Republic F84F Thunderstreak 1/6

Kap intapen met papiertape. Vastklemmen rondom met magneetjes. Aftekenen met potlood. En markeer streepjes zetten. Nu de kap verwijderen en met scalpel vers uit de verpakking de tape voorzichtig doorsnijden boven een lamp terwijl je via de binnenkant kijkt. Nu zie je exact hoe diep je snijd en waar je snijd. Nu de lijm vlakken vrij zijn, ontvetten en lijm aanbrengen. Mbv de markeer streepjes de kap terug plaatsen met de magneetjes. Succes.

De lijm die lekt komt op je tape en is met een lap af te nemen.
 
Kap intapen met papiertape. Vastklemmen rondom met magneetjes. Aftekenen met potlood. En markeer streepjes zetten. Nu de kap verwijderen en met scalpel vers uit de verpakking de tape voorzichtig doorsnijden boven een lamp terwijl je via de binnenkant kijkt. Nu zie je exact hoe diep je snijd en waar je snijd. Nu de lijm vlakken vrij zijn, ontvetten en lijm aanbrengen. Mbv de markeer streepjes de kap terug plaatsen met de magneetjes. Succes.

De lijm die lekt komt op je tape en is met een lap af te nemen.

Hey, dat is een hele handige tip Serge, Tnx! Ik heb al menig kap geprepareerd en gelijmd maar, iedere keer weer uitvogelen hoe dat nauwkeurig en secure gaat. Komt uiteindelijk altijd goed maar ik vind het zweet werk! Tapen en daarop aftekenen had ik nog niet gedaan, zo ga ik het iig proberen.
 
Weer wat gedaan, kap op maat getrimd en gelijmd. Viel best mee, goed gelukt met de methode van Serge.
540.jpg


Gelijk iets gevonden om de kap omhoog te houden. Ik heb gebruik gemaakt van de originele schaal locks. Deze worden in het echt bedient door een aantal stangen en hevels, dat komt later, ik heb een 0,8mm stukje staaldraad als scharnier en veertje gebruikt. Ik kan het lockje makkelijk met de vinger weg duwen. Blokje gemaakt van stukje 6mm triplex, hevel van 1mm messing, gesoldeerd op het staaldraad.
540.jpg


540.jpg


Ik ben er tevreden mee, ziet er al best oke uit met de sponning etc. Het andere glaswerk komt later, nu kan ik de kap in ieder geval gebruiken als toegang luik.
540.jpg


540.jpg


540.jpg



De romp gaat nu effe opzij, ik ga verder de vleugels afmaken. De servo bekabeling er in, servo luikjes en onderstel pneumatische leidingen en garnituur en dan nog redelijk wat gestoei met de wieldeuren. Dat zijn er 6, 3 per vleugel!
 
Romp neus sectie voorlopig klaar mee, verder met de vleugels. Daar moeten de wieldeuren, cilinders en hevels, servo bedrading en servo luikjes nog gemaakt worden. Beginnen met de bedrading. Daar had ik een foutje gemaakt, ik had vergeten de bedrading in de schuimkernen te lijmen alvorens ze te beplanken. (Het gaat dan om 3 x servo bedrading; flaps, ailerons en tip landingslamp en bediening servo.) Hoewel.., niet echt vergeten, ik had ze eigenlijk in de wielbak achterlijst willen monteren, beetje in zicht met kleurtje er over alsof het leidingen zijn. Maar ik zie dat ik daar nét te weinig ruimte heb, daar komen ook al de pneumatische leidingen en dan wordt het te druk daar. Dus moest ik een manier vinden om de in de vleugelkernen te krijgen. Een optie zou zijn om dwars door de bekleding sleuven te frezen maar dat vind ik zonde, aan de binnenkant van de 1,5mm balsa bedekking zit koolstof mat om de vleugel wortel te verstevigen en dat zou dan teniet worden gedaan.

Uiteindelijk een manier gevonden via de flap achterlijst, hier eea met papier tape uitgetekend;
540.jpg


Gelukkig had ik alles precies in de schuim negatieven getekend zodat ik goed weet waar alles zit.
540.jpg


Sleuf gefreesd aan de achterzijde;
540.jpg


Doosje met stekkers etc. binnen;
540.jpg


Ik ga gebruik maken van MPX stekkers, simpel en bewezen spul. Ik had de stekkens via een printplaat in willen lijmen maar ik kwam deze huisjes tegen, netjes en eenvoudig;
540.jpg


Via Kim zijn draadje https://www.modelbouwforum.nl/threads/cessna-188-agtruck.204048/page-14 een paar hele goede tips opgedaan voor het solderen van de stekkers met behulp van hotglue. Ik had dat nog nooit gebruikt maar ik ben helemaal om, werkt prachtig!

Met de MPX 6 pin stekker kan ik 4 servo's aansturen, ik heb er maar drie nodig dus ik heb nog een spare voor in de toekomst bijvoorbeeld drop tanks of iets dergelijks;
540.jpg


Hotglue er over en de krimpkous zit al in de aanslag;
540.jpg


En het mooie is dat wanneer je de krimpkous krimt, de hotglue meteen mee vormt tot een mooie en hele stevige connector, ook gezien in Kim's draadje. Zo zal je nooit direct aan de soldeer verbinding kunnen trekken, zit goed vast aan elkaar en de krimpkous;
540.jpg


Lekker bedrading doen, passen, meten, solderen, krimpen etc...;
540.jpg


Zo zit de bedrading dan uiteindelijk in de achterlijst;
540.jpg


...en weer dicht lijmen met epoxy en microballoons;
540.jpg


Verder met de servo luikjes, deze maak ik van 0,4mm dik epoxyplaat. Lekker licht, stevig én direct klaar om te spuiten, scheelt ook nog eens een hoop werk!
540.jpg


Hoekjes vast zetten met 1,5mm schroefjes, vanavond het zaakje inlijmen;
540.jpg
 
Netjes allemaal.
Hoe zet jij de servo,s vast? Ik zie iets van aluminium, maar nog niet duidelijk. Ik zoek iets handigs hiervoor..
 
Dat zijn aluminium beugeltjes gezaagd uit L of T profiel van 2mm dik, gehaald bij de bouwmarkt, zal eens kijken of ik een foto kan vinden.
 
Back
Top