Prins Willem 17de eeuws VOC schip

Afbreken dan maar weer?

Tja, de scharniertjes, op de goede schaal krijgen valt natuurlijk niet mee.
Ik weet niet of je ze nog kunt verwijderen, maar zoals ik het nu zie, zou ik ze maken van een heel smal stukje fineer en zwart schilderen.
Maar goed, je kunt ook niet blijven afbreken natuurlijk;)

Groet, Germt

De aangepaste scharnieren zijn op het breedste punt 2 mm breed maar lijken op de foto (gemaakt met een telefoon) breder als in werkelijkheid.
Afbreken lukt dat? Tja dat weet je pas als je het probeert :rolleyes:.
Een probleem is de lijmresten (UHU hart) op het deurtje, hoe krijg je die goed van het deurtje? Met een mesje/beiteltje lukte het tot nu toe niet. Ik zou nieuwe deurtjes kunnen maken maar ik vrees dat de kozijnen niet heelhuids van de huidige deuren te halen zijn, te goed vastgelijmd :(.
Eerst ga ik maar eens naar alternatieven voor de scharnieren kijken en die dan uitproberen op de deuren van de galerijen (die zijn nog niet gemonteerd en er zitten nog geen kozijnen op).

Andy

Andy, ik snap je dilemma, maar de PW is schaal 1:100.
Dat betekend dat je scharnieren nu dus op het breedste punt 20 cm zijn.
In mijn ogen mogen ze dus kleiner.
1 mm is 10 cm in werkelijkheid, dat zou meer passen, maar is een priegelwerk:(
Dat is waarom ik voorstelde een scharnier te maken van fineer, misschien kom je dan in de buurt.
Ook de dikte zou in de buurt komen.
Het is maar een sugestie natuurlijk;)

Groet, Germt

Andy, ik heb begrepen dat jullie morgen naar De Kombuis gaan? Ik heb al een paar keer contact met Ton gehad, en er ook wat kleinere dingen gekocht, maar ik wil hem niet elke keer lastig vallen.

Zouden jullie eens kunnen kijken naar de koperen plaatjes die ze aanbieden (6 x 12 mm). Wat ik me afvraag hoe dat zit met die klinknageltjes die je er apart bij kan kopen. Betekent dat dat in die plaatjes doorboorde gaatjes zitten, of zijn dat ingeslagen deukjes/uitstulpingen (hangt ervan af van welke kant je ze bekijkt), die je bij gebruik van de klinknagels moet doorboren. Die klinknagels gaat me een stap te ver, dus als het door-en-door gaatjes zijn is het niets voor mij.

Groet,

Ad

Lijkt me in ieder geval beter dan knippen, dat wordt denk ik niks want dat gaat geheid opkrullen.

De scharnieren op de deurtjes zijn uit de bij de kit geleverde scharnieren geknipt met een professionele draadkniptang en dat ging prima.

De strippen zouden van 1,5 mm messing strip kunnen (zo te zien zijn ze nu van iets minder dan 3 mm breed). Dit zou wel eens een probleem kunnen zijn, want ik zie dat het kleinst bij de modelbouwprofielen van de Metaalwinkel 1 x 2 mm is. Ik zou dat etsen (uit 0,3 mm dik plaat), als daar belangstelling (en er geen haast mee is) zou ik dat best een keer mee willen nemen.......

Dank voor je aanbod Ad, ik zal het zeker in mijn achterhoofd houden maar wil eerst nog iets anders proberen.
De huidige door mij aangepaste scharnieren zijn op het breedste punt 2 mm breed maar lijken op de foto (gemaakt met een telefoon) breder als in werkelijkheid. Die 2 mm levert bij de schaal 1:100 20 cm brede scharnieren op en dat is inderdaad wel wat erg breed. Waarschijnlijk zou 1 mm een betere maat zijn. Ik ga zaterdag eerst eens kijken of de De Kombuis en kleinere maat scharnieren heeft, ook kan ik kijken of ik de scharnieren van fineer zou kunnen maken.

Groeten
Andy

plaatjes met gaatjes?

Andy, ik heb begrepen dat jullie morgen naar De Kombuis gaan? Ik heb al een paar keer contact met Ton gehad, en er ook wat kleinere dingen gekocht, maar ik wil hem niet elke keer lastig vallen.

Zouden jullie eens kunnen kijken naar de koperen plaatjes die ze aanbieden (6 x 12 mm). Wat ik me afvraag hoe dat zit met die klinknageltjes die je er apart bij kan kopen. Betekent dat dat in die plaatjes doorboorde gaatjes zitten, of zijn dat ingeslagen deukjes/uitstulpingen (hangt ervan af van welke kant je ze bekijkt), die je bij gebruik van de klinknagels moet doorboren. Die klinknagels gaat me een stap te ver, dus als het door-en-door gaatjes zijn is het niets voor mij.

Groet,

Ad

Natuurlijk doen we dat voor je Ad:yes:

full

En zoals je ziet heeft hij beide soorten op voorraad.
Zijn advies was als je de versie met gaatjes koopt dan kun je het beste de "dure soort spijkertjes" erbij kopen want de goedkope soort sla je vaak krom.

Groeten,
Andy

Laatst bewerkt door een moderator:
Natuurlijk doen we dat voor je Ad:yes:

Heel fijn, bedankt Andy. Wat me hier weer opvalt, en wat ontzettend slordig overkomt is dat de etikettering van Aeronaut zo slecht is (ik had me niet beseft dat ze van Aeronaut kwamen, ik heb hun catalogus hier liggen....). De rechts getoonde zijn 8 x 18 mm (ook op de site van De Kombuis), en op het etiket staat 8 x 12. Ik heb hier ondertussen een heel regiment van spullen van Aeronaut met verkeerd etiket. Als je het best-nr (in dit geval 6483/02) erop nakijkt in hun catalogus, dan staat het wel weer goed. Ik had pas een keer jufferblokken van 5 mm (volgens het etiket tenminste) meegenomen, en thuis gekomen bleken daar 3 mm blokken in te zitten. En ja hoor, bestel nummer was van 3 mm.

Waar het mij het om ging is dat de gaatjes voor de nagels niet door en door zijn, maar deukjes aan de éne kant en uitstulpingen aan de andere. Ik will geen nagels gebruiken, met die bolling naar buiten is wat mij betreft de suggestie van nagelkoppen voldoende.

Ik zie het overigens nu pas, omdat het op dezelfde bladzijde staat als de catalogus, maar Aeronaut heeft ook scharnierbeslag van 6, 9, 12, 15 en 18 mm. Zover ik kan beoordelen zijn dit echter geen werkende scharnieren en ze zijn van plastic en alleen per stel te krijgen. Details zou je na moeten vragen, zo hebben ze ook 16 mm lange poorstscharnieren, maar die zijn volgens mij 8 mm aan beide zijden van het scharnier (hun houten poorten die ernaast staan zijn namelijk 9 x 11 mm), en deze zijn dan gelijk in verpakkingen van 100.

Overigens, even ter verduidelijking. Als oefening voor de eventuele restauratie van de HMS Victory ben ik m'n allereerste scheepje, de America van Mamoli aan het opknappen. Dat is wat uit de hand gelopen, want ik heb alles gesloopt, en heb alleen nog een romp over. Nu heeft de America ook een koperen beplating onder de waterlijn. Die hadden ze bij Mamoli gesimuleerd met houtfineer plaatjes die kopergekleurd waren geverfd(??), en die je volgens hun instructies moest "weatheren" om koperaanslag te simuleren. Ik bedacht me, als ik nou toch bezig ben, dat zou ik dat ook wel door echte koperen plaatjes kunnen vervangen. Een enorme klus, maar wel mooi!!!! Toevallig ga ik eind van de week voor 2 weken naar een huisje in Ouddorp, en dit zou een leuk klusje zijn om mee te nemen voor de hopelijk niet maar waarschijnlijk wel voorkomende regenachtige dagen.

Groet,

Ad

slordigheidjes?

@ Ad

Inderdaad erg slordig van Aeronaut zo krijg je wel iets anders in huis als dat wat je hebben wilde maar hoe ja dat als klant voorkomen kan? Waarschijnlijk alleen door naar de winkel te gaan en alles wat je meeneemt eerst te meten :confused:
Dank voor het zoeken naar scharnieren in de catalogus van Aeronaut. Ik heb alle scharnieren die De Kombuis op voorraad had bekeken en ze waren allemaal te groot, ik heb van Ton een paar smalle stripjes koper meegekregen om scharnieren mee na te maken :D. Daar a ik eerst maar eens mee aan de slag.

Bij restaureren komt (veel) meer kijken als je in eerste instantie verwacht. Je kennis en vaardigheden zijn in de loop van de tijd groter geworden en je legt de lat daardoor veel hoger als indertijd. Het gevolg is dat het in plaats van "repareren" eerder "herbouwen" of "opnieuw bouwen" wordt.
Ik heb eens naar mijn Baleinera Ollandse ( bouw-baleinera-olandese-17e-eeuwse-walvisvaarder ) gekeken, als ik die zou willen restaureren dan zou ik de romp opnieuw beplanken, de spiegel zo verbouwen/verkleinen dat de beelden passen, de beelden schilderen, alle knechten en alle tuigage vervangen.
Ik wens je een paar regenachtige dagen toe in Ouddorp :D (hoewel je vrouw dat misschien niet zo leuk vindt).

En nu weer :ontopic:
Het plaatsen van de stutten van de binnenverschansing gaat gestaag door. Het is veel passen meten en nauwkeurig werken om het mooi regelmatig te krijgen. Het plan om eerst de geschutspoorten uit te meten en vandaaruit de stutten uit te meten werkt goed.
De achterste 2 dekken moeten nog en er moeten nog een aantal horizontale balken en nagelbanken geplaatst worden. Daana komt het schilderen aan de beurt. Op het model in het Tropenmuseum is de hele binnenverschansing zwart, bij de Batavia in Lelystad is de verschansing deels rood (bovenaan bij het verdek) en verder zwart. Andere historische bronnen heb ik nog net gevonden, dus even zoeken en nadenken hoe ik het zal doen.

full

Het eerste bemanningslid (op schaal maar nog ongeverfd) is aan boord verschenen ;).

Andy

Ziet er gaaf uit hoor:cool:
Ik vindt die bemanning figuren altijd leuk, geeft een realistisch beeld.
Ik ga ze nu zelf ook voorzichtig schilderen, alleen weet ik de kleuren nog niet:confused:
Heb jij enig idee van de kleuren van de Nederlandse of duitse officiers tenuen ?
Even een vraag over die stutten van de binnen verschansing, zijn dat in werkelijkheid eigenlijk de spanten? en wat is dan de maat van jouw stutten, ik bedoel breedte en dikte ?
Ik vindt die op mijn WvH niet terug, maar zit er aan te denken ze wel aan te brengen.

Groet, Germt

Uniformen en verschansingsstutten

Hoi Germt,

Kleding:
Ik heb 3 voorbeelden voor je:
full

(Bron onbekend)

full

- A Storck 1690 Walvisvangst bij de kust van Spitsbergen

En nog en foto:
full

bron onbekend

De 2 onbekende foto's heb ik van internet en komen ws uit het scheepvaartmuseum in Amsterdam.
Voorbeelden genoeg om wat mee te doen maar ik kan je absoluut niet garanderen dat het historisch verantwoord op de Wappen von Hamburg past.
Desgewenst wil ik de opgravingsverslagen van de omgekomen walvisvaarders op Spitsbergen nog wel voor je opzoeken.

De stutten van de verschansing:
- eerst een voorbeeld van de Batavia in Lelystad:
full

De stutten zijn de oplangers (=bovenste stukken van de spanten) die door de watergang (= de zwarte balk onderaan de verschansing) steken (bron: VOC retourschip H.N. Kamer blz 13 .
Bij de Prins Willem schaal 1:100 zijn de stutten 2x2mm, de bovenbalk die plat op de verschansing ligt is 1x4mm.
Nog een aardigheidje: het bovenste stukje van de verschansing is met rode oker geschilderd, volgen een van mijn bronnen werd deze plank op de verschansing gezet in gevaarlijke gebieden te voorkoming van enteren/aan boord klimmen en beschieten van de bemanning en er zaten schietgaten in voor musketten. Ik overweeg nog om deze plank op de Prins Willem ook rood te schilderen.
En nog een foto van de verschansing op de hogere dekken:
full

De reling bovenop de stutten ligt is op de Prins Willem 1x1mm

Zo zie je een korte vraag heeft soms een lang antwoord nodig ;)
Andy

Dank Andy voor de antwoorden, daar kan ik iets mee, de stutten kan ik zeker maken, hoewel daar in de bb niet over gesproken wordt.
ouw maten pas ik iets aan op mijn schaal.;)
De kleding foto's, dat zijn een paar mooie foto's. zitten mooie voorbeelden tussen.
Ik denk dat ik de officieren een blauwe jas geef, ik weet dat de Fransen een rode jas hadden, en de Britten ook trouwens.
Ik vindt de rode plank wel mooi hoor, ik zou dat als ik jou was wel aanbrengen als dat mogelijk is:cool:

Groet, Germt

Ze passen

@ Germt
Mooi dat je met wat aan mijn foto's van de kleding van de bemanning had.
Voor de aardigheid hier nog even alle maten van de verschansingsstutten van de Prins Willem op een rijtje (schaal 1:100): de stutten 2x2mm, lengte gemiddeld 5mm boven de verschansing uitstekend , de bovenbalk die plat op de verschansing ligt is 1x4mm. De reling die bovenaan de zijkant van de stutten zit (behalve op het verdek) is 1x1mm op het kampanjedek zijn er 2 relingen boven elkaar aan de stutten bevestigd. De afstand tussen de stutten is 4mm (= hart op hart 6mm).

:ontopic:

De laatste stutten zijn geplaatst en de ronde geschutspoorten zijn op maakt gemaakt en.... de kanonnen passen:
full
full

Maar .... aan de andere kant moet ik de affuiten iets verlagen anders schieten de kanonnen schuin naar beneden :oops:

Andy

Andy, dank voor de maten van de stutten, moet dat aanpassen aan mijn schaal natuurlijk, en even kijken straks hoe het dan zit met mijn reling, maar daar kom ik wel uit.
Leuk ook die bemanning, ik ben aan het proberen te schilderen;)
Ik ben ook blij dat ik mijn kanonnen veranderd heb, ze steken nu ongeveer even ver uit als op de PW:cool:
Nog even een vraag; hoe heb je de verticale strepen boven de wielen van de rolpaarden gemaakt?

Groet, Germt

Mooi gemaakt Andy :cool:
Zo'n poppetje op schaal geeft ook gelijk een heel andere blik op het geheel.
Ik weet in ieder geval zeker dat een volgend project voor mij geen 1 op 100 wordt. Ik word nu al gillend gek van het gepriegel met de tuigage, ik kan me voorstellen dat het bij jou helemaal een feest gaat worden :p

@ Germt
De strepen op de affuit zijn mat zwart geschilderde "metalen verstevigingen" naar een voorbeeld van een kanon op de Bataviawerf in Lelystad.
Ik vind het leuk om ook dat soort details op het model toe te passen :grin:

full

Er zijn ook wel kanonnen waar de verstevigingen op een andere plaats zitten, je kan in principe ieder willekeurig 17de eeuws Nederlands scheepskanon als voorbeeld nemen.

full

@ Rene 88
Tja hoe kleiner de schaal hoe groter de uitdaging zeggen ze, 1:100 is inderdaad uitdagend, je moet erg nauwkeurig werken en er zit altijd wel iets in de weg :help:.

Andy

@Ruud en Germt

Heren heren ...... gesjoemel ..... ik zou niet durven :nooo:.

:teacher: Alles gaat hier echt volgens tekening en foto's van het originele model

Andy

Dat is niet waar hoor Germt, ik heb hem zelf bij het kombuis zien vijlen omdat de schaal niet goed was, zei hij, jaja, de verschansing had hij al gemaakt en de schaal moest blijkbaar 1:125 worden op bepaalde gedeelte van de boot.
Die romeinse soldaten waar Andy het over heeft heb ik daar gezien en het lijken meer op vrome heiligen dan op soldaten trouwens.

Sorry Andy, de waarheid moet toch gezegd worden. :D

Ik heb wel nog een vraag over de kanonnen: zijn de touwen en de ogen niet heel erg groot in verhouding met het kanon en met de geestelijke die erbij staat.
Zo te zien is het oog waar het touw aan vast zit groter dan het hoofd van de goed heilig man.

gr. Ruud

:offtopic: @Ruud,
AHA ik snap het, dat zijn dan ook delen waar nog aan gevijld moet worden denk ik:rolling::rolling::rolling:

Back