Plaatboren
Gaten boren met standaard 118 graden geslepen boren.
Onder plaat boren versta ik plaatmateriaal tot bijvoorbeeld 6 mm.
Is de te boren gatmaat klein
dan gaat het boren gat in dunne metaalplaat meestal goed.
Wordt de boor al iets groter kan het al snel gebeuren
dat het boorgat niet meer rond is maar bijvoorbeeld 3 kantig.
Is de metaalboor niet goed geslepen,
ongelijk hoog bijvoorbeeld
dan is het boren van plaat een ramp.
Om dunne plaat te boren bestaan (korte) spiraalboren 130 graden geslepen. Of zoals rechts op de foto een HSS boor met een centreerpuntje.
Dan zijn er de puntlasboren voor autoplaatwerk, ook met een centreerpuntje. Linkse boor is HSS-Co. De rechtse is een hardmetaalboor.
De bovenste is de tegencenterboor dus ook twee fasen. De onderste boor is een dubbele korte plaatboor.
De linkse boor is een conische twee fasen, voorsnijder en ruimer. De rechtse is een conische zonder eerste trap.
Een goedkope versie voor de zachtere metalen en kunststoffen, per 2 mm oplopend. De kleinere diameter loppt per 1 mm op.
Pagina is vol er kunnen geen voorbeeldfoto's meer bij geplaatst worden.
Nu heb ik de laatste weken nogal wat dunne plaat geboord.
Een, twee, drie en vier mm koper, aluminium, staal en messingplaat boren lukt het best met een stappenboor.
Alle mogelijke manieren heb ik geprobeerd om een mooi exact rond aan de maat gat te maken.
Het beste resultaat kreeg ik met een stappenboor van Phantom.
De voorsnijder naar de volgende trap was net iets beter om netjes in de center te blijven voor het volgende boorgat.
Het werkt bijna als steeds met een metaalboor 1 of 2 mm groter te boren, dat is wat de stappenboor doet.
De gaten zijn op de eindmaat netjes rond en cilindrisch.
De conische gatboor heb ik niet gebruikt omdat deze geen cilindrische gaten maat maar conische gaten maakt.
Let op!
Bij het boren van dunne plaat kan de boor happen in de te boren plaat.
Ook plaatmetaal goed vastzetten, en niet in de hand houden met boren.
Het beste is ook hier, plaatboren met een kolomboormachine.
Voor dat je het beseft heb je een gat in je hand of erger.
Veel modelbouwplezier,
Willum