Restauratie Marie Jeanne

Het is geen schip voor vrouwen Johan. :D Het lijkt inderdaad rose maar het is witte grondverf. Heel vaak vertekenen de foto's een beetje. En met de macro-stand ziet het er ook nog erg grof uit maar ook dat valt mee.
Dus dit is ook een geruststelling voor jou: het zijn niet je ogen! ;)

Grt Kees

Kleine update

Eindelijk weer wat kunnen doen. :D De romp in de grondverf gezet en geschuurd. Opnieuw in de grondverf en geschuurd. Nog een paar kleine oneffenheden weg zien te krijgen, nog een keer in de grondverf en nog een keer schuren en dan is het tijd voor de definitieve kleuren.
De situatie op dit moment.

full

full

Alvast even de dekhuizen en de koekoek geplaatst (zijn dit de goede benamingen Harm?) en ook de mastvoet met de gescratchte kikkers. Alles nog dry-fit. ;)

full

full

full

De mastvoet in detail. Lijkt nog wat grof en dat klopt. :p Moet namelijk nog een keer geschuurd worden.

full

Ook de masten, gaffels enz. onderhanden genomen dwz geschuurd. De kleurstelling wordt weer hetzelfde als voorheen dus bruin met wit. Al het houtwerk zag er nog goed uit alleen de kleuren waren wel wat minder geworden. Het zal er dus weer wat "frisser"uit gaan zien. :cool: Het zal wel duidelijk zijn dat ik het schip bouw alsof het net van de werf afkomt. In de toekomst zal ik wel eens een keer een schip bouwen wat gebruikerssporen heeft, lijkt me op zichzelf ook wel leuk.

full

full

Oke mannen, tijd voor een vraag. :help: Is er iemand onder jullie die mij kan vertellen of er een computerprogramma bestaat waarop ik een kleurencombinatie kan bekijken die ik eventueel wil gaan gebruiken voor de romp? Ik ben al een beetje aan het knoeien geweest op Paint (dus echt knoeien :oops: ) en dat was niet echt een succes.

Grt Kees

Laatst bewerkt door een moderator:
Computer programma's daar weet ik niks van, dus daar kan ik je niet aan helpen, maar er zitten hier ook computerdeskundigen dus...
Verder moet ik zeggen dat je goed bezig bent, ziet er strak uit:cool:

Germt

Mooie vorderingen Kees.
Ook van deze zijde onvoldoende kennis voor dit soort programma's, maar bedenk wel dat kleuren op een computerscherm geheel anders kunnen zijn dan in werkelijkheid.

Kees je zou eens kunnen kijken of GIMP wat voor je is dat is een gratis teken programma en vele malen beter als paint.
Maar hoe er wel goed rekening mee dat de kleuren op het scherm vaak heel anders zijn als in de werkelijkheid.

hier de link naar de site GIMP - Downloads

De vorderingen zien er mooi uit :thumbsup:

kleuradvies

Oke mannen, tijd voor een vraag. :help: Is er iemand onder jullie die mij kan vertellen of er een computerprogramma bestaat waarop ik een kleurencombinatie kan bekijken die ik eventueel wil gaan gebruiken voor de romp? Ik ben al een beetje aan het knoeien geweest op Paint (dus echt knoeien :oops: ) en dat was niet echt een succes.

Grt Kees

Nou daar vraag je wat ;)
Bijna geen enkele scanner of beeldscherm of printer is goed afgesteld dus kleuren zijn in het echt bijna nooit wat ze op het scherm lijken te zijn, waardoor het erg lastig is om op een beeldscherm te beoordelen is of de kleuren in het echt wel goed bij elkaar passen.
Ik probeer zelf altijd de originele kleuren te achterhalen en accepteer die kleuren dan maar ook als ik die zelf nooit zo gekozen zou hebben. Wil je andere kleuren dan rest je weinig anders vrees ik als het naast elkaar houden van de gekleurde deksel van de verfpotjes hoewel de kleuren op de deksels ook vaak afwijken van het eindelijke resultaat:?.

Andy

Nou daar vraag je wat ;)
.
Ik probeer zelf altijd de originele kleuren te achterhalen en accepteer die kleuren dan maar ook als ik die zelf nooit zo gekozen zou hebben. Wil je andere kleuren dan rest je weinig anders vrees ik als het naast elkaar houden van de gekleurde deksel van de verfpotjes hoewel de kleuren op de deksels ook vaak afwijken van het eindelijke resultaat:?.

Andy

Dat probeer ik ook Andy. Ik heb gekeken naar schepen die nu nog gebruikt worden voor "tourtochtjes" en die zijn over het algemeen helemaal wit. Op internet kan ik niet vinden of de schepen in een standaard kleur van de werf kwamen. Kijk ik naar afbeeldingen van gebouwde modellen dan is er een scale van kleuren gebruikt hoewel de kleuren die BB aangeeft veel gebruikt worden. Ik denk dat het inderdaad gaat worden wat jij aangeeft namelijk potjes naast elkaar houden.
Robert: bedankt voor de link. Zal eens kijken of ik er wat mee kan.

Grt Kees

Help

Druk bezig met allerlei kleine klusjes. Schiet op deze manier voor geen meter op. :( Maar vooruit maar, als ik kijk waar Jan en Andy mee bezig zijn.....
Ik hoop volgende week wat kleuren op de romp aan te brengen. Had het eerst met de kwast willen doen maar ben er achter gekomen d.m.v. een proefstukje dat de verf onder je kwast droogt. Niet prettig als je een groter stuk moet doen. Dus dat wordt spuiten! :p Maar ondertussen het volgende probleempje tegen gekomen en daarom:help:
full

Aan de piek van de grote mast moet een stuk touw bevestigd worden met 2 blokken. Nu is mijn vraag: hoe wordt het touw bevestigd op de piek? Zie de rode pijlen. De vorige keer heb ik het gewoon met lijm vast gezet maar nu zou ik het graag zo orgineel mogelijk doen. Iemand enig idee?

Grt Kees

Hier een tweetal mogelijkheden:
full

En hier een aantal andere mogelijkheden:
full

Bron: Scheepsmodelbouw 1 - 17e eeuws statenjacht P.Akkerman Nikabook Emmen.

De meest logische keus lijkt het vastzetten van het touw met een aantal klampen om het rondhout zoals op de bovenste afbeelding.

Andy

Wat voor een verf gebruik je Kees ? In kaal hout trekt het vocht van de verf onmiddellijk in. Je kan overwegen om er eerst een primer op te zetten zoals Gesso. Of gewoon een grondverf zoals ook op bv houtwerk in huis wordt gebruikt. Even laten drogen, opschuren en dan schilderen.

Bedankt voor de afbeeldingen Andy. :D Inderdaad zou ik ook graag gaan voor de oplossing die je mij aan de hand doet maar ik had beter een foto kunnen plaatsen van het betreffende onderdeel. Hij is maar 10 cm lang en op het dikste punt 2 mm dik. Ik zal de oplossing dus moeten zoeken bij de tweede afbeelding die je hebt geplaatst. Zal eens even op mijn gemak kijken en proberen wat de beste oplossing is. ;)

Hallo Hans, de romp staat geheel in de grondverf. De gewone huis, tuin en keuken grondverf. Geschuurd en dus klaar voor de verf. De verf is van Humbrol. Ik heb geen idee of de samenstelling ervan is gewijzigd maar toen ik de Marie Jeanne zo'n 20 jaar geleden bouwde droogde de verf niet zo snel als nu en trok het gewoon mooi glad. Nu droogt hij zo snel (uitgeprobeerd op het roer dat nog niet gemonteerd is) dat het strepen worden en ik heb geconstateerd dat als ik het hele onderwaterschip in 1 keer wil doen ik de kwast tussendoor diverse malen zal moeten uitspoelen. Vandaar dat ik wil gaan spuiten. Maar als je eventueel een tip heb........

Grt Kees

Update

Eindelijk! Na ruim een jaar weer eens een update. :D
Soms wordt ik er moedeloos van en denk er over om maar van het forum te verdwijnen. Maar ja......ik hoop dan weer op betere tijden. Maar als ik zie hoe hard dat sommige mannen gaan.......

Om het kort te houden: best weer geweest om de romp van nieuwe kleuren te voorzien. De foto's vertekenen hier en daar een beetje maar naar mijn idee zitten de waterlijn en dergelijken er best wel strak op. Wel moeten er hier en daar wat kleine oneffenheidjes worden bijgewerkt.

Het resultaat:

full

full

full

Hopelijk dit jaar nog een update!? :rolleyes:

Gr Kees

Ziet er toch strak uit Kees enne het is toch geen aangenomen werk?
Gewoon je eigen tempo dan blijft het ook leuk.

Back