Prins Willem 17de eeuws VOC schip

Waterlijn/trap

Man, en dan te bedenken dat de HMS Hood 3 voet dieper in het water kwam te liggen dan de bedoeling was. Toen hadden ze in ruw weer varen met het schip wel degelijk extra overkomend water op de dekken!
Dus; geen man overboord en oppakken waar je nu bent en het probleem ligt voor je het weet al weer achter je.

Andy, ik ben bang dat het onderwaterschip dan toch nog te laag lijkt, ik denk dat je uiteindelijk toch gaat schuren omdat het je gaat storen, maar dan heb je de masten etc er op en werkt het veel moeilijker

Bitchin aka BertUS die nu eigenlijk niet meer precies weet waar die wat heeft gepost

andy ik heb er vanacht niet van kunnen slapen en kwam op het volgende .

mischien kan je eerst eens een witte schilder tape van 2 cm boven op je waterlijn plakken en dan ga je al veel beter zien hoe het er uit kan zien moest je er over denken om het te schilderen. want het is zeker niet gezecht dat het beter of mooier is

@ Bouwer
T'is toch wat jij 3 voet te laag, ik 3 voet te hoog ;-).

@ Frankwin
Dank je :D ik heb de oorkonde weer terug opgehangen.

@ Bertus
Met alles wat er nu op het schip staat en aan de romp vast zit (galjoen, rusten, roer etc) wordt het schuren toch ook al erg lastig. :(

@ Amazone
Het probleem voor mij is dat ik de ene foute situatie (te lage waterlijn) dan door een andere niet juiste situatie (berghout onder de waterlijn) ga vervangen en dat dat voor mijn gevoel dan geen echte verbetering is.
Wat meespeelt is dat de Prins Willem straks in een vitrine in de woonkamer op 130 cm hoogte komt en je dan zittend schuin tegen de onderkant van de romp aan kijkt en dat het witte onderwaterschip dan veel groter lijkt.
Ik zal morgen enkele foto's maken om het verschil tussen een foto schuin van boven en een foto schuin van beneden duidelijk te laten zien.

Laatst bewerkt:
Optische illusie?

Niet morgen maar vandaag al de beloofde foto's :pim:
Hier 2 foto's van de Prins Willem vanuit een verschillende hoek.

1 Schuin van boven:
(Deze foto is al eerder geplaatst en was de aanleiding tot de discussie over de hoogte van de waterlijn op de Prins Willem)
full

2 Horizontaal:
full

En het onderwaterschip lijkt opeens groter.:schrik:

De onderste situatie lijkt op de positie waarin de Prins Willem straks in mijn woonkamer te zien zal zijn.

Na een nachtje slapen en een discussie met Germt :celebrate:heb ik besloten de trap met enkele treden te verlengen en de waterlijn definitief zo te laten.

Andy

Laatst bewerkt door een moderator:
Als je op de onderste foto denkbeeldig de waterlijn verhoogt tot aan de trap lijkt het inderdaad veel te groot in verhouding. Historisch of niet: het moet ook visueel een beetje kloppen vind ik, vooral als je het model in je huiskamer wil zetten.
Trap verlengen lijkt me de beste optie.
en van mij krijg je bovenop je oorkonde ook nog een erediploma!!
grts
Johan

geen probleem hoor andy als je er treden bij zet dan klopt het plaatje visueel ook.

ik zou waarschijnlijk het zelvde gedaan hebben omdat je tog met een paar dingen moet rekening houden waar je zo op het eerste moment niet aan denkt.

Hallo Andy,
ik heb even gekeken naar afbeeldingen van de replika van de PW voordat het schip een "brander"werd :( en volgens mij loopt de waterlijn zoals jij hem op het schip heb gezet precies goed. De scheepstrap stopt als ik goed kijk tussen de kanons, dus is jouw trap zelfs aan de lange kant. Ik zal kijken of ik de foto die ik heb op de site kan krijgen:???: groet Kees

Nu zeg ik iets doms.:oops:
Kan het zijn dat men het resterende stuk van de trap, een touwladder werdt gebruikt.
Die men na gebruik werdt weg gehaald.

Groetjes,
Frankwin

De oude modellen in de musea hebben of een trap met langs de trap 2 touwen met knopen erin om de 30 - 50 cm (komt op de PW ook) of geen trap.
Een trap met een stukje touwladder daaronder heb ik nog nooit gezien, lijkt me ook lastig om die precies op de goede hoogte en plaats te krijgen.

Andy

Ik heb nog even gezocht naar een bruikbare foto.
Vondt deze, als je goed kijkt zie je dat de trap net als bij jou stopt boven het 2e berghout van onderen.
Jammer dat je hier de witte waterlijn niet kunt zien want die is niet aangebracht

full

Tja, ik weet het niet hoor. Zo dachten de bouwers van de replica erover:

full

Groet,

Ad

Trap en waterlijn

full

Hoop dat je hier wat mee kan Andy. Als ik dit zie, zeg ik: niets meer veranderen aan die sloep van je :p (volgens Germt dan!!)

Groet Kees

Ja bereidwillige foto's laten zien dat de trap boven het 2e berghout stopt.
Dus precies als op jouw model.

Germt

Back