Recht boren

Handig zo'n buurman die dat ffff voor je maakt!
Ik wou dat ik ook zo'n buurman had.

Overigens dacht ik
dat lagerschalen altijd uit 2 helften bestonden.

Jan noemde ze lagerschalen.
Ik heb dit zo overgenomen.

upload_2023-3-17_19-52-18.png

Foto w.p. 3-2023

De stalen ring heb ik bekeken met een loep.
Het zou een duplex staal zijn, en daar leek het inderdaad op.

Vanmorgen de trekker als dubbelwerkend bij Jan afgeleverd.
Hij was dolgelukkig.

Gelukkig maar.
Willum
 
Lagerschalen zijn er in 2 uitvoeringen,
coniche (een geheel rond)
en
krukas schalen, bestaan uit 2 helften met olie groef.

Deze zitten op de uiteinden van de as.
Je zou kunnen zeggen,
buitenkant voor,
buiten kant achter.
Het is een gesloten dunne ronde ring met uitsparingen voor de olietoevoer.
Zie foto.

Jammer,
ik heb het blok gezien en geen foto gemaakt.


De halve schaaldelen komen ook nieuw in dat blok.
Maar dat was verder geen probleem voor Jan.

Willum
 
Die twee buitenste willen nog wel eens vast zitten.

Hoe hij ze er uit gewurmd heeft heb ik niet gevraagd.
Hij staat nu net aan de deur,
Het is super gelukt met het gemaakte stuk gereedschap.

Jan vertelde dat hij naast iemand gestaan had,
De goede man hamerde de lagerringen erin.
De derde ging dan goed, twee overleden.

Ik had de trekkerstomp in een laatste stap nog 2/10 dunner gedraaid.
Dat was maar goed ook want de lagerring werd samengedrukt en daarmee inwendig kleiner.
Maar goed dat ik dat al vooraf bedacht had.

De les is eigenlijk,
niet slaan op dingen zoals lagers.
Alles met beleid en rust.
Denk na voordat je eraan begint.

Ook in modelbouw is deze les te gebruiken.
Fijn dat Jan blij en tevreden is.
Willum
 
Heeft het een reden dat u RVS draadeind aanraad?

RVS draadeind is gladder gesneden dan gegalvaniseerd staal.
De treksterkte is ook iets hoger.
Omdat de lager overmaat hebben naar de boring toe zal er flink getrokken moeten worden.
Flink trekken betekend de moer op het draadeind zwaar aandraaien.
Als de schroefdraad, het draadeind glad is zal dit toch weer net iets makkelijker gaan.
upload_2023-3-19_9-3-20.png

Bovenste rvs A2/ Aisi 304. Onderste 8.8 gegalvaniseerd staal.

Tussen trekker en de moer lagen nog hardstalen super gladde carrosserieringen.
Ook om het aandraaien van de moer zo soepel als maar mogelijk te laten verlopen.
En dan nog de olie op het draadeind tussen de ringen en tussen de moer niet vergeten.
Olie doet enorm veel.
De 2 gladde carrosserieringen met olie fungeren als een vlak lager.
En dat loopt prima onder hoge druk/gewicht.
upload_2023-3-19_9-3-35.png

2 foto's w.p. 3-2023

Met een glad glijoppervlak en olie kun je bergen verzetten.

Een andere reden om RVS draadeind te gebruiken/Jan mee te geven ik had het liggen.
Wat zal ik Jan met iets anders wegsturen dat zijn werk misschien wel niet makkelijker zou maken.
Als ik voor hem een spiegelgladde trekker maak moet de rest die er bij hoort ook tiptop zijn.
Alle hindernissen in een werk vermijden of wegnemen.
Het werk moet in een keer slangen.

Dit is ook bij modelbouw inzetbaar.
Willum
 
Bedankt voor de uitleg,
de foto maakt het inderdaad goed duidelijk!

Graag gedaan Ruud.
Let wel, dit is zoals ik het doe en ook nog op dit moment.
Kennis en ervaring staat niet stil.
Maar dat weet jij ook uit eigen ervaring.

Die echt hardstalen carrosserie ringen heb ik in enkele maten liggen.
Als je ze hebt moet je ze ook gebruiken.

Het super gladde aan die ringen is zelf belangrijker dan het harde.
Had ik ze niet gehad had ik ze waarschijnlijk gemaakt.

Alles voor modelbouw,
Willum
 
Gebroken tap

Uit de oude doos/fotoarchief.
Er was een tap afgebroken.
Roekeloosheid, pech of wat dan ook.

upload_2023-3-19_17-41-51.png
upload_2023-3-19_17-42-1.png
upload_2023-3-19_17-42-14.png

3 foto's w.p. 3-2023

Links de tapstomp in de aan gesoldeerde moer.
Midden de uitgebrande en weg gebikte tap.
Rechts tappen van de schroefdraad.

Het stompje tap zat al met de punt door het boorgat.
Het stompje zat rotsvast.
Uitgebrand met een spits en fel vlammetje.
Resten weg geslagen met een pendrijver.

Alles voor modelbouw,
Willum
 
Vastgelopen / afgebroken tap......
Meestal een kleine ramp.
Net als de afgebroken tapeind uithaler.......
Er zit er eentje in de tafel van mijn freesmachine.
De bout waarmee de tafel vastgezet kon worden werkte kennelijk niet goed en was afgebroken. Bij een poging dat stukje bout er weer uit te krijgen begaf de uithaler het.
Zo'n ding is knetterhard.
Enige mogelijkheid: de tafel demonteren en dan maar zien wat verder te doen is.
 
Lang geleden eens een filmpje gezien van iemand die een afgebroken tapje uit een gaatje heeft "gebrand" met behulp van vonkerosie. Hij had daar zelf het één en ander voor in elkaar geknutseld want hij wilde dat speciale motortje toch repareren. Het was een vrij langdurige aangelegenheid maar die man heeft dat stukje tap er wel heel netjes uitgekregen. Ik heb op YouTube gezocht en diverse filmpjes hierover terug gevonden maar dat ene filmpje is daar helaas niet bij.
 
Laatst bewerkt:
Gebroken tap

Hier zat de tap muurvast.
Met een gas-zuurstof vlammetje met veel zuurstof een groot deel van de tap weggebrand gespoten.
Het eerste dat wegbrand aan zo'n tap zijn de dunne snijkanten.
upload_2023-3-20_9-19-15.png

foto w.p. 3-2023
De tap was afgebroken in een met zilver op staal gesoldeerde moer.
De vlam was zo spits en geconcentreerd dat de soldering niet los kwam.

Veel zuurstof dan werkt een soldeervlam als een snijbrander.
Het koolstof spuit als eerste uit het staal.

Weten we dat ook weer.

Jammer van de mooie tap.
Alles voor modelbouw,
Willum
 
Altijd jammer van gereedschap als mooi en goed gereedschap stuk gaat.

Dat is zeker jammer Jinny.

Op het moment dat het gebeurt is echt een breekpunt,
op de manier van:
Dit is einde,
nu begint een ander klusje,
het oplossen van het probleem.
En dan is het kijken hoe dat probleem aan te pakken.

Is het draadgat eenmaal weer leeg,
pak een nieuwe/andere tap en begin opnieuw.

Dit over
een manier hoe een gebroken tap verwijderd kan worden.

Alles voor modelbouw,
Willum
 
Gebroken tap

Omdat ik de kans had.
Omdat ik de pech had.

Zo is deze bijdrage hier terecht gekomen.
Gewoon als voorbeeld.
Zo kan het ook.

Alles voor modelbouw,
Willum
 
Inbus boutjes

upload_2023-3-31_18-0-2.png
upload_2023-3-31_18-0-12.png

2 Foto's © w.p. 3-2023

Linkse foto:
Dit zijn de verschillende inbusboutjes die ik heb.
Van links naar rechts,
Het lange kegeltje om onder andere deurkrukken vast te zetten.
Spiebaan boutje.
Kratertje.
Vlakke kop.
Draaiend kogeltje
Standaard kegelkopje
Er zullen er nog wel meer bestaan.

Rechtse foto:
Mijn binnenbeitel en soms ook kotterbeitel.
Het toolbit/boorstompje is vast gezet met een standaard kegelkopje.
Als ik iets ronds vast moet zetten en het kan uit het midden dan doe ik dat.
upload_2023-3-31_18-6-30.png

Foto © w.p. 3-2023

Alles voor modelbouw,
Willum
 
Back
Top