Republic F84F Thunderstreak 1/6

Zwaar balen van de baan! Je treft het niet met faillissementen... sterkte voor jou en je gezin!

Wel mooie vorderingen, dat de hobby je maar mag helpen aan je portie “even alles vergeten”
 
Ja klopt. En als mijn vader tijd had, fietsten we naar het kanaal en gingen aan de waterkant zitten kijken naar de landingsbaan waar ze landden en opstegen. Daar kwamen ze heel erg laag over vliegen. Vaak in groepjes van twee.
:):):):):)
Heel herkenbaar, ik deed precies datzelfde eind jaren '50, alleen zonder m'n vader. Ook ben ik korte tijd bij de padvinderij geweest, die hadden hun honk op het landgoed de Wielewaal (F. Philips). Als je daar in een hoge boom klom keek je zo op de basis Welschap, heel leuk tijdens vliegfeesten.

Dat waren leukere tijden dan nu, sterkte Gerald en gezin.
 
Tnx allemaal, uiteindelijk komen we hier ook wel weer overheen, mijn moto is altijd vooruit kijken en wachten op betere tijden. We zijn in ieder geval nog allemaal gezond en gelukkig hier en dat is uiteindelijk wat telt, zéker in deze tijden!

Alles komt goed! :thumbsup:
 
Wielbakken ook geplaatst en gespoten;
540.jpg


Verder met de ailerons en flaps;
540.jpg
 
  • Like
Reactions: jve
Hoi Gerald,

Hoe vervelend allemaal, denk je dat je weer een baan hebt en dan gebeurt dit.
Helaas kun je daar ook geen invloed op uitoefenen en moet je hier maar weer mee dealen.
Moeilijk genoeg komt er nu bij dat de Luchtvaart eerder mensen ontslaat dan aanneemt.
Hopelijk volgt er nog een lichtpuntje.
Toch een beetje gelukkig hebben we onze hobby en kunnen daarmee aan de slag.
Hou het gezond.

Bert
 
De vleugels en staart heb ik in de glas gezet met G4 < meteen de volgende dag geschuurd> en daarna eerst een dun laagje witte spuitplamuur > fff licht opschuren met de hand > en dan grijze spuitplamuur .
Daarna kan je lekker alles glad schuren en de witte laag is je rem!
Zodat je niet door je glas heen schuurt .
Blijft supper licht !
Ik heb grijze grondverf en daarna gele spuitplamuur gebruikt, zelfde idee
 
Verder met de vleugel flaps en ailerons, omlijsting van balsa gelijmt, zit dat er meteen in voor bedekking. Ook alvast bezig geweest met de aileron drive pockets. Deze heb ik gemaakt van laagjes printplaat, 4mm binnen en 1.5mm afdekking.
540.jpg


Gelijmd met UHU lijm wat je in de oven kan harden.
540.jpg


540.jpg


Andere vleugel ook.
540.jpg


Af en toe het zaakje in elkaar om uitlijnen te checken en het te bekijken...., én zelf genieten van je resultaten, nét zo belangrijk :)
540.jpg
 
Inderdaad. Het is de eerste keer dat ik zo'n systeem toe pas, ben erg benieuwd hoe het me bevalt met inbouw en uitlijnen. In principe lijkt het me perfect voor schaal modelbouw maar toch zie je het daar niet zo veel. Komt er snel speling op of is het een kriem om jet goed in te bouwen, we zullen zien.
 
Monteer je dit gewoon droog of komt er nog iets van vet in om te smeren?
Het is inderdaad een perfecte oplossing voor een schaal kist. Ben erg benieuwd naar je ervaringen.

Mvg,

Bart

 
Monteer je dit gewoon droog of komt er nog iets van vet in om te smeren?

Ik ga dat gewoon droog doen. De asjes zijn gemaakt van Ø4mm verenstaal, dat is vrij hard. Ik had ook zilverstaal kunnen kiezen en dan een warmte behandeling geven maar ik wil het "simpel" houden, verenstaal is makkelijker te krijgen. Het verenstaal polijst ik glad in de boormachine en dan draaiend glad schuren, hopelijk geeft dat weinig genoeg frictie voor het RDS systeem, we zullen zien.

Grt,
 
Tijd om de vleugels in te dekken. Ik ga eerst de onderkant indekken zodat ik netjes de wielbak deuren uit kan slijpen en nog waar nodig aanpassingen kan doen. Ook kan ik dan nog bij de vleugelbuis om die goed in te lijmen.

Balsa planken 1,5mm snijden en lijmen;
540.jpg


540.jpg


2 x onderkant klaar;
540.jpg


Alles klaar zetten voor lijmen;
540.jpg


Koolstof versteviging waar het grote gat van de wieldeuren gaar komen;
540.jpg


540.jpg


En veel gewicht er op om het pakketjes samen te persen;
540.jpg


En zo zijn ze er weer uitgekomen. Next; randjes afwerken, servo gaten en wieldeur gaten maken, vleugelbuis er in en dan de bovenkant beplanken.
540.jpg


540.jpg
 
Al een poosje niets gepost, wel wat doorgewerkt. Na indekken van de onderzijde heb ik de wieldeur gaten er uit gefreesd en het gear voor de zekerheid proefpassen of er misschien iets krom is gaan zitten tijdens verlijmen, nu kan ik er nog bij om het te passen. Gelijk ook gekeken voor een goede positie van de wieldeur sequence klep, hier een mooi plekje weg gewerkt uit het zicht;
540.jpg


Nu de deur cut-outs er uit zijn kan ik ook mooi mallen voor de deuren verder afmaken. Deze had ik eerder gemaakt (vandaar dat enkel rond de deuren de onderkant alvast glad gemaakt was en gespoten.) Nu kan ik de mallen terug plaatsen en ze exact met een kras pennetje markeren op de mallen. Als ik dan later de deuren er in sop heb ik een exacte lijn om te slijpen voor een precieze passing.

Wieldeur mallen;
540.jpg


540.jpg


540.jpg


Ook alvast de binnenkant van de deuren opgetekend;
540.jpg


En dan de bovenzijde ook bedeken met 1,5mm balsa, veel werk in de vleugel, nu alles verstopt! :)
540.jpg


Ook nu weer opnieuw het gear er in om te kijken of alles nog past. Hier en daar wat lijmresten weg slijpen maar gelukkig past het als een handschoen!

Gelijk de kist maar eens voor het eerst op zijn poten gezet, altijd leuk moment als hij voor het eerst staat! :cool: Kan ik ook controleren of de hoek standen van de poten kloppen. De wielen hebben 1,5 graden "toe-in" om de stabiliteit bij high speed rollen op de grond te verbeteren. De poten stonden 2 graden te veel naar buiten dus dat nog even aangepast door nieuwe lock-plaatjes te maken, nu ook perfect:
540.jpg


540.jpg


540.jpg


Nu kan ik verder aan de vleugels. Volgende stappen zijn de wortel en tip ribben plakken, achter en voorlijst plakken en schuren/bewerken en daarna de hele handel glasen met G4.
Pas daarna haal ik de flaps en ailerons er weer uit. De scharnier bakken zijn al ingelijmd. De ronde tip fairings maak ik later, deze zullen altijd verwijderbaar zijn zodat ik nog bij de aileron scharnier pen kan en ook de latere details zoals navigatie lampjes en uitklapbare landings lampen.
 
Back
Top