschil dat er overblijft overbrug je met een weerstand(je). Stel je gebruikt als voeding een 5 Volt adapter (GSM lader) en de drempelspanning van de leds is 2,4 Volt. Als je 10 mA door de 2 in serie staande leds wilt laten lopen dan deel je (5-4,8) 0,2 : 0,01 = 20. De dichtstbijzijnde waarde is 22 Ohm. Je zou ook een weerstand van 100 Ohm kunnen nemen en zien hoeveel licht de leds dan nog geven. Wil je meer licht, dan neem je een kleinere weerstand. Heb je een voeding van 12 Volt dan deel je (12-4,8) 7,2 : 0,01 = 720. De dichtstbijzijnde waarde is 680 Ohm. Ook hier zou je kunnen beginnen met 1000 Ohm.
Leuk om in een testopstelling wat mee te spelen. Gr. Klaas.
 
Beste Nyquist,
Ik volg je project met veel plezier , ZZ4 is een mooie sleper om te bouwen.
Mocht je overwegen om gloeilampjes te gebruiken voor de verlichting , i.p.v. LED's, ik heb nog een stuk of 100 gloeilampjes liggen. Deze heb ik uit een weggegooide kerstboom verlichting gesloopt.
Spanning is , schat ik , circa 3 volt. Maar als je een DC-DC converter (bijvoorbeeld :LM2596S step down module van Ben's electronic , € 2,95 ) inbouwt , kun je de spanning regelen naar voltage waarop lampjes mooi licht geven.
Stuur maar een PB tje , als je belangstelling hebt. Lampjes gaan voor verzendkosten weg.

Gr. Menne Osinga
 
Maak de verlichting niet te fel en als je ledjes gebruikt neem dan die met warm wit licht. Mijn ervaring is dat het snel te fel wordt. Experimenteer wat met verschillende weerstanden en ledjes in serie. In wezen heeft iedere led een soort drempelspanning. De voeding moet een voldoende hoge spanning hebben en het verschil dat er overblijft overbrug je met een weerstand(je). Stel je gebruikt als voeding een 5 Volt adapter (GSM lader) en de drempelspanning van de leds is 2,4 Volt. Als je 10 mA door de 2 in serie staande leds wilt laten lopen dan deel je (5-4,8) 0,2 : 0,01 = 20. De dichtstbijzijnde waarde is 22 Ohm. Je zou ook een weerstand van 100 Ohm kunnen nemen en zien hoeveel licht de leds dan nog geven. Wil je meer licht, dan neem je een kleinere weerstand. Heb je een voeding van 12 Volt dan deel je (12-4,8) 7,2 : 0,01 = 720. De dichtstbijzijnde waarde is 680 Ohm. Ook hier zou je kunnen beginnen met 1000 Ohm.
Leuk om in een testopstelling wat mee te spelen. Gr. Klaas.
Ik heb hier een slordige 100 normale ledjes, tientallen ienieminimíní ledjes, in zo'n beetje alle kleuren van de regenboog en een 12V led driver klaar liggen (en ja, ik let op de maximale stroom door het hele circuit; 't is een driver van 2.5A, dus ik zou er gerust 2A doorheen moeten kunnen jagen). Wordt een heel poppenhuis :) En je hebt gelijk met dat warme licht Klaas. Zachter voor het oog, maar volgens mij niet realistisch voor de werkruimtes. Daar zullen ze denk ik toch echt ongezellig, maar praktisch hard wit werklicht hebben gehad. Ik denk dat ik die werkruimtes sowieso maar op een eigen groep met een aparte aardlekschakelaar ga zetten.

Dit klusje raakt meteen een ander heel venijnig klusje, de patrijspoortjes op de romp. Eerst die aan BB, omdat ik die zijde nu het eerste aanpak. Ik heb nu 3 verschillende modelbouwtekeningen in verschillende schalen en originele werftekeningen en allemaal laten ze die poortjes op een andere plek zien. En om het nog leuker te maken: als ik een foto van het schip erbij pak, zijn ze kennelijk tijdens de bouw wéér anders geplaatst. Hoe dan?! Het beste wat ik kon bedenken is uit te gaan van die foto die ik heb:

image322 (2).jpg


Daar tel ik toch echt 24 poortjes in plaats van de 25 op sommige tekeningen die ik heb. Die foto heb ik even geprint en langs de poortjes heb ik een heel smal reepje afplaktape geplakt. Daar vervolgens de poortjes op gemarkeerd en deze posities weer zo goed mogelijk naar de schaal van mijn model gebracht. Ik kom dan op de volgende markeringen:

20250701 - Positie patrijspoortjes.jpg


Ik ben geneigd hier alvast even kleine gaatjes voor te boren, zodat ik aan de achterkant precies zie waar ik de wandjes moet plaatsen voor de verschillende ruimtes. Nu wil ik als straks de verschansing weer op het achterdek geplaatst is, de romp ook nog van één laagje keperweefsel voorzien. Is dat spul doorzichtig genoeg om met een lichtje aan de achterkant van het geboorde gaatje de precieze positie op de romp weer terug te halen?
 

[SIZE=3][FONT=verdana]Nyquist[/FONT][/SIZE]: de diverse verschillen is iets waar we allemaal wel mee te maken hebben.

Neem de Happy Hunter als extreem voorbeeld: in het begin mooi geel, lekker opvallend, maar op een gegeven moment: andere maatschappij en toen was het plotseling de Smit Hunter. Zwart, blauw en een klein streepje geel... Om van alle andere modificaties maar te zwijgen.

Advies: bepaal voor jezelf een tijdstip waarop je je ZZ wilt baseren. Probeer van dat tijdstip zoveel mogelijk gegevens te verzamelen en bouw je model met dat tijdstip voor ogen. En als er dan millimeterf@ckers zijn die patrijspoorten gaan tellen... Hé, prima, laat ze vooral hun gang gaan!

Ik merk dat bij statische modelbouw ook; (ik bouw ook pantservoertuigen) mensen gaan soms héél ver om kritiek te leveren op je werk. Ik had een model gebouwd van 'mijn' YP-408. In de antitank-uitvoering, met het raketsysteem TOW.
Gebaseerd op foto's die ik zelf gemaakt had in mijn tijd bij het 45e Bataljon, compleet met alle 'field-modifications' die ik op het voertuig had uitgevoerd. Inclusief interieur.
Sta ik met dat model op een beurs, komt er iemand op me af.
"Meneer, die YP is niet correct gebouwd!"
"Oh... Vertel eens, wat is er fout dan?"
Enfin, hij begint wat dingen aan te wijzen en op te noemen... Tot ik hem onderbreek en mijn foto-album laat zien.
"Meneer, dit is MIJN voertuig geweest. Was meer dan vier jaar mijn huisje als ik op oefening was. Alle zaken die u nu noemt zijn dingen die ik, samen met mijn chauffeur en schutter heb veranderd, om het leven op de Noordduitse Laagvlakte in de winter iets minder onaangenaam te maken..."
"Ja, maar... Het klopt niet!"
Enfin ik heb de conversatie maar afgebroken...
 
Ik merk dat bij statische modelbouw ook; (ik bouw ook pantservoertuigen) mensen gaan soms héél ver om kritiek te leveren op je werk. Ik had een model gebouwd van 'mijn' YP-408. In de antitank-uitvoering, met het raketsysteem TOW.…
Smakelijk om dat verhaal gelachen Roel! :rofl: Da's wel heel straf. Hoezo, vast in z'n eigen waarheid?
 
Back
Top