Raket lanceren???

Cheeta

Forum veteraan
Ik wil voor mijn sector werkstuk techniek eenr aket gaan bouwen maar wat zijn de eisen aan het lanceren daarvan??? En moet ik er bepaalde papieren voor hebben?????

Bij voorbaat dank

Alwin Winius

ik ga er niet van uit dat je je raket met een Turbine wil aandrijven, daarom verplaats ik dit draadje even naar algemeen.

kijk ook eens in het Modelraket draadje

ik geloof dat je er gewoon een soort van rotje in moest proppen en aansteken, maar hier staan beginners raketlancerings setjes tis wel in limburg (argh)
www.zwaluwmodelbouw.com
ga naar producten, dan naar raketten en dan naar startsets.
kijke ook nog eens bij toebehoren en onderdelen.
daar staan die *rotjes*

Die 'rotjes' noem ik geen ROTJES.. Ik heb ooit een artikel gelezen..Dat het toch wel heel anders werkt..En [nog] gevaarlijker is dan vuurwerk :P

raketmodelbouw is een serieuze vorm van modelbouw, die dingen kunnen wel ooit 300 meter hoog gaan.
mitsgoed voorgelicht en onder toezicht kan je voor de schoolproject een heuse "showstopper" maken.

Zoek eens naar de "waterraket", een veilige raket, werkend met op druk gezet water in een plastic frisdrankfles. Resultaten zij spectaculairder dan je denkt. Ik heb dit ooit eens zien demonstreren. Hoogten van 80 a 100 meter zijn zo bereikt.

ik weet niet hoe ik die *rotjes* moet noemen :)

maar kan best, en ik heb die dingen ook op tv gezien en zelf 1 met waterdruk gemaakt (zonder iets te kopen).

maar ik ben er wel goed ziek van geworden want hij werd lek en dan ben je nog lang niet jarig

Dan ben je NAT!!!! Nee ik bedoel met echte motors niet op water want dat zie ik niet 500 gram omhoog lanceren aan buis en vinnen enz.

Het is ckers geen vuurwerk het gaat cker verder als je dit met een aansteker aansteekt moet je hard kunnen rennen. 20 m in 0.5 sec ofzo! Moet dus elektronisch gelanceerd worden. Maak wel een foto als die af is!!

www.drra.nl was ik inmiddels ook al achter gekomen en dit is een goede duidelijke site alles staat erop.

Alleen rompen maken van papier lijkt me niet zo verstandig als die 300 m hoog komt en 400 km/uur gaan!

De ontsteking brengt nog het grootste probleem er is nergens gloeidraad te krijgen dus ik ga het nu proberen met koperdraad en lucifers de vries methode!!!

Bedankt!!!

Alwin Winius

CYA, Rollator

Cheeta,

Rompen van dun papier gedrenkt in lijm maken gaat uitstekend. Snelheid en hoogte vormen geen enkel probleem. Ik heb in Engeland een raket gezien die 90cm lang was en uit twee trappen bestond. Hij was helemaal van dun opgerold papier gemaakt dat in waterglas was gedoopt. De romp was heel erg sterk en licht. Door het waterglas kon het zelfs de steekvlam bij de ontsteking van de tweede trap aan! De maximum snelheid lag in de buurt van de 350km/uur en de behaalde hoogte was meer dan 500 meter.

Ontstekers zijn simpel zelf te maken. Neem heel erg dun koperdraad, 0,02mm dik of zo. Wind dat om een staafje van ongveer 1mm diameter tot een lengte van ongeveer 3mm. Je hebt nu een soort veertje met twee draadjes eraan. Vouw 1 draadje langs het "veertje" en doop het geheel in een beetje lijm. Uhu hart is hier goed geschikt voor. Als de lijm hard is kan je de ontsteker in het gaatje van de motor steken zonder dat het vervormd. 12V erop en het dunne draadje zal als een gloeidraad gaan gloeien en de motor ontsteken.

Probleem de accu is te licht hoe verhelp ik dit???

Heb alleen een 7,2 V accu met 3A. Of waar haal ik een zeer goedkope 2de hands accu want het gaat om een eenmalig werkstuk!!!

CYA

Probeer het eens op een auto sloop... Misschien kan je wel wat regelen met die gasten, omdat het juist eenmalig is...

Proberen waard dacht ik...

Cheeta,

Niet getreurt, 7,2V is mogelijk ook voldoende. Maak gewoon eerst een proefontsteker en kijk wat hij doet bij 7,2V. Wordt hij mooi roodgloeiend en brand hij na een paar seconden door dan werkt alles prima en kan je die accu zonder problemen gebruiken.
Ik hoop dat je begrijpt dat de ontstekers maar één keer gebruikt kunnen worden.

Heb al een oplossing lopen nu 4 draden heen en weer de weerstand van het draad was te groot op die lange afstand het is nu verholpen. De detonator is af binnenkort maak ik er een foto'tje van want ik vind hem mooi geworden

CYA

Waar je een raket al niet van kan maken!!! Allemaal bende bijna! 24 euro is echt meer dan zat!!!

Natuurlijk mag dat maar het duurt altijd even voordat de draad zo heet wordt dat hij de motor ontsteekt. Die tijd is in onze ogen heel kort maar kan tot wel een seconde oplopen! Als de stroom door de draad hoog genoeg wordt dan kan het binnen 0,1 sconde zover zijn.

Laten we het houde binnnen 0,01 seconden komt meer in de richting het is schakelaar om en hij staat al in de hens als de schakelaar half omgedraaid is om het zo maar te zeggen!

CYA

Hoe zit het met de vergunningen wie weet hoe dat zit????

En ik vond een stuk dat je een raket mag lanceren zolang die onder de 100 meter grens blijft?? Klopt dit??

En het gaat voor mijn sector werkstuk van school. Ik ben dus van plan om daar ook mini raketjes door de toeschouwers te laten bouwen. Deze worden waarschijnlijk van babypijltjes (vuurwerk) gemaakt met ene rietje. Maar ik kan de presentatie niet op 31 december houden. Alleen de vraag is mag je na die tijd nog baby pijltjes afsteken? Zonder fluit of knal??? Want volgens die wet die hierboven omschreven staat wel maar volgens de wet over vuurwerk weer niet?

Leuk he die Nederlandse wet! 8) het spreekt zich zelf zo lekker tegen!

CYA

Niemand die hier antwoord op weet????

P.S. heb nog een paar nieuwe vragen:

1. Volgens Muco BV is een D 7-3 dit is een motoro die 3 seconde lang 7 Newton levert niet sterk genoeg voor een raket van 450 gram. Klopt dit??

2. Kan je een rompbuis maken van een normale kartonnenkoker of vliegt deze dan in de fik??

Bij voorbaat dank

Back