Renovatie Smit Rotterdam

Zie de laatste foto's. Nu bedenken hoe ik verlichting in de mast krijg en hoe ik de mast stevig kan monteren op het dek. Er zit nog een gat van de vorige bouwer en denk dat ik een blokje moet maken en deZe onder het dek plak met een buisje met de binnendiameter van de mast zodat ik deze erover kan schuiven
1560979282530.jpeg
1560979254477.jpeg
1560979167614.jpeg
1560979145292.jpeg
1560979365630.jpeg

je bent zo te zien goed bezig om een prachtig eindresultaat te behalen,
je idee voor de voor mast is inderdaad een goede en meest voor de hand liggende oplossing om uit te voeren.
vgr Marc

Ik ben nog niet echt verder gekomen en hoop binnenkort weer wat te kunnen doen.

Ik moet nog wat lampjes gaan kopen voor de boot en dan de masten voorzien van lampjes voordat ik hem definitief bevestig.
je bent zo te zien goed bezig om een prachtig eindresultaat te behalen,
je idee voor de voor mast is inderdaad een goede en meest voor de hand liggende oplossing om uit te voeren.
vgr Marc

Sent from my SM-G960F using Modelbouwforum.nl mobile app

Ik zit vast met mijn elektra / verlichting en daarom duurt het zolang dat ik verder ga. Ik zie. Er tegenop en weet even niet waar ik goed aan doe.

Voordat ik de masten ga monteren moeten daar natuurlijk lampjes in... maar welke en hoe?

Ik zou wel wat tips kunnen gebruiken van jullie. Of een link naar een ander die het e.e.a. Al beschreven heeft of gewoon wat reacties op dit bericht.

- Ga ik volledig met LED aan de slag? en hoe kan ik alles het beste aansluiten om dat gedoe met weerstandjes te voorkomen. Ik zie het niet zitten om achter elk lampje een weerstand te solderen.

- zijn er aansluitblokjes te koop waar je alle draadjes op aan kan sluiten op de bovenbouw en met één koppeling naar de romp toe aansluiten. Wellicht met een plus en min verbindingsstukje zoals je een oplaadbaar apparaat op de oplader zet..

- is het handig om de verlichting dan op een aparte accu te zetten?

- dan het aan en uit zetten. Het zou leuk zijn om dat te doen via een schakelaar(s) op de zender. Nu heb ik nog een nieuwe zender liggen, een Futaba 14SG en een oudere f14 van Robbe Futaba zie zgan is. (Niet omgebouwd, maar als dat handig is dan zou ik dat willen doen) Ik zou dan het liefst één zender voor deze boot gebruiken. Dan kan alles permanent ingebouwd blijven zitten.

Alvast bedankt voor het lezen en reacties ;-)

Je zou je verlichting kunnen schakelen met een multiswitch. Met die in de link kun je op een kanaal 4 dingen schakelen.
https://rc-point.nl/index.php?item=...1ch--envelop&action=article&aid=10393&lang=nl
Schakel niet elk lampje of led apart, maar maak groepen. Een paar voorbeelden: Varend met losse boot, slepend, dekverlichting, zoeklicht.
Je zou de boel kunnen bedraden met een gemeenschappelijke plus. De multiswitch schakelt over de min. Zelf werk ik met leds en zet die zoveel mogelijk per 2 in serie met een weerstandje. De weerstanden zet ik op een printplaatje en vandaar gaan de draadjes de mast in. Vanaf het printje per groep naar de multiswitch. Als je met ledjes werkt hoef je geen aparte accu te nemen. Je past gewoon de weerstanden aan naar het voltage van de vaaraccu. Voor verbinding tussen romp en opbouw zou je meerpolige stekkers kunnen gebruiken. Kijk eens op de site van Tinytronics om je te orienteren. Voor de bedrading in de mast heb ik draad uit de primaire spoel van een adapter gebruikt. Hieronder nog een simpel schema. Kijk maar eens hoever je met deze info komt. Gr. Klaas.

IMG_20180430_0002.jpg

Laatst bewerkt:
Je zou je verlichting kunnen schakelen met een multiswitch. Met die in de link kun je op een kanaal 4 dingen schakelen.
https://rc-point.nl/index.php?item=...1ch--envelop&action=article&aid=10393&lang=nl
Schakel niet elk lampje of led apart, maar maak groepen. Een paar voorbeelden: Varend met losse boot, slepend, dekverlichting, zoeklicht.
Je zou de boel kunnen bedraden met een gemeenschappelijke plus. De multiswitch schakelt over de min. Zelf werk ik met leds en zet die zoveel mogelijk per 2 in serie met een weerstandje. De weerstanden zet ik op een printplaatje en vandaar gaan de draadjes de mast in. Vanaf het printje per groep naar de multiswitch. Als je met ledjes werkt hoef je geen aparte accu te nemen. Je past gewoon de weerstanden aan naar het voltage van de vaaraccu. Voor verbinding tussen romp en opbouw zou je meerpolige stekkers kunnen gebruiken. Kijk eens op de site van Tinytronics om je te orienteren. Voor de bedrading in de mast heb ik draad uit de primaire spoel van een adapter gebruikt. Hieronder nog een simpel schema. Kijk maar eens hoever je met deze info komt. Gr. Klaas.

Bekijk bijlage 399616
Dankjewel Klaas voor je input[emoji106] ik ga ermee aan de slag en jullie horen van mij

Klaas, welke printplaatjes gebruik je om de weerstandjes op te solderen?

Bekijk bijlage 399616

Normaal gebruik ik veroboard. Oude voorraad is bijna op. Zoek maar even op printplaat bij Tinytronics. Gr. Klaas

Echte veroboard is al jaren niet meer te krijgen
gelukkig zijn er genoeg alternatieven.
Ook dubbelzijdig printplaat (voor dekken en opbouw)was vroeger in grote afval stukken te koop bij de plaatselijke elektronica winkel maar dit kom je helaas nu ook nog maar weinig tegen.
Gelukkig is het bij mij in de buurt nog te krijgen :)
https://www.hf-electronics.nl/Webwinkel-Category-1087518/Experimenteer-Print.html
Ik gerbuik trouwens koperfolietape van 5mm en plak dat in de opbouw en sluit zo alles aan incl de weerstanden.
https://www.hf-electronics.nl/Webwinkel-Product-249707769/KOPERFOLIE-TAPE-5-mm-x-25-m.html

Back