QX-9 Full Carbon Acro FPV Quad (bouwbeschrijving)

carnaval hahah die kende ik nog niet :roll:

maaruh idd scheelt een hoop knaken.
zit ff te kijken naar de verzend kosten deze zijn 9,95 is nog wel goedkoper dan FLydunno maar wel een stukkie duurder.

ik had voor mijn quad deze besteld ipv carbon plaaten.
Scheelt een hoop geld en is ook erg sterk.

Glasvezel platen - Carbonwinkel.nl

hier mijn FPV quad

[post1]

ciao

Laatst bewerkt door een moderator:
True maar als ik de vergelijking doe tussen de 2 carbon buizen (beide te koop bij Carbonwinkel.nl) zie je dat de gepultrudeerde koolstofbuizen op alle vlakken behalve torsie ook sterk zijn.
Echter is voor een quad Torsie niet echt van toepassing gezien een motor hoofdzakelijk de buigsterkte aanspreekt.

hieronder het verhaal wat de Gepultrudeerd pcies inhoud

ik heb ze zelf ook en deze buisjes zijn vooral op korte lengte (19cm) gewoon super sterk.

de info

Gepultrudeerde holle buizen van HT carbonvezel in een epoxy matrix (HT = hight tenacity = hoge breuksterkte). De holle ronde staven hebben een hoog vezelpercentage (62%) en daardoor een laag eigen gewicht en zeer grote trek, druk en buigsterkte. De torsiesterkte is echter aanzienlijk minder dan die van gewikkelde buizen. De buizen worden o.a. toegepast als vliegerstokken, vleugelpennen, frame elementen en stuurstangen. Voor bevestiging wordt epoxyhars aanbevolen.
Pultrusie is een seriematig productieproces waarmee profielen van vezelversterkte kunststoffen worden gefabriceerd. Bij pultrusie wordt een bundel, met hars bevochtigde, vezels door een verwarmde matrijs getrokken. In de matrijs vindt polymerisatie van de hars plaats waardoor een stijf profiel ontstaat met een overeenkomstige doorsnede als de matrijsholte en een oneindige lengte. Het pultrusieproces waarborgt een nauwkeurige vormgeving, perfect uitgelijnde vezels en een glad oppervlak.

Kijk toch maar uit met scheuren of barsten bij het aandraaien van de motorsteunen, want zeker met montage op het einde van zo'n buis is dat een zwak punt;-)

Als iemand voornemens is om zo'n QX-9 te laten frezen van glasfiber, dan zou ik een PB op prijs stellen. Misschien kunnen we samen doen?

zoals al eerder gemeld wil ik ook een QX-9 variant gaan maken.
Ik heb carbonplaten besteld bij HK Woven Carbon Fiber Sheet 300x100 (1.5MM Thick) 1 plaatje van 300 x100 mm kost dan €11,84.

Het model zoals max deze gemaakt heeft is 320 mm lang.. Mijn versie van de QX9 wordt dus 20 mm korter.

Max: om het ideale ontwerp te behouden kan ik dan het stuk tussen de motorsteunen dan 20 mm inkorten of dien ik dan ook de armen wat in te korten?

Buizen zal ik waarschijnlijk ook bestellen bij carbonwinkel.nl en dan Carbonvezel buis gepultrudeerd. Deze kosten dan €13,19 voor 5 stuks dus ca €2,65 per stuk.

Motorsteunen van flyduino zijn al binnen net als de naze32 acre.

Vorige week is een rctimer sec in vlammen opgegaan. Toch een loscontact denk in na een crash. Ih heb er nog 2 echter deze zijn door rctimer niet hetzelfde geflashed als de 3 die er al op zitten. Max: ik zou graag een keer langskomen om te te flashen bij jou met je pinnetjes tool.

Verder nog veel meer klein spul besteld bij HK en hoop deze binnen 7 dagen in huis te hebben.

Kammetje , hoe ga je het carbon bewerken?
Ik ben ook aan het denken om een QX-9 te gaan bouwen.
Maar zie er en beetje tegenop om carbon te gaan bewerken in mijn woning, met veel elektronica.
heb je tips?

uhhhh hoe bedoel je.... ik was voornemens op mijn werktafel op zolder aan de slag te gaan met de dremel...onverstandig????

Indien onverstandig dan doe ik dat gewoon buiten aan de picknicktafel..

Carbon geleid erg goedcstroom , dat wil je niet in huis hebben, in combinatie met leuke elektronica.
Ben op zoek naar een bedrijfje om het te laten maken.
Misschien met meerdere mensen laten maken ofZo?

uhhhh hoe bedoel je.... ik was voornemens op mijn werktafel op zolder aan de slag te gaan met de dremel...onverstandig????

Indien onverstandig dan doe ik dat gewoon buiten aan de picknicktafel..

carbon vezeltjes in je longen is wellicht niet optimaal :p
(beter gekke chinees zoeken)

zoals al eerder gemeld wil ik ook een QX-9 variant gaan maken.
Ik heb carbonplaten besteld bij HK Woven Carbon Fiber Sheet 300x100 (1.5MM Thick) 1 plaatje van 300 x100 mm kost dan €11,84.

Het model zoals max deze gemaakt heeft is 320 mm lang.. Mijn versie van de QX9 wordt dus 20 mm korter.

Max: om het ideale ontwerp te behouden kan ik dan het stuk tussen de motorsteunen dan 20 mm inkorten of dien ik dan ook de armen wat in te korten?

Buizen zal ik waarschijnlijk ook bestellen bij carbonwinkel.nl en dan Carbonvezel buis gepultrudeerd. Deze kosten dan €13,19 voor 5 stuks dus ca €2,65 per stuk.

Motorsteunen van flyduino zijn al binnen net als de naze32 acre.

Vorige week is een rctimer sec in vlammen opgegaan. Toch een loscontact denk in na een crash. Ih heb er nog 2 echter deze zijn door rctimer niet hetzelfde geflashed als de 3 die er al op zitten. Max: ik zou graag een keer langskomen om te te flashen bij jou met je pinnetjes tool.

Verder nog veel meer klein spul besteld bij HK en hoop deze binnen 7 dagen in huis te hebben.

Als je 'm 2cm inkort (lengte) ga je richting "400 size" wat onderlinge motor verhouding betreft. Wellicht wordt ie wat nerveuzer qua pitch..?
Je kan ook evt. met een rest stukje carbon de onderplaat verlengen vanaf b.v. de voorste armen tot en met de GoPro mount.
Of idd de armen 1/2'' per stuk inkorten en dan 8" props monteren, maar dan klopt de naam QX-9 niet meer..;)

Succes!

P.s,

Kom maar een keer lang om je esc te flashen.

max: ik heb gemerkt dat je de fc niet exact in het middenpunt van de quad hebt staan. Is dat niet beter of maakt het niet veel uit.
De FC staat namelijk ca. 2cm uit het centerpunt van de quad.

Nee dat maakt niet zo veel uit. In ieder geval voor de gyro moet het niks uitmaken. Acc kan er in theorie wat meer last van hebben, maar dit is zo weinig dat het totaal niets uitmaakt.

Back