Regelgeving commerciële vluchten RPAS (luchtfotografie en -video) ???

Verkopende partij ziet allen geld. Die gaan NOOIT informeren. Dat heeft het verleden al bewezen.

Een phantom maakt geen domme gebruiker maar een domme gebruiker neemt wel een phantom. Je weet best dat ik bedoel Burp. Ga niet de boel verdraaien omdat je wilt winnen ;)

niet generaliseren aub, er zijn wel degelijk shops waar elke klant de uitleg krijgen wat er volgens de regels wel en niet mag. wat de klant er vervolgens mee doet is een 2de;)

Laatst bewerkt door een moderator:
Je hebt zelf verkondigd op dit forum. De marge op dji is zo klein dat je niet voldoende kan informeren.

dat de marges klein zijn is geen excuus voor geen info, er zijn bedrijven waar je overal aandacht en tijd bij krijgt, zowel bij de aanschaf van een complete s1000 als bij de aanschaf van een phantom;)

Dit is de praktijk:

Is wel lachen met de Phantom.
Het blijft een verbazingwekkend concept, daar kun je niet tegen bouwen:

Ik kreeg vrijdag een verzoek om woensdag foto/video materiaal te schieten.
Zondag de P2 besteld, dinsdagochtend binnen, accu opgeladen, props erop, calibreren en testvlucht zonder gimbal.
Opladen van de accu duurde het langste, anders ben je binnen 15 minuten airborne.

Dinsdagmiddag gimbal eronder, IOSD - FPV - BTU erin, Naza mode geactiveerd, software updaten, instellen, calibreren en 2 uur later de testvlucht.

Vanochtend opnamen gedaan op aanwijzingen van de crew, en vanmiddag alles afgeleverd aan de editor.

Nu is het niet nieuw voor mij, maar zelfs een leek kan binnen een paar dagen de lucht in.

Nabouwen gaat mij niet lukken, zou me niet verbazen als er straks een gekeurde versie van komt als RTF.

Ik zie nu inmiddels ook de serieuze concurrenten opdagen, vandaar de prijsverlaging vermoed ik. Of er komt iets nieuws aan van DJI.

Oh? Misschien vloog ik wel op onze vliegclub waar ik lid van ben, en was ik een informatieve website over multicopter techniek aan het maken, met bouwverslagen, instellingen, uitleg gains etc.
"Multicopters voor dummies.nl".
Mag dat ook al niet?
Waarom denk je dat ik verwijs naar een keuring?

Vele threads kennen dit soort standaard kreten al, is in het verleden genoeg over te doen geweest.
Hebben we al andere draadjes voor, dat houd het forum overzichtelijk en gezelliger.
Back on topic: Mijn wens: een (hexa)copter voor luchtopnamen en FPV. Veel vragen, advies gevraagd

En wie wil je dat dat gelooft?

Je hebt gewoon een klus gedaan, en ik geef je ook nog eens gelijk ook. Het kan ook prima, 0 gevaar voor anderen, alles goed overwogen, en.... een phantom... iedereen met een beetje gezond verstand kan daar veilig mee vliegen (zoals je zelf ook aangeeft).

Het enige min puntje aan dit alles is dat de vlieger die zich wel aan de regels houd, en buitensporig veel kosten en moeite doet, sterk benadeeld wordt.

Ik kreeg dit artikel door van een leverancier. Best interessant, en hier ook van toepassing.
Laat de hobby-regels gelden voor dronejournalisten - Blog - De Nieuwe Reporter - Journalistiek & Nieuwe Media

En een zendmast controleren, waarom moet dat met al die papieren ellende. Het is ook nog een eigen zendmast, wie kan je benadelen? Hoeveel hoger dan de zendmast wil je gaan?

Dit filmpje is van een tijdje terug. Ik ben het niet, maar ik ken de man goed en ik vlieg daar ook. Toen dit filmpje werd gemaakt deed hij deze vluchten voor de hobby. Inmiddels verdient hij geld met drones. Dan zou opeens deze vlucht niet meer mogen omdat hij er nu zijn geld mee verdient?

de regels zijn ook te streng en op sommige punten krom, maar ik denk dat we het daar inmiddels wel over eens zijn....;)

niet generaliseren aub, er zijn wel degelijk shops waar elke klant de uitleg krijgen wat er volgens de regels wel en niet mag. wat de klant er vervolgens mee doet is een 2de;)

Dit is niet exact wat Ed bedoelt. Ed bedoelt dat als hij nu naar je site gaat en daar een Phantom aanklikt, hij gewoon in het winkelmandje komt en kan afrekenen zonder dat hij vooraf actief geattendeerd en geïnformeerd word inzake de wetgeving.

Als iemand langskomt of belt is een ander verhaal. Dan krijgt de klant bij jullie, net als bij mij, een gedegen uitleg en advies... maar ja.... via de site kan hij gewoon klikken en betalen ;)

dat de marges klein zijn is geen excuus voor geen info, er zijn bedrijven waar je overal aandacht en tijd bij krijgt, zowel bij de aanschaf van een complete s1000 als bij de aanschaf van een phantom;)

Exact.
Het is in de stelling van Ed ook wat uit zijn verband getrokken.

Ah ok, dat is duidelijk. Wij hebben een dergelijk vinkje gehad welke je eerst moest aanvinke. Voordat je kon bestellen. Echter vonden veel mensen dit onhandig/konden ze het vinkje niet vinden en begrepen ze niet waarom hij niet in het winkel wagentje kon. Daarom hebben wij deze weer weggehaald, maar de kop regelgeving staat er nogsteeds.

Okee, dus mensen lezen het misschien, maar dat weerhoudt ze er niet van domme dingen te doen... Iets wat niet werkt kan je net zo goed weghalen.

Ik zal jullie alvast waarschuwen. Morgen bij de herdenking van operatie Market Garden gaan ze (de NOS) ook live filmen met een drone. Ze gaan, wat ze vanochtend op tv zeiden, de overtocht filmen. Dus met, ik gok een octo, naast de bootjes vliegen en die beelden dan hd streamen.
Dus niet allemaal in paniek raken, morgen, als jullie er 1 zien ;)

dussss...., iemand die daar in de buurt woont en ter plaatste kan gaan om ze uit de lucht te (laten) halen? geen notam en in de CTR, dus geen legale vlucht....

word hier zo moe van... dat zelfs bedrijven als NOS dit blijven doen...

dussss...., iemand die daar in de buurt woont en ter plaatste kan gaan om ze uit de lucht te (laten) halen? geen notam en in de CTR, dus geen legale vlucht....

word hier zo moe van... dat zelfs bedrijven als NOS dit blijven doen...

Maareh, waarom gaat de politie daar dan niet op af als ze weten dat de NOS daar vliegt?

Ze moeten leren begrijpen dat de bemande luchtvaart grotendeels wordt overgenomen door onbemande luchtvaart. Daar moeten ze hun regels op aanpassen, in plaats van het zware ontmoedigingsbeleid wat ze nu voeren. Stel grote prutsers bij elkaar, en de goede en reële voorstellen serieus overwegen en niet aan de kant schuiven.
Daarvoor moeten mensen op de plek komen die er daadwerkelijk kijk op hebben.

Back