Fijn, zo'n lange periode zonder vliegweer.
voordeel daarvan is dat er steeds nieuwe toestellen in de hangar bijkomen
Nu had ik nog een bouwpakketje liggen van de RBC Speed Horten.
leek me een leuk toestel. vind ik nog steeds.
Dus ff geleden ben ik er maar eens aan begonnen.
Vaak, voor ik aan de bouw begin, zoek ik even op internet wat mensen aanpassen of anders doen, van deze kist kwam ik letterlijk niets tegen.
zodoende ben ik er maar eens een verslagje van gaan maken..
Het pakket is netjes gefreesd.
eigenlijk alles wat je nodig hebt, (behalve electronica) zit erbij.
ook zit er, naast een tekening, een cd bij met bouwfoto's.
Die heb je wel nodig, ben ik achter.
Nu zal gaandeweg opvallen dat ik bij twijfel snel de handleiding volg.
doe ik normaal niet, dan faseer ik eigen ideeen erin en zo
punt is, ik heb een tijd terug een mini horten gehad van RBC. dit toestel zijn kleine broer.
Bij dit toestel heb ik wat eigen inzichten verwerkt in de bouw.
zoals bij de servo aansturing wat zaken veranderd. Bleek naderhand niet beter, het bleek zelfs een heel stuk slechter.
gevolg was regelmatig kapotte servo's, en na 3 servowissels (waarvoor je door de huid van het toestel moet snijden) was de kracht wel een beetje uit de constructie.
Maar, uiteindelijk was dat mijn fout.
de keren dat hij gevlogen heeft, vloog hij goed.
en hard (naar mijn maatstaven)
2 tellen en je kon weer op zoek naar die zwarte liniaal in de lucht..
Dit toestel moet een stuk rustiger vliegen, en tegelijk is hij een heel stuk vlotter..
wordt leuk
Maar goed.
de aftrap:
Je begint met het maken van de mal.
vrij kritisch. maar eigenlijk kun je weinig fout doen zolang je alles gewoon haaks zet.
daarna leg je de indekking van de onderzijde op de bouwmal.
eigenlijk paste de boel zonder aanpassingen..
dan ga je verder met de ribben.
wat ook eigenlijk zonder aanpassingen zo erin gaat.
beetje CA lijm erop, en het zit goed.
In bovenstaande foto heb ik het stapje "servo plakken" niet helemaal op de foto gezet.
mede omdat er niet veel over te melden is.
Normaal zou ik de servo liefst recht achter de aileron zetten, maar daar was het vleugelprofiel te dun voor.
Als ik de servo daar alsnog zou plaatsen, maak je een bobbel in het profiel. wat de vliegeigenschappen in mijn mening niet ten goede komt.
zodoende gekozen voor de methode die beschreven is in de handleiding.
servo tegen het midden van het toestel, en een draad naar het roer.
2e puntje waar ik het nog niet helemaal mee eens ben, is het feit dat de servohoorn in deze opstelling onder 30 graden (ongeveer) zal staan tov de scharnierlijn.
ik kan op dit moment ook even niets verzinnen om het recht te maken, zonder dat er verschrikkelijk veel weerstand in de sullivan ontstaan (te scherpe knik)
Dus: laat ik voor de verandering gewoon de handleiding maar eens volgen.
er is over nagedacht.
voordeel daarvan is dat er steeds nieuwe toestellen in de hangar bijkomen

Nu had ik nog een bouwpakketje liggen van de RBC Speed Horten.
leek me een leuk toestel. vind ik nog steeds.
Dus ff geleden ben ik er maar eens aan begonnen.
Vaak, voor ik aan de bouw begin, zoek ik even op internet wat mensen aanpassen of anders doen, van deze kist kwam ik letterlijk niets tegen.
zodoende ben ik er maar eens een verslagje van gaan maken..
Het pakket is netjes gefreesd.
eigenlijk alles wat je nodig hebt, (behalve electronica) zit erbij.
ook zit er, naast een tekening, een cd bij met bouwfoto's.
Die heb je wel nodig, ben ik achter.
Nu zal gaandeweg opvallen dat ik bij twijfel snel de handleiding volg.
doe ik normaal niet, dan faseer ik eigen ideeen erin en zo

punt is, ik heb een tijd terug een mini horten gehad van RBC. dit toestel zijn kleine broer.
Bij dit toestel heb ik wat eigen inzichten verwerkt in de bouw.
zoals bij de servo aansturing wat zaken veranderd. Bleek naderhand niet beter, het bleek zelfs een heel stuk slechter.
gevolg was regelmatig kapotte servo's, en na 3 servowissels (waarvoor je door de huid van het toestel moet snijden) was de kracht wel een beetje uit de constructie.
Maar, uiteindelijk was dat mijn fout.
de keren dat hij gevlogen heeft, vloog hij goed.
en hard (naar mijn maatstaven)
2 tellen en je kon weer op zoek naar die zwarte liniaal in de lucht..
Dit toestel moet een stuk rustiger vliegen, en tegelijk is hij een heel stuk vlotter..
wordt leuk
Maar goed.
de aftrap:
Je begint met het maken van de mal.
vrij kritisch. maar eigenlijk kun je weinig fout doen zolang je alles gewoon haaks zet.
daarna leg je de indekking van de onderzijde op de bouwmal.
eigenlijk paste de boel zonder aanpassingen..
dan ga je verder met de ribben.
wat ook eigenlijk zonder aanpassingen zo erin gaat.
beetje CA lijm erop, en het zit goed.
In bovenstaande foto heb ik het stapje "servo plakken" niet helemaal op de foto gezet.
mede omdat er niet veel over te melden is.
Normaal zou ik de servo liefst recht achter de aileron zetten, maar daar was het vleugelprofiel te dun voor.
Als ik de servo daar alsnog zou plaatsen, maak je een bobbel in het profiel. wat de vliegeigenschappen in mijn mening niet ten goede komt.
zodoende gekozen voor de methode die beschreven is in de handleiding.
servo tegen het midden van het toestel, en een draad naar het roer.
2e puntje waar ik het nog niet helemaal mee eens ben, is het feit dat de servohoorn in deze opstelling onder 30 graden (ongeveer) zal staan tov de scharnierlijn.
ik kan op dit moment ook even niets verzinnen om het recht te maken, zonder dat er verschrikkelijk veel weerstand in de sullivan ontstaan (te scherpe knik)
Dus: laat ik voor de verandering gewoon de handleiding maar eens volgen.
er is over nagedacht.
Laatst bewerkt: