RBC delta 400 hulp gevraagd

Vandaag weer wezen vliegen, nu met 125 mm Gunther propje en exponentieel ingestelde roeren.
De Delta vliegt nu erg lekker maar ik heb het idee dat ik wat weinig power heb nu ik die Gunther gemonteerd heb.
Zou ik misschien toch beter de grotere (148 mm) Gunther kunnen monteren?

Ik vlieg dus met een brushed 400 motortje en 2S Lipo.

Ben.

Nee, niet die grotere erop, gaat teveel ampjes trekken. Ik vlieg zelf met een piepdelta met dezelfde opstelling als jij nu hebt, en mis ook net wat vermogen, vooral de laatste minuten. Ik vlieg dan ook niet tot de liposafe ingrijpt.

Een andere prop dan de plastic gunther is ook niet echt aan te raden, omdat je dan al snel een kromme as hebt. (bijna) alle propellors die geschikt zijn voor s400 Direct drive zijn stugger dan de gunther. Een propsaver zou misschien kunnen, maar daar heb ik geen ervaring mee in combinatie met een s400.

Ook een s480 zal niet de oplossing zijn. Je hebt dan meer dan genoeg vermogen, maar het zwaartepunt is niet meer goed te krijgen met zon klomp metaal in de neus. Niet makkelijk met nicad/nimh cellen als ik het zo lees, maar helemaal niet met de lichtere lipo cellen.

Een 3s pakket zal wel uitkomst bieden, in combinatie met power management, anders is je motor in 3 vluchten het hoekkie om.

Zelf laat ik het gewoon hier bij, dan maar niet de cellen helemaal leeg vliegen.
Er gaat nu gemiddelt 950 MaH in, als ik ze tot de lipo-afslag leegtrek, gaat er 1050-1100 in. Ik heb het hier over de 1100 Mah konions.

Ik hoop dat je er iets aan hebt, het is eigenlijk alleen maar een uiteenzetting van het probleem, dat ik ook heb;)
Tim

Ja, brushed 400... Maar wat voor een?

Neem een Graupner 400-6V, demonteer het borstelschild (omfelsingen wegslijpen en even een kerfje slijpen zodat je de stand kunt terugvinden :idea: ), en overbrug de borstelveren met stukjes 0,75 litze (achterop de borstelblokjes solderen). Superschoon maken en weer monteren (met twee stukjes cocktailprikker de borstels uit elkaar houden als je de collector er tussen schuift) Borstelschild 3 mm tegen de draairichting in verdraaid monteren. Dat onder water (groot glas met gedestilleerd water) inlopen ( 1 nicad cel en geen prop monteren). Als het water wat vuil wordt even vervangen. Lagers weer smeren met kettingvet uit de spuitbus (HEMA).

En dan.... VRRRRROEMMM!
Tenminste, zo hard als je maar kunt met een Sp 400 op een Delta.
Ik vlieg met een 125 mm Gunther en 8 x 500AR
En ik vervang 'm nog wel 'ns door een brushless met 3 lipo's.
Maar eerst even in de weer met mijn echte modellen.... :wink:

Ik heb het idee dat het met de stroom bij een 148 mm Gunther nog we leens mee kon vallen.
Ik heb met de 125 mm Gunther vandaag 3 (weliswaar relatief korte) vluchten gemaakt met een Lipo en die bleek achteraf tijdens het weer opladen slechts voor ongeveer 35% leeg. Ik heb mijn stroomgebruik met deze prop nog niet gemeten, maar afgaande op vliegtijd schat ik dat het niet meer dan zo´n 4A maximaal is. Ik had bij de eerste vlucht een 175x75 mm Graupner CAM prop gemonteerd en daarbij was de stroom maximaal zo´n 6 tot 7 A (hetgeen met mijn Lipo en regelaar geen probleem mag zijn). Bij de tweede vlucht zat er een 6x3 propje op. Dan moet een 148 mm Gunthertje toch ook kunnen?

De motor helemaal uit elkaar halen en tunen helpt natuurlijk ook maar dat zie ik nu even niet zitten.

Wat denken jullie, 148 mm Gunther toch maar proberen?

Ben.

met de cam prop die je noemt heb ik geen ervaring, maar ik weet wel, dat een 6*3 brandstof propje minder amps trekt, dan de 125 mm gunther. (s400 7.2V met gunther trekt al +-7 Amp met 2s, statisch, een 6V versie nog meer.)

Ik heb nog nooit een grote gunther op een s400 gezet.. je kan het proberen.. wie weet.. maar ik betijfel dat dit goed werkt.

Onlangs heeft er nog iemand een mooi tabelletje geplaatst over de s400 en props/amps/volts.. kan het alleen zo 1 2 3 niet terugvinden. Ik zoek nog even.

Groeten
Tim

Ik heb even de stroomopname gemeten met de 125 mm Gunther.
Bij 7V trekt ie 5A en bij 8V 6A. Ik schat dat je bij volle Lipo belast zo´n 7.5V over houdt dus zeg maar dat ie dan ca. 5,5 A trekt. Dat mag volgens mij best wat meer worden, of zou de motor (ik gebruik een Multiplex Permax 400) dat niet volhouden? Hij wordt nu niet erg warm.

Ben.

waarmee heb je die waarden gemeten?

Ik heb die 7A gemeten met een simpele multimeter, maar ik vertrouw het ding voor geen cent meer. Kan goed minder zijn. :? (aldi-metertje)

Ik heb een regelbare voeding die ik gebruik om de Delta te voeden. Ik gebruik gewoon de stroommeter die hierop zit om de stroom te meten. Deze is behoorlijk nauwkeurig.
De stroomopname kon ook al niet veel meer zijn gezien mijn vliegtijd op een 1000mAh packje.

Ben.

bennetje zei:
Ik heb het idee dat het met de stroom bij een 148 mm Gunther nog we leens mee kon vallen.
Ik heb met de 125 mm Gunther vandaag 3 (weliswaar relatief korte) vluchten gemaakt met een Lipo en die bleek achteraf tijdens het weer opladen slechts voor ongeveer 35% leeg. Ik heb mijn stroomgebruik met deze prop nog niet gemeten, maar afgaande op vliegtijd schat ik dat het niet meer dan zo´n 4A maximaal is. Ik had bij de eerste vlucht een 175x75 mm Graupner CAM prop gemonteerd en daarbij was de stroom maximaal zo´n 6 tot 7 A (hetgeen met mijn Lipo en regelaar geen probleem mag zijn). Bij de tweede vlucht zat er een 6x3 propje op. Dan moet een 148 mm Gunthertje toch ook kunnen?

De motor helemaal uit elkaar halen en tunen helpt natuurlijk ook maar dat zie ik nu even niet zitten.

Wat denken jullie, 148 mm Gunther toch maar proberen?

Ben.
Nee, dat leidt tot niets. Je krijgt ook nog eens meer torque en dat wil je al helemaal niet bij zo'n kleine spanwijdte.
Ik kan maar 1 ding bedenken: je motor krijgt te weinig spanning. Want 6-7 A is veel te weinig... Is het misschien een 7,2 v exemplaar? Dan kun je aan de gang blijven. Mijn motor trekt (trok) ~ 11 A en draait 16.000 toeren op de grond. (hij begint een beetje te verslijten na >100 vluchten)
Zelf denk ik, dat je voor de vervanging van 8 cellen nicad ook eerder 3 dan 2 Lipo's nodig hebt. En als je echt een beetje gang wilt zul je toch die motor even moeten opvoeren. Oplossing is simpel: Graupner 400-6V en even klussen, of meteen een brushless natuurlijk, het is maar wat je liever hebt...

Ik vlieg inderdaad met een 7.2V type Permax 400. Blijkbaar had ik toch de 6V uitvoering nodig! Ik heb vandaag bij Aircraft World (Japan) 2 QRP Hyper S400 6V motoren besteld. Deze zijn reeds 15 graden voorgetimed dus daar hoef ik dan verder niet echt aan te sleutelen. Als ik ze binnen heb (meestal binnen een dag of 6) zal ik deze eens meten met verschillende propellors en vergelijken met mijn huidige motortje.

Ben.

Franck zei:
Ik heb in Gouda ooit de delta van Bruno zien vliegen..........geen gebrek aan vermogen hoor...(wel vliegtijd :? )

:D
Ja ja, was je me daar toch even getuige van een unieke gebeurtenis... :yes: Zo vaak vliegt dat ding niet.... :nooo:

@ Ben: het overbruggen van de borstelveren is bedoeld om ook bij > 10A nog een beetje levensduur uit de motor te knijpen. Bij zo'n stroomsterkte worden de borstelveren zo heet, dat ze worden 'uitgegloeid' en hun veerkracht dus sterk terugloopt. Dan heb je minder druk van de borstels op de collector en wordt het 1 grote vonkenregen. De collector is dan na een tiental vluchten verdwenen. Ik hoop dat het met die Hypers beter is, maar ik heb er een hard hoofd in.
:cry: Ik denk dat je niet ontkomt aan een beetje huisvredebreukvlijt.
De slijtage waar ik nu last van begin te krijgen is die van de lagers...

Heb nog even wat metingen gedaan aan een (nog niet ingelopen!) 7.2V Permax 400 met verschillende propellors op 8V:

Gunther 125 mm: 6A
Gunther 148 mm: 11.3A
Conrad propje 6x3: 7.7A
Conrad propje 6x4: 8A

Ik kon even geen toerentallen meten hierbij, maar zal dit tzt ook nog even doen.

Wat erg opvalt in dit rijtje is de grote Gunther prop. Deze trekt wel héél veel stroom! Komt natuurlijk door de relatief grote spoed van de propellor. Het toerental van deze prop is dan ook erg laag en de conclusie is dan ook (inderdaad Bruno, je hebt gelijk) dat deze 148 mm Gunther absoluut ongeschikt is voor deze motor.

Zodra ik de 6V QRP motortjes binnen heb zal ik de stromen hiermee ook nog eens meten en dan ook even toerentallen erbij opmeten.

Ben.

Zojuist een paar metingen gedaan aan de QRP 400 (35 turns) voorgetimede motor.
Op 8V trekt hij ongeveer 8,5A met een Gunther 125 mm prop en haalt hierbij een toerental van ca. 14.500 rpm.
Op een volle 2S Lipo zal hij dan wel ergens rond de 15.000 rpm uitkomen.

Iemand een idee hoe zich dat verhoudt tot een met de hand goed getimede 6V 400 motor op een 2S Lipo?

Ben.

Deze trekt wel héél veel stroom! Komt natuurlijk door de relatief grote spoed van de propellor

Gevraagde vermogen gaat tot de 4e macht van Diameter!

Een 148mm versie is 1.184 keer zo groot.
1.184 x 1.184 x 1.184 x 1.184 = .96 = zegmaar dubbele stroom.
Klopt dus prima (spanning zal wel ietsje inzakken, daarom net niet)

Let ook even op dat er 2 types 400 zijn. 35 wikkelingen (bekend als graupner sp400 6V) en 45 wikkelingen (bekend als graupner sp400 7.2V). Noem er altijd even bij welk type je hebt (zoals Bruno doet).

Algemeen:
sp400 6V 2 lipo's
sp400 7.2V 3 lipo's
(Andere merken dan graupner hebben andere aanduidingen)
Prop altijd gunter, 6x3 klap, 5x5, 6x4 of iets daartussen. Groter heeft geen nut, Kleiner heeft te weinig vermogen.

Zie modelbouw-FAQ

Harold,

Je zegt dat het gevraagde vermogen met de vierde macht van de diameter van de propellor gaat.
Maar dan vergeet je toch zeker de spoed? Deze speelt toch ook een grote rol in opgenomen vermogen?

Ik heb trouwens net even met een volle 2S1P (8,4V/1000mAh) Lipo het toerental gemeten. Dit kwam uit op zo´n 14300 rpm, ongeveer hetzelfde dus als op de 8V voeding. Dit komt natuurlijk doordat de Lipospanning onder belasting iets inzakt.

Ben.

Back