Productie tietjesclusters van schuim verwijderen.

Het is zelfs met betrekking tot de Holiday beschreven in de FMT. Maar vraag me niet wanneer dat was.
Ik heb het artikel niet terug kunnen vinden, het kistje wel, de Holiday stamt uit het tijdperk, eind 90, begin 2000
Foam romp en vleugels, de voorganger van de Panda.

wat ramses zegt klopt, dat is van de gaatjes waar ze de stoom in de mal blazen zodat het schuim opzwelt. het bijkomende voordeel is wat ik beschrijf.

@hobbyist, hegt was een artikel over een holiday cloon van duitse makelij. men had 2 modellen waarvan ze 1 origineel gelaten hebben en bij de ander hadden ze de vleugel glad gemaakt met een bespan materiaal. dat model moest aanzienlijk sneller gevlogen worden dan de originele. Niet door het toegevoegde gewicht, want dat was bij beide modellen gelijk.

en nee, de holiday is niet te vergelijken met een panda.

de holiday is niet te vergelijken met een panda.
Ik schrijf ook voorganger, of we hebben het over een totaal ander kistje.

Waarom wil je die dingen weghalen, het is bewezen dat door die dingen het vlieggedrag bij heel veel toestellen verbeterd, oftewel verslechterd als je die weghaalt. Zeer zeker de langzaam vliegeigenschappen gaan erop achteruit.
Hierover verschillen we van mening, nou ja niet helemaal.
Die kleine spikes verhogen de luchtweerstand (drag)
Bij hogere snelheden kan dit leiden tot instabiliteit of onverwachte luchtstromingen over vleugel, stabilo of kielvlak, je moet zo'n kistje wel langzaam vliegen.

Na het gladmaken, kan het kistje gewoon op snelheid vliegen, zoals bedoeld.

Back