Verder aan cockpit kap mechaniek. De bedoeling was dat ik deze later pas ging maken, enkel nu de kale bevestiging waarbij ik wél iedere keer de kap los heb tussen de vluchten. Echter...ik heb er nú zin in en dan moet je dat maar doen, das het leuke aan deze hobby, knutselen waar je zin in hebt!
Achter zit een soort scharnier deur, hier het binnenwerk gemaakt van 1mm triplex.
Om alles precies mooi passend te houden ga ik alles, inclusief scharnieren inlijmen en daarna pas het deurtje voorzichtig uit de romp zagen.
Ook de voorste 2 struts gefreesd. Ik had ze eerst uit kunstof willen frezen maar ze zijn best dun en ben dan bang dat het een wiebel toestand wordt. Dan maar van aluminium, achteraf blijken ze maar een paar gram te wegen, valt mee.
Strutjes en deur binnenkant in positie. Nu de scharnieren en sponning in lijmen en dan kan het scharnieren.
Kom ik bij de scharnier punten van de struts in de kap, daar kan ik pas goed bij als het glas gedeelte er uit geslepen is. Eerst maar eens druk maken over de glazen kap en mal. Omdat deze relatief eenvoudig van vorm is wil ik een oude methode proberen die mijn pa altijd gebruikte, simpel het plastic over de mal buigen. Natuurlijk wel verwarmen in de oven.
Bij Ray van SMT-RC stukje kunstof plaat besteld en vandaag binnenkomen;
De mal goed glad maken en stevig vast maken aan een schraag.
Oven op temperatuur brengen;
Aan de zijkanten latjes vast gemaakt om vast te houden en er over trekken maar;
Zoonlief zegt dat het perfect is...ik ben nog niet tevreden. De eerste mislukte doordat ik per ongeluk de oven bodem raakte, plastic beschadigd. De tweede kreeg ik nét niet ver genoeg getrokken waardoor hij aan de voor-bovenkant 1,5mm te hoog staat. Dat moet dus nóg een keer maar het plastic was op...
Ik gebruikte nu 1mm plaat maar ik denk dat ik de volgende poging iets dunner ga, kan ik hem er makelijker over trekken, vanavond maar eens bestellen.
Maar zo lijkt het al iets!