Restauratie Zwarte Zee IV

In wezen heeft eenieder zijn eigen "waarheid". We kijken immers niet allemaal door dezelfde bril. Voor mij is het belangrijk dat een schip goed vaart en er echt uit ziet. En ook bij zusterschepen zie je verschillen. Dat heeft weer te maken met voorkeur van de werf of de "afbouw"kapitein. En net als Roel schrijft, wat is er op tegen om dingen wat aan te passen omdat het op die manier beter werkt. Ook zie je op sommige schepen dat patrijspoorten (omdat de ruimte erachter een andere functie heeft gekregen) zijn dichtgelast. Een patrijspoort meer of minder doet er niet toe. In mijn ogen wel dat ze er zo goed mogelijk uitzien. Dus niet van die dikke veterringen, die sommigen dan ook nog wit schilderen. De kunst is om de gaatjes te boren zonder dat het hout splintert.
Als je de romp in epoxy met keperweefsel zet, neem dan niet te dik weefsel. Denk dat 80 gr. zwaar genoeg is Epoxy met glasweefsel blijft doorzichtig, Om het aan te brengen de romp helemaal dof schuren en het stof verwijderen. Dan de romp ondersteboven fixeren, zodanig dat het weefsel vrij kan hangen en niet van de romp wordt gedrukt. Op die manier moet het lukken om in één keer de romp te bekleden.
Drapeer eerst het weefsel er overheen. Misschien moet je het bij de boeg in de lengterichting inknippen. De losse einden sla je gewoon over elkaar heen. De overlap zie je haast niet en schuur je zo nodig glad. Op die manier heb ik 3 lagen epoxy/weefsel op een plug aangebracht en zo het rompje voor mijn coastertje gemaakt. Kijk maar in het bouwverslag voor de details. Gr. Klaas.

Het blijft in dit project toch… ehm… eh… alleraardigst? hoe het ene werkje het andere werkje uitlokt. Met het werken aan de hutten met de patrijspoortjes aan BB kwam ik tot de ontdekking dat er nog een behoorlijk probleem met de boeg was. Nu was mijn boeg na alle eerdere schuurwerkzaamheden sowieso wat broos geworden. Op zich niets dat met stukjes hout en/of vuller opgelost kan worden.

20250705 - Broze boeg.jpg

Er bleek echter een nog veel groter probleem met die boeg te zijn. Het stukje dek bij de boeg hoort de verschansing te volgen en iets omhoog te lopen. Mijn dek volgt die lijn echter totaal niet en vlakt zelfs af naar beneden! Een dergelijke fout kan ik niet laten zitten, dus… Tijd voor een serieuze neusoperatie! Whoehaha!! Ehm… Okay… Eerst een chirurgische zaag in de boeg gezet en met een stukje hout de benodigde deklijn gecorrigeerd.

20250705 - Correctie van de deklijn.jpg

Een behoorlijke correctie dus. Dat gat rechts in de verschansing was trouwens een beschadiging die ik heb weggevijld. Deze vul ik later weer met een stukje hout. Voor mijn Endeavour (m'n andere houtprojectje, waar ik ook weer eens hard mee verder moet!) moest ik de voor- en achtersteven maken van een paar laagjes op elkaar gelijmd triplex, die na plaatsing in vorm geschaafd en geschuurd moesten worden. Dat leek me ook hier een goed idee… Tot ik zag hoeveel laagjes ik hier nodig had :hammer:

20250705 - Layercakes.jpg

Wat blokjes balsa was achteraf gezien misschien handiger geweest, maar aangezien ik die niet voorhanden had ben ik dapper met m'n layercakes verder gegaan. Alle laagjes lijmen en na drogen het geheel op de boeg lijmen…

20250705 - Layercake op de boeg.jpg

en vervolgens zagen, schaven en schuren. Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde, maar wel alsof m'n leven ervan afhing. En langzaam maar zeker verscheen er weer een boeg.

20250705 - Schaven en schuren.jpg

Deze delicate neusoperatie kostte de nodige uren, maar is volkomen geslaagd. Ook de patiënt is dik tevreden en staat klaar voor het verder afmaken van die ruimtes aan BB-zijde. Tenzij er weer wat tussendoor komt. Fingers crossed!

20250705 - Nieuwe boeg van opzij.jpg

20250705 - Nieuwe boeg van voren.jpg

Tot de volgende!

Laatst bewerkt:
Je hebt in ieder geval nu een 'neusje' wat een stootje kan hebben tijdens het ruige leven op het modelwater.
Beter triplex dan Balsa. Iedereen zorgt nu dat ze niet voor de boeg van jouw ZZ komen, want dat loopt niet goed af... :D
Respect voor je 'ellebogenstoom'.

Je hebt in ieder geval nu een 'neusje' wat een stootje kan hebben tijdens het ruige leven op het modelwater.
Beter triplex dan Balsa. Iedereen zorgt nu dat ze niet voor de boeg van jouw ZZ komen, want dat loopt niet goed af... :D
Des te meer reden om m'n model inderdaad maar statisch te laten Roel! Wil niet een compleet rampgebied op m'n geweten hebben…

Back