Restauratie Marie Jeanne

Nieuw dek.

Langzaam maar zeker ben ik weer aan het opbouwen. Na verschillende avonden latjes maken, schuren en zwart maken heb ik dan eindelijk het dek klaar. :D
full

full

full
full

Dat wil zeggen: het dek is nog onbehandeld. Dit is dus iets wat ik bij jullie neer wil leggen. Hieronder een foto van 2 proefstukjes: het linker stukje is behandels met Glitsa matte parketlak, het rechter stukje is behandeld met een zijdeglanzende kleur beits. Ik ben er zelf nog niet uit wat nu het mooiste is en daarom :help:
full

full

Door het schuurwerk aan het dek is natuurlijk de binnenverschansing ook hier en daar geraakt dus gaan we dat eerst maar weer even herstellen en daarna het dek. Benieuwd naar jullie reacties.:bye:

Grt Kees

Laatst bewerkt door een moderator:
Persoonlijk zou ik voor de linker, met parketlak gaan hoor Kees.
Smaken verschillen natuurlijk;)

Germt

Ik vindt het dek zoals het nu is, dus zonder nabewerken/lakken eigenlijk het mooist.
Als je toch per sé wil lakken, dan ben ik het met Germt eens; komt het dichtst in de buurt bij een dek van een vissersschip, waar meer op gewerkt wordt dan gepoetst...denk ik.

update

Even een update voor wat betreft de tonijnenvisser.
Op dit ogenblik zit er niet zo heel veel gang in en dat heeft alles te maken met het vervaardigen van onderdelen die bij de sloop gesneuveld zijn. :(
Druk bezig met het opnieuw maken van de koekoek en daar loop ik toch tegen een vraag aan. Ik hoop dat jullie me daar bij kunnen helpen. :confused:
full
full
full

full
Zoals je kunt zien heb ik de voorkant van de koekoek nog glad gelaten. Ik heb op verschillende afbeeldingen van het schip gekeken op internet. Niet alleen naar modellen van BB maar ook naar andere kitfabrikanten die het schip ook uitgeven. Bij de een zit er een raampje, bij de ander is de voorkant gepotdekseld en bij weer een ander zit er een enkele of een dubbele deur. :help:

Wat is JUIST? Aan de binnenkant moeten nog stukjes plexiglas worden gelijmd. Op de onderste foto moet aan de achterkant van het dek nog een afwerkingsstrip worden geplaatst.

Grt Kees

Bij de een zit er een raampje, bij de ander is de voorkant gepotdekseld en bij weer een ander zit er een enkele of een dubbele deur.

Volgens mij moet het een dubbele deur zijn die leidt naar een trap naar het onderliggende dek. Het schuifluik op het dak zit daar omdat de hoogte van die deuren lager zijn dan stahoogte. Als je dat luikje open doet komt er een opening in het dak vrij, waardoor je toch rechtop die trap op en af kunt gaan.
Een zelfde constructie zit er bij de America vanuit de "cockpit" (zie opknappertje in handtekening).

Groet,

Ad

Klopt als een bus de uitleg van Ad. In elke jachthaven kan je nog dergelijke constructies zien aan de ingang van een willekeurig zeiljachtje.
Eigenlijk hoort het schuifluik zelfs met een randje over de deuren te komen zodat je die slechts open krijgt als het luik eerst een beetje opgetild en dan weggeschoven is. Maakt het afsluiten makkelijker: je hoeft enkel het luik te vergrendelen.

grts
Johan

zodat je die slechts open krijgt als het luik eerst een beetje opgetild en dan weggeschoven is.
Dat is bij plastic boten zeker zo, bij houten schuifluiken niet!
Die zitten met een soort zwaluwstaart geleiding en zijn niet te tillen.

Kees [gepotdekseld] :confused: :confused:
Het is toch zeker geen boerenschuur?
$(KGrHqZ,!lQFCzoE65gtBQ4zDD6IJw~~60_84.JPG

Dat zijn louvre deuren, voor de ventilatie en toch redelijk spatwaterdicht.

Hartelijk dank voor de reacties mannen. Hier kan ik wel wat mee. Moet alleen even kijken voor welke optie ik ga: de dubbele deuren van Ad of de "gepotdekselde"deuren van Baggeraar. :p Sorry maar ik kon het niet laten.
Gelukkig weet ik wel het verschil tussen een boerenschuur en een koekoek hoor maar de foto's waren zo onduidelijk dat de voorkant echt gepotdekseld leek. Goede kans dat het de deuren van Baggeraar waren.
Wordt vervolgd.

Grt Kees

Dat is bij plastic boten zeker zo, bij houten schuifluiken niet!
Die zitten met een soort zwaluwstaart geleiding en zijn niet te tillen.

Kees [gepotdekseld] :confused: :confused:
Het is toch zeker geen boerenschuur?

Dat zijn louvre deuren, voor de ventilatie en toch redelijk spatwaterdicht.

Je gaat toch geen louvre deuren in 'n koekoek hangen, het is geen kroeg uit het wilde westen maar 'n schip.
Met 'n beetje ruig weer loopt al het water zo naar binnen :lol:, je moet het dus wel waterdicht kunnen afsluiten.

Dick, daarom zitten die deuren ook aan de achterkant.
Maar een kap als deze, heeft geen gepotdekseld aanzicht, die is glad en dat vertelde Kees niet.

ingangskap.jpg

Hieronder een voorbeeld van die schuurdeuren.

majoni_3.jpg

Je hebt gelijk volgens foto kan het zo, maar op deze manier kan er idd. geen water inkomen, dat was op de vorige foto's wel anders.

Heel leuk om deze te gaan volgen, heb zelf nog een Marie Jeanne liggen. Veel succes.

Was niet zo'n frequent bezoeker, maar nu ontdek ik de afdeling historische zeilschepen :).

Hallo Wim, welkom op het forum. Leuk dat je dit gaat volgen. Als je zelf ook iets aan het bouwen bent of je bent dit van plan laat dit dan even weten op het draadje: de zeventiende eeuwse gelagkamer. Kijk daar ook maar eens even op want daar wordt van alles en nog wat besproken. Ik heb sinds kort het bouwen weer opgepakt en ik kan je verzekeren dat hier mannen zijn met veel kennis van zaken. Dus als er vragen zijn over het opstarten van een bouwverslag gooi ze maar op tafel in de zeventiende eeuwse gelagkamer.

Grt Kees

Dank je Kees. Momenteel ben ik bezig met een scratch-model van de Creole Queen, een raderboot, niet echt voor dit deel van het forum. Mijn volgende schip, een Korean Turtle War Ship wel trouwens, maar eerst het ene af en dan pas de volgende. Ondertussen kan ik het forum dan eens verkennen.

Hallo mannen, het klopt als je geen foto's meer in het bouwverslag ziet.
Ik had problemen met het plaatsen van foto's en dat was mijn eigen schuld want het was een zootje. :rolleyes: Laten we het maar op opstartproblemen houden.
Contact met Ad gehad en besloten alles te verwijderen en een nieuw album aan te maken. En dat ging goed. :p Dus vanaf nu weer foto's op het bouwverslag. Of is er soms een mogelijkheid om de foto's opnieuw te plaatsen? Hoor het graag!

Grt Kees

Kleine update. Foto's zijn gelukkig weer goed te plaatsen.:banana:
Deurtjes van de koekoek gemaakt. Het voorbeeld van Baggeraar aangehouden. Verder nog een overzichtfoto van wat onderdelen die gescratched moesten worden.
full
full
full

Grt Kees

Back