Productie tietjesclusters van schuim verwijderen.

pompebled

Forum veteraan
Ik ben bezig met het assembleren van een Eachine AR Wing Pro Special Edition (witte AR wing) en vraag me af hoe ik al die clusters van 7 puntjes, die straks de stickers keurig oplichten er het beste af krijg.

Stickers met lucht er onder is geen gezicht.

Groeten, Jan
 
Een scheermes ? Ik heb van die wegwerp scheermesjes en daarmee heb ik dat weleens gedaan bij een zwever.
 
Zoiets zal het wel worden, want een test met een 3 mm freesje in de Dremel liet zien, dat je gauw teveel weghaalt en dan is het middel erger dan de kwaal...

Iets voor een regenachtige middag, want het zijn er wel heel veel.

Groeten, Jan.
 
Dan moet je wel even geduld hebben volgens mij, want hoe regen er uit ziet weet ik zo even niet meer.;)
 
Nat werkt inderdaad het beste.
Wat ik niet verwacht had, de mesjes worden vrij snel bot, dan krijg je niet meer alles weg en blijft er materiaal uitsteken.
Raar spul dat schuim...

Groeten, Jan.
 
Raar spul dat schuim...
Is niet zo raar: 99% is lucht, dus de sterkte moet in die ene procent materiaal zitten. Dat zal dus wel behoorlijk sterk zijn en mesjes snel bot maken denk ik zo. En die wegwerpmesjes zijn ook van veel mindere kwaliteit staal dan "echte" scheermesjes, denk ik zo.
 
Schuurklosje maken waarbij in het midden (in de breedte) plm. 2 cm schuurpapier zit, en aan beide zijkanten daarvan dun karton dat precies net zo dik is als het schuurpapier?

Versleten voorbeelden:

1751982473917.png


1751982496830.png


Dat schuurt tot op het materiaal, maar niet verder!

Succes!
 
Waarom wil je die dingen weghalen, het is bewezen dat door die dingen het vlieggedrag bij heel veel toestellen verbeterd, oftewel verslechterd als je die weghaalt. Zeer zeker de langzaam vliegeigenschappen gaan erop achteruit. Daar is al vaker over gesproken op dit forum.
 
Daar is al vaker over gesproken op dit forum.
Ehm ja maar ehm heb je een linkje naar de toendertijd discussie?
Het is helemaal niet zo verkeerd om een vraag in de herhaling te zetten als een eerdere discussie niet is terug te vinden, ja toch?
Anders had je zelf toch in je replay om het compleet te maken een linkje naar een eerdere discussie kunnen vermelden?
 
die zoek functie van dit en het vorige forum is al jaren een ergernis van mij. kan er niet mee overweg. Ik vind zelfs draadjes die ik gestart heb onder mijn eigen naam , maar ook onder deze naam niet meer terug.

We hebben het gezien met de holiday en met de easystar en andere modellen van Multiplex. Het is zelfs met betrekking tot de Holiday beschreven in de FMT. Maar vraag me niet wanneer dat was.

die bultjes zorgen voor een turbulente grenslaag waardoor de stroming rond het profiel beter en langer blijft aanliggen.
 
Die '7 puntjes clusters' zijn gevolgen van het productie proces en heeft verder niets met vliegeigenschappen te maken:

___________________________________________________________________________________________________________________________________
"While many plastic objects have little marks on them where the liquid plastic is injected into the mold, expanded polystyrene objects ("Styrofoam") aren't made this way. Instead, small granules of plastic are pre-treated with steam in a large hopper, which causes them to expand into little foam pellets. These foam pellets are poured into the mold, and then additional steam is injected in, causing the pellets to swell even more until they completely fill the mold.

The little seven-dot marks are steam injection points.

"The small bumps or dimples on some ARF (Almost Ready to Fly) foam airplanes, often made of EPO or EPS foam, are typically a result of the manufacturing process, specifically the molding of the foam material.
These bumps are not intentional design features for aerodynamic or structural reasons."

"Foam airplanes are often constructed using molds. The foam material is injected or expanded into the mold to create the desired shape.
The bumps are not a design feature but rather a consequence of the manufacturing process for foam model airplanes.
They don't impact flight performance."

___________________________________________________________________________________________________________________________________

Waarom wil je die dingen weghalen, het is bewezen dat door die dingen het vlieggedrag bij heel veel toestellen verbeterd, oftewel verslechterd als je die weghaalt. Zeer zeker de langzaam vliegeigenschappen gaan erop achteruit. Daar is al vaker over gesproken op dit forum.

Welke bewijzen, ik kan ze niet vinden? En ik weet niet of je dit verslag op dit forum bedoeld betreffende dit onderwerp.
Maar de conclusie is ook daar dat het een resultaat van het productie proces is en niets met de vliegeigenschappen te maken heeft.

We hebben het gezien met de holiday en met de easystar en andere modellen van Multiplex. Het is zelfs met betrekking tot de Holiday beschreven in de FMT. Maar vraag me niet wanneer dat was.

Wat jammer dat je dat artikel niet meer weet te vinden, had ik heel graag gelezen omdat het het fabricage proces van Multiplex tegenspreekt.
Multiplex blijft hun productie proces namelijk verbeteren en vernieuwen om juist zo glad mogelijke kisten te kunnen leveren.
De oppervlakte van de Multiplex Lentus is bijvoorbeeld inmiddels bijna geheel 'glad', geen opzichtige injection ports meer:
"The molding quality is impressive, no mark of extraction nozzles or injection points. The surface is perfect and slightly glossy"
Zou vreemd zijn om de injection ports weg te laten als ze er voor 'veel betere vliegeigenschappen' opzaten toch?


Je kan ze er gewoon afschuren Jan, heb ik ook bij m`n Komet en LIDL Glider gedaan.
Veel schaal schuim ARF`s worden trouwens geschuurd en met weefsel o.i.d. bekleed zodat de kist wat sterker is en langer mooi blijft.
Vliegen allemaal goed, geen enkel probleem.

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt:
Ik vind zelfs draadjes die ik gestart heb onder mijn eigen naam , maar ook onder deze naam niet meer terug.

Onder het tabje "Forums":
"Find threads"
en dan "Your threads"
aanklikken en je ziet al jouw gestarte draadjes

1752054755342.jpeg
 
die bultjes zorgen voor een turbulente grenslaag waardoor de stroming rond het profiel beter en langer blijft aanliggen.
Ik weet niet hoe een artikel in FMT tot stand komt, maar zou hier een verwarring kunnen zijn ontstaan met de kuiltjes in een golfballetje?
 
Mijn voornaamste bezwaar tegen die injectie puntjes is het feit, dat stickers (en glasweefsel) niet strak aanliggen omdat de tietjes voor lucht eronder zorgen.
Ze zijn inmiddels weg.

Groeten, Jan.
 
Ik weet niet hoe een artikel in FMT tot stand komt, maar zou hier een verwarring kunnen zijn ontstaan met de kuiltjes in een golfballetje?
Er zijn allerlei toepassingen waar een turbulente grenslaag gecreëerd wordt om de aërodynamica te verbeteren. Als die tietjes op oudere schuimmodellen daar niet voor zijn, goed om te weten... maar ik heb ook wel eens een schuim acro toestel gehad dat driehoekige bultjes op de LE had, duidelijk met aërodynamische bedoeling.
Het is niet zo dat het aërodynamica verhaal nooit op gaat.
Lang voor RC gemeengoed werd hadden vv zwevers ook vaak turbulatoren op de vleugel met deze bedoeling.
 
Het is niet zo dat het aërodynamica verhaal nooit op gaat.

Klopt. Maar jij hebt het nu over turbulatoren welke specifiek geplaatst zijn om de grenslaag over de vleugel turbulenter te maken.
Dat is echt wat anders dan al die '7 puntjes clusters' (steam injection points) welke over de gehele kist te vinden zijn op foam kisten.

Groeten, Ramses
 
Ramses, jij wist net als ik (en een boel anderen) allang wat er met een turbulente grenslaag mogelijk is. Ik was vooral bezorgd om de lezers die daar géén idee van hadden en door dit draadje misschien het vermoeden kregen dat het hier over heel twijfelachtige theorie gaat...
 
Back
Top