RESTAURATIE in 2012/2013 van de (Ver)bouw VOLVO F12 Bakwagen met Aanhangwagen

Update : 0035


Hallo allemaal,


Verder gegaan met restauratie van de Volvo F12 bakwagen.

Een nieuwe messing uitlaat-demper gemaakt.

De messing uitlaat-demper uit 35mm rond messing gedraaid.

4 gaatjes M1,4 mm in de uitlaat geboord en 1.4 draad in getapt.

Daarna het hitte-schild met 4 boutjes M1,4mm met 1,4 mm sluitringetjes en afstand busjes op de uitlaat-demper gemonteerd.
(met dank aan William voor het hitte-schild)

full


full


full



full



Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Update : 0036

Hallo allemaal,


Verder gegaan met restauratie van de Volvo F12 bakwagen.

Het uitlaatstuk op de uitlaat-demper gesoldeerd

full


full


full


Het inlaatstuk op de uitlaat-demper gesoldeerd.

full


full


full


Het inlaat en en het uitlaatstuk op uitlaat-demper mooi afgewerkt.

full


full


Het inlaat spruitstuk even gepast op het inlaatstuk van de uitlaatdemper

full


full


Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Update : 0037

Hallo allemaal,


Verder gegaan met restauratie van de Volvo F12 bakwagen.

De uitlaatpijp op de uitlaat-demper aangepast, deze pijp iets schuin op
de uitlaat-demper gemonteert, zodat deze meer naar buiten blaast.

De ophangsteun voor de uitlaat-demper gemaakt.

full


full


full


De ophangsteun aan de uitlaat-demper gemonteerd.
Zie de iets schuine uitlaatpijp, die op de uitlaat-demper is gesoldeerd.

full


full


full


full


full


full


De uitlaat-demper gemonteerd aan het chassis.
Eerst gemonteerd met de rechte uitlaatpijp op de uitlaat-demper, daarna gemonteerd
met de iets schuin geplaatste uitlaatpijp op de uitlaat-demper.

full


full


full


full


full


Nu gemonteerd met de schuin geplaatste uitlaatpijp op de uitlaat-demper.
Zie ook de gemonteerde accubak met de 2 luchtketels.

full


full


full


Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Update : 0038



Hallo allemaal,



Verder gegaan met restauratie van de Volvo F12 bakwagen.

De 5 oude Wedico daklampjes en de luchthoorns verwijderd.
Hiervoor komt er in de plaats een messing dak-lampenbeugel met 4 verstralers.

De luchthoorns worden t.z.t. weer terug geplaatst op een andere plek op het dak.

full


Begonnen met het buigen van de 6mm messing ronde staf.

ik laat hier uitgebreid zien hoe eenvoudig zelf een dak-lampenbeugel kan maken tegen de kostprijs
van het materiaal.
Je kan, als je dat wil, de dak-lampenbeugel laten verchromen.
Ik kies ervoor om de dak-lampenbeugel t.z.t. mat zwart te spuiten.

full


De dak-lampenbeugel op maat gebogen en de 3 montage voetjes op maat gefreesd, halfrond uitgefreesd,
waardoor de beugel in de montage mooi aansluit en makkelijk gesoldeerd kan worden.

full


full


full


De montage voetjes vast gesoldeerd aan de lampenbeugel.

full


full


full


full


full


De soldeernaden van de dak-lampenbeugel mooi afgewerkt.

full


full


full


De dak-lampenbeugel even gepast op het Volvo dak.
De dak-lampenbeugel zo gemaakt dat de montage voetjes in de bestaande gaten in het dak passen.
De overige niet meer gebruikte gaten in het Volvo dak worden t.z.t. netjes dicht gemaakt.

full


full


Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Update : 0039


Hallo allemaal,



Verder gegaan met de lampenbeugel.

De beugeltjes voor de lampenbeugel gemaakt, waarop de verstralers worden gemonteerd.

full


full


full



full


full


De beugeltjes met 4 malletjes en 4 klemmen vastgeklemd op de lampenbeugel.
Daarna de beugeltjes vastgesoldeerd op de lampenbeugel.

full


full


full


full


full




full


full


full


De lampenbeugel met beugeltjes mooi afgewerkt.

full


full


full


full



full


full



full



full


full


Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Update : 0040


Hallo allemaal,



De verstralers gemonteerd op de lampenbeugel, daarna de lampenbeugel op het
Volvo dak gemonteerd.

full


full


full


full


full

De glaasjes en del ampunits worden pas gemonteerd als de lampenbeugel
mat zwart is gespoten.

full


Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Update : 0041


Hallo allemaal,


De spatbordsteunen gemaakt voor de voorspatborden onder de cabine.

full



full


De beugeltjes in model gebogen.

full


De beugeltjes op de spatbordsteunen gesoldeerd.

full


full


De spatbordsteunen mooi afgewerkt en op de spatborden gemonteerd.

full


full


full


full


full


De spatborden onder de cabine gemonteerd.

full


full


full


full


full


Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Update : 0042


Hallo allemaal,

Verder gegaan met de restauratie van de Volvo F12 bakwagen.

Standaard zit er geen interieur in de Wedico Volvo F12 cabine, dus moet er een nieuw interieur gemaakt worden.
Begonnen met het maken van een nieuwe messing vloer met motortunnel in de Volvo F12 cabine.
De messing platen uitgezaagd voor de vloer en motortunnel en op maat gefreesd.

full


De vloerplaten en de motortunnel op maat gebogen in de zetbank.

full


full


full


full


De vloerplaten en de motortunnel op de juiste maat gefreesd, maar ook de uitsparingen in de de vloerplaten en de motortunnel gefreesd.

full


full


full


Gaatjes in de vloerplaten en de tunnel geboorde met M2 draad ingetapt.
De motortunnel op de vloerplaten gemonteerd.

full


full


full


Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Update : 0043


Hallo allemaal,


Verder gegaan met de restauratie van de Volvo F12 bakwagen.

Het interieur gemonteerd in de Wedico Volvo F12 cabine

full


full


Let niet op de wirwar van de draden, deze worden nog voor een groot gedeelte verwijderd, het
restant van de bedrading wordt netjes weggewerkt in de motortunnel en de achterzijde van het interieur.

full


full


De versnellingspook even gepast.

full


Even de vaste chauffeur van de Volvo F12 op de chauffeursstoel gepast.

full



full


full


Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Update : 0044

Hallo allemaal,


Verder gegaan met de restauratie van de Volvo F12 bakwagen.

De 2 frames gemaakt voor onder de stoelen.

full


full


full


full


full


full


De schuine kanten aan de frames gefreesd en de frames op maat gefreesd.

full


full


full


full


full


De onderkant in de de frames gesoldeerd en mooi glad afgewerkt om de frames met de stoelen
te monteren op de vloer van het interieur.

full


full


De frames met de stoelen gemonteerd op de vloer van het interieur.

full


full


full


full


full


full


full


full


full


Het interieur met de stoelen weer terug geplaatst in de Volvo cabine.

full


full


full


De vaste chauffeur even laten plaats nemen op de chauffeurs-stoel of deze goed zit.

full


full


full


full


full



Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Update : 0045



Hallo allemaal,


Verder gegaan met de restauratie van de Volvo F12 bakwagen.

Begonnen met het maken van de verstelbare stuurkolom.

full


full


full


full


full


De (rubber) beschermdop gemaakt voor op de vloer om de doorvoer van stuurstang lucht en vochtdicht af te sluiten

Waarom 2 beschermdoppen ??
1 beschermdop is van de VOLVO F16, als voorbeeld, om een gelijkwaardige beschermdop na te maken voor de VOLVO F12.

full


full


full


De montagesteunen vast gesoldeerd aan de stuurkolom.
Helaas zijn de foto's een beetje wazig.

full


full


full


Alle onderdelen voor de verstelbare stuurkolom, om deze te monteren aan het bestaande dashboard.

full


full



full


full


Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Update : 0046



Hallo allemaal,


Verder gegaan met de restauratie van de Volvo F12 bakwagen.

De verstelbare stuurkolom verder afgebouwd en gemonteerd.

De stuurkolom in elkaar gezet.

full


full


full


De stuurkolom gemonteerd aan het dashboard.

full


full


full


De stuurpen met het stuur gemonteerd.

full


Het dashboard met de stuurkolom gemonteerd in de Volvo F12 cabine.

full


full


Even de vaste chauffeur van de volvo F12 laten proefzitten achter stuur.

full


full


Ook even onze invalchauffeur proef laten zitten achter het stuur.

full



full




Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Update : 0047



Hallo allemaal,


Verder gegaan met de restauratie van de Volvo F12 bakwagen.

Het rempedaal, het gaspedaal en het koppelingspedaal van messing gemaakt
Deze pedalen op maat gefreest.

In het remvoetpedaal, gasvoetpedaal en het koppelingsvoetpedaal anti slipgroeven gemaakt
met een widia kraspen.


full


full


Het rempedaal en het koppelingspedaal in de juiste maat gebogen.
De voetpedalen in de juiste ronding gebogen en op de rempedalen gesoldeerd en mooi afgewerkt.

full


full


full


full


full


full


Het rempedaal en het koppelingspedaal gesoldeerd op het stootbord.

full


full


full


full


full


De gaspedaalstang en het scharnierpunt aan het gaspedaal gesoldeerd en mooi afgewerkt.

full


full


full


full


Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Update : 0048



Hallo allemaal,


Verder gegaan met het interieur van de Volvo F12

Het gaspedaal, het koppelings en rempedaal gemonteerd.
Het gaspedaal vast gesoldeerd op de bodemplaat.

full


full


full


De soldeerpunten van het gaspedaal mooi glad afgewerkt

full


full


full


Het koppeling en het rempedaal met het stootbord op de bodemplaat gemonteerd.

full


full


full


Even de chauffeur op de stoel gepast of de pedalen goed zijn opgesteld.

full


De stand van de pedalen zijn goed geplaatst zodat de chauffeur deze makkelijk kan bedienen.

full


full


full


De stand van de rechterhand van de chauffeur moet nog iets worden aangepast, zodat deze
mooier op de versnellingspook past.
Helaas is de rechterhand van de Verkerk chauffeur niet zo heel erg mooi, had beter gekund,
maar verder is de chauffeur mooi gedetailleerd.

full


De stand van de benen van de chauffeur is na de correctie nu goed.
Door de benen en de armen met een verfafbrand föhn goed warm te maken,
kan je de armen benen iets corrigeren, wel opletten, want deze breken heel
snel af, maar zijn wel weer goed te lijmen.
Daarna de naadjes even met autoplamuur plamuren, daarna waterproef schuren,
zodat straks bij het schilderen van de chauffeur de lijmnaden niet meer ziet.

full


De stuurkolom gemonteerd aan het dashboard.

full



full


De chauffeur met het interieur even gepast in de Volvo F12 cabine.

full


full


full


De chauffeur zit mooi achter het stuur, nu de veiligheidsgordels nog maken,
want de chauffeur moet wel veilig kunnen rijden in de Volvo F12

full


Zie ook de messing flexibele afdekdop om de stuurpen on de vloer, deze
moet straks mat zwart gespoten worden, zodat het een zwarte rubber afdop
moet lijken.

full



Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Update : 0049



Hallo allemaal,


Verder gegaan met het interieur van de Volvo F12

Begonnen met het maken van de veiligheidsgordels, want de chauffeur moet wel veilig zijn werk kunnen doen.

In de messing strippen gleuven van 1 mm gefreesd, waarvan de beugels worden gemaakt, waardoor de
veiligheidsriemen komen te bewegen, maar ook waarmee de veiligheidsriemen vast geklikt worden in de
houders, die aan de binnenkant van de stoelen zijn gemonteerd.

full


full


De beugels gemaakt voor aan de onderkant van de stoelen.

full


full


De beugels gemaakt voor aan de bovenkant van de stoelen

full


De hoek op de zetbank gebogen.

full


full


full


De beugels mooi op maat gefreesd en gevijld.

full


full


De beugels gemonteerd op de stoelen.

full



full


full


full



full


Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Update : 0050


Hallo allemaal,


Verder gegaan met het interieur van de Volvo F12

Verder gegaan met het maken van de veiligheidsgordels, want de chauffeur moet wel veilig zijn werk kunnen doen.

De beugel met de rol waarop de rolgordel wordt gespannen

full


De beugel met de rol op maat gefreesd.

full


De beugels met rol mooi afgewerkt.
De rol gemaakt van massief messing rond 3mm

De beugel gemaakt waarmee de veiligheidsriem wordt begeleid als 3 puntsgordel, die gemonteerd
wordt naast de rolbeugel aan de buitenkant van de stoel.

full


full


full


De geleidingsrail gemaakt, waaraan de rolbeugel met de 3 punts ophanging van de veiligheidsriem
wordt gemonteerd.

Eerst even de beugels op de geleidingsrail gemonteerd om te kijken of het past.

full


full


full


Daarna geleidingsrail vast gesoldeerd op het messing onderframe van de stoelen.

full


De rolbeugel en de geleidings beugel voor de veiligheidsriem gemonteerd op de geleidingrail
met 1.6 mm boutjes.

full


full


full


full


De stoelen gemonteerd op het onderframe van de stoelen.

full


full


full



Wordt vervolgd
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Update : 0051

Hallo allemaal,


Verder gegaan met het interieur van de Volvo F12

De beugeltjes gemaakt waarmee je de veiligheidsriem vastklikt in de houder aan de binnenkant de stoelen.
Foto's zeggen soms meer dan woorden.

full


full


De beugeltjes mooi afgewerkt, veel vijlwerk.

full


full


De veiligheidsriemhouders gemaakt.
In de messingstrip een gleuf gefreesd, waarin de beugeltjes met de veiligheidsriemen kunnen worden geklikt.


full


De bovenste gefreesde kapjes op maat gemaakt en op de montagebeugel gesoldeerd.

full


full


full


full


De complete beugels mooi afgewerkt en de 1,6mm montagegaten in de beugels geboord.

full


full


De veiligheidsbeugels met de klikbeugeltjes van de veiligheidsriemen op het onder frame van de stoelen
gemonteerd met 1.6mm boutjes.

full


Wordt vervolgd
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Update : 0052

Hallo allemaal,


Verder gegaan met het interieur van de Volvo F12

De standaard Wedico bekleding van de deuren aangepast naar het origineel van de 1:1.

full


full


Een horizontale gleuf van 3mm breed in het deurpaneel gefreesd, gelijk aan de 1:1.


full


full


Messing handgrepen gefreesd uit een messing strip om de deuren te openen en dicht te trekken.

full


full


De messing strip doormidden gezaagd en de hangrepen op maat gefreesd.

full


full


full


De hangrepen mooi afgewerkt en met 1.4 mm messing boutjes op de deurpanelen gemonteerd.

full


full


full


full


full


Zie de 1.4mm moertjes aan de binnenkant van de deurpanelen.

full


Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Update : 0053

Hallo allemaal,


Verder gegaan met het interieur van de Volvo F12

De standaard Wedico bekleding van de deuren aangepast naar het origineel van de 1:1.

Een raamslingertje gemaakt om het linker portierraam open de draaien, aan de rechterkant gaat het
portierraam elektrisch open en dicht bij het 1:1 model.
Een beetje vreemd, maar dit was zo in de jaren 80 en 90, dat je het linker portierraam nog met de
hand moest opendraaien en dat het rechter portierraam elektrisch geopend en gesloten kon worden.
2 messing plaatjes rond uitgeknipt en netjes rond gevijld voor op de deurpanelen.

full


full


2 gaatjes 1,6mm geboord voor het monteren van het raamslingertje op het linker deurpaneel en het
afdekplaatje op het rechter deurpaneel.

full


full


Het raamslingertje gemaakt.

full


De messing ronde plaatjes (links met raamslingertje) gemonteerd op de deurpanelen.

full


full


full


full


Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Update : 0054

Hallo allemaal,


Verder gegaan met het interieur van de Volvo F12

Begonnen met het maken van de deursluitingen om de portieren aan de binnenkant te openen.

full


De 4 deursluitingen aan de binnenkant uitgefreesd. (2 reserve deursluitingen
voor een volgend project)

full


full


full


full


full


De deursluitingen uitgezaagd.

full


De deursluitingen aan de buitenkant op maat gefreesd.

full


full


full


De gaten in de deurbekleding gefreesd voor de deursluitingen.

full


De deursluitingen even gepast in de deurbekleding.

full


full


Het ontgrendelingshendeltje gemaakt en gemonteerd in de deursluiting.

full


De deursluitingen gemonteerd in de deurbekleding.

full


full


full


full


full


Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top