Prestige 2PK

Lichte kisten, onder de 1300 gram, zijn vooral in het voordeel wanneer het niet of nauwelijks thermisch is. Ook helpt minder gewicht als je onder de 40 meter wil starten. Daarnaast moet er niet te veel wind staan. ( < 4 meter). De omstandigheden bepalen alles. In de huidige voorjaarsthermiek maakt 500 gram meer of minder weinig uit. Als je maar goed gecentreerd in de bel zit.

Vind de Sport vooral interessant voor EK’s en WK’s. Daar mag je voor een week vliegen maximaal 3 kisten inzetten. Afhankelijk van de windvoorspelling kan de Sport de voorkeur hebben boven een Standaard versie.

Gewicht zit ook tussen de oren. Als ballast toevoegen voor jouw werkt, dan is dat altijd prima. Het gaat om het resultaat.

Verschil in gewicht is niet heel groot tussen jou sport versie en mijn standaard versie. (45 gram).

Is dat vergeleken met een Pro standaard of de normale versie ?

De Pro’s zijn per gewichtstype ongeveer 150 gram zwaarder geworden t.o.v. de oude normale versies. Dit komt door de langere romp en extra spanwijdte.

Afgelopen zaterdag was de tweede ronde van NK. Er stond weinig wind en als er wind was kwam uit alle richtingen. Puur door bellen die over en langs het veld trokken.

Voor mij was het vooral een tactische wedstrijd. Proberen om na de 30 seconden motor loop 20 meter onder de dan laagst vliegende kist te blijven en soms extra risico nemen om directe concurrenten voor het NK een klein tikje te geven. Wetend dat het ook mis kan gaan. Het vertrouwen in de FAI limit van 1150 gram is er groot, ook toen er wat meer wind kwam ben deze kist blijven vliegen. In de laatste vlucht was eigenlijk zonder echte stijging, gewoon met de neus in wind en een beetje surfen over de betere lucht die voorbij komt. Verder geen bocht gedraaid.

De logjes.

Bijlagen

• Reuver 18-05-2024 vlucht 1.jpg
    Reuver 18-05-2024 vlucht 1.jpg
    88,2 KB · Weergaven: 84
  • Reuver 18-05-2024 vlucht 2.jpg
    Reuver 18-05-2024 vlucht 2.jpg
    93,4 KB · Weergaven: 84
  • Reuver 18-05-2024 vlucht 3.jpg
    Reuver 18-05-2024 vlucht 3.jpg
    75,6 KB · Weergaven: 77
  • Reuver 18-05-2024 vlucht 4.jpg
    Reuver 18-05-2024 vlucht 4.jpg
    76,2 KB · Weergaven: 87
  • Reuver 18-05-2024 vlucht 5.jpg
    Reuver 18-05-2024 vlucht 5.jpg
    101,3 KB · Weergaven: 87
  • Reuver 18-05-2024 vlucht 6.jpg
    Reuver 18-05-2024 vlucht 6.jpg
    73,7 KB · Weergaven: 88
Twee weken geleden was de Samba Cup in CZ. Een jaarlijkse feestje verdeeld over drie dagen vliegen. Dit jaar met 128 deelnemers.

Met het starten op16 doelen per groep is elke ronde al een wedstrijd op zich. Het hele weekend heb ik met de niet-pro versies gevlogen (1150, 1250 en 1500 gram). Ik heb veel vertrouwen in deze modellen. Dus waarom veranderen ?

Er ging veel goed. Ook weer veel geleerd en zaken die beter kunnen/moeten.

Ronde 1 starten in één van de laatste groepen. Er werd vanaf de eerste groep al ruim onder de 40 meter gestart. Je moest daarin meedoen om jezelf al niet direct op een achterstand te zetten. Het ging gelukkig goed, al koste het wat tijd om meters te maken.

Ronde 2 was om 18:00 uur, ronde 3 om 18:45 uur. Normaal houd ik niet zo van avond glijvluchten, maar deze keer was het prima. Iedereen nam minder risico en het verlies bleef daardoor beperkt. Voorgaande jaren ging ik altijd naar 190 tot 200 meter, nu bleek dat tussen de 150 en 165 starten betekende dat je eenvoudig de tijd vol kon vliegen.

Ronde 4 was op zaterdag, en weer in de laatste groep, hierdoor vloog ik pas in de middag. Er werden her en der al veel schrappers gevlogen, daarom koos ik er voor om weinig risico te nemen. Dacht met 950 score een prima resultaat te hebben. Uit eindelijk wel vol, maar slecht geland, waardoor het in eens een 920 werd. Een beetje zonde.

Ronde 5 was de eerste vlucht op 1500 gram. Vol risico genomen, na een lastige vlucht, ver weg boven en achter de bomen de tijd volgemaakt. Een mooie 1000 als beloning.

Ronde 6 zou de laatste zijn van het weekend. Ik was al geplaatst voor de FO, het doel van het weekend. Een prima vlucht vanaf 45 meter.

Uit eindelijk als 7de de FO in. Een mooi resultaat, voor de 4de keer in de afgelopen 5 jaar.

In de FO was het weer minder, de eerste vlucht ging het nog. Met een 14:57, 50 en 29 meter stond ik 9de in de tussenstand. Een bizar hoog niveau. Vluchten 2 en 3 waren geen succes. In beide verkeerde keuzes gemaakt. Ook niet de skills om op 500 meter downwind op 30 meter de bel goed te spotten.

Wat werkt wel ? Landingen oefenen, uren maken met je model en je materiaal op orde hebben.

Wat werkte minder ? De 1150 en 1250 vlieg ik op 3S, de 1500 4S. Omdat de wind steeds schommelde tussen zeer zwak tot matig moest ik veel accu's geladen en verwarmd hebben. Totaal niet praktisch. Soms nam ik twee modellen naar de startlijn, dan zijn twee verschillende lipo's gebruiken niet handig. Kost allemaal nodige energie.

Het lipo "probleem" heb ik opgelost door ook de lichte Pro-rompen op 4S te vliegen. Een beetje extra gewicht neem ik voorlief. De standaard versies gaan in de kast. De 1250 is inmiddels doorgeschoven naar beginnende F5J vlieger.

Onderstaand de logjes van de eerste vijf vluchten. De andere logjes van de overige vluchten staan nog op de verkochte kist. :hammer:

Bijlagen

• Samba cup 24 vlucht 1.jpg
    Samba cup 24 vlucht 1.jpg
    79,5 KB · Weergaven: 56
  • Samba cup 24 vlucht 2.jpg
    Samba cup 24 vlucht 2.jpg
    84,9 KB · Weergaven: 58
  • Samba cup 24 vlucht 3.jpg
    Samba cup 24 vlucht 3.jpg
    85 KB · Weergaven: 59
  • Samba cup 24 vlucht 4.jpg
    Samba cup 24 vlucht 4.jpg
    88,7 KB · Weergaven: 53
  • Samba cup 24 vlucht 5.jpg
    Samba cup 24 vlucht 5.jpg
    84,2 KB · Weergaven: 58
  • Like
Reactions: wvr
Verwarmen verminderd de interne weerstand (Ri) enorm, ik heb ooit een Ri meter aangeschaft en dan meet ik dat een geladen 4S lipo 900 mAh bij 20 graden een Ri heeft van 9,3 tot 9,9 mOhm en na een uur verwarmen naar ca. 35 graden de Ri zakt naar 3,7 tot 4,1 mOhm. Lipo's zijn ruim 1 jaar oud en dit type : F5JPRO 4S 900Mah | F5JPRO

Dat betekend dat de Lipo meer vermogen (C-waarde) heeft maar ook beter in staat is om deze stromen te leveren en dus blijft je lipo langer in goede conditie.

Ongetwijfeld zal iemand nog betere metingen verricht hebben, maar dit is voor mij voldoende informatie om de lipo's altijd te verwarmen,

Hoi Karel,

Is mij bekend hoor. Overigens niet je meetresultaten bij 20 gr. Celcius. Heb hier op het forum jaren geleden ook foto's geplaatst van mijn knutsel mini verwarmingskoffertje.
Ik gebruik(te) dat ding alleen onder frissere omstandigheden. Nooit onder zomerse omstandigheden omdat ik dan zelden de lipo vol moet belasten. Met 4S en een vertraagde motor liggen de gevraagde Amp's duidelijk lager = gewoon binnen de realistische C-waarde van de akku (niet het etiket). Vandaar ook mijn vraag / verwondering. Dat ik daarbij de akku's versneld aan het afschrijven was is mij nooit opgevallen. Vlieg ik waarschijnlijk ook veel te weinig voor en als ik de berichten van Giese lees hebben lipo's ook iets van een best before.
Achterliggende vraag is dus of dit een van de nadelen is van direct drive.

Johnny

Dank voor je berichtgeving.
Vraag: waarom moeten de accu's verwarmd? Zo koud was het toch niet. Of is dit gerelateerd aan het gebruik van direct drive en daarmee hogere Amp's dan met vertraging?

Johnny

Er zijn meerdere redenen om het wel te doen. Maar kan het niet wetenschappelijk onderbouwen. Vermoed dat de levensduur van de lipo langer is en onder alle omstandigheden heb je dezelfde kracht. Helpt mij om beter de hoogte te kunnen inschatten.

Gebruik de direct drive nu voor het derde seizoen. En verder zonder problemen. Daarbij gebruik ik de Black Edition 4S 900 lipo, weegt 104 gram en is mooi langwerpig. Gebruik daarbij de voornamelijk de 10 keer 6 van RF. Voor de lichte modellen probeer is nu de GM 9 keer 5 en voor de 2100 grams de GM 11 keer 6.

De amp's liggen idd hoog. Heb de Dualsky 3040-EG-9 op 68 amp gemaximeerd. De andere is een Dualsky 3045-EG-8 Beide motoren hebben een 10 keer 6 prop.

Denk dat een direct drive vooral prijstechnische interessant is, daarnaast heeft het geen onderhoud nodig. Als het om de prestaties gaat is een motor met vertraging net zo goed. Tenminste ik merk geen verschil. Het enige nadeel wat ik benoemen is het geluid van de prop bij gebruik van een direct drive.

Bijlagen

• 3040.jpg
    3040.jpg
    105,7 KB · Weergaven: 61
  • 3045 .jpg
    3045 .jpg
    104,3 KB · Weergaven: 60
Dank beiden. Helder zo.

De combinatie van voorspelbare power voor het inschatten van de hoogte en de ingestelde max Amp's, daar had ik niet aan gedacht.

Johnny

Laatst bewerkt:
De NRW-Cup in Losser en de 3de NK wedstrijd in Zeeland waren een mooi gelegenheid om de E-versie van de F3J 130% uitvoering te testen. De setup is een Dualsky 3045-EG-8, YGE 65 LTV, RF 10 keer 6 en de 4s 900 BE Lipo. Zonder ballast weegt de kist 2100 gram.

In beide wedstrijden werden soms flinke tikken uitgedeeld. Uitdelen en incasseren lagen dicht bij elkaar. Alles hing af van de keuze voorafgaand aan de start. De wind en de daalgebieden zorgen ervoor dat als je eenmaal de verkeerde keuze maakte, het bijna onmogelijk was om de fout te herstellen.

Persoonlijk leermomentje is dat ik het lastig vind om tijdens de vlucht af te wachten. Ik wil dan te graag opzoek naar betere lucht. Vaak werkt het dan averechts.

Het hoogtepunt in Losser was vlucht 1. De bel aanvoelen downwind, niet te hoog starten en na 7 minuten werktijd sta je alleen op het veld.

Vlucht 3 in Zeeland was speciaal doordat ik laag en downwind nog een belletje kon oppikken.

Bijlagen

• NRW Losser vlucht 1.gif
    NRW Losser vlucht 1.gif
    64,2 KB · Weergaven: 97
  • NRW Losser vlucht 2.jpg
    NRW Losser vlucht 2.jpg
    95,2 KB · Weergaven: 65
  • NRW Losser vlucht 3.jpg
    NRW Losser vlucht 3.jpg
    90,5 KB · Weergaven: 66
  • NRW Losser vlucht 4.jpg
    NRW Losser vlucht 4.jpg
    84,3 KB · Weergaven: 70
  • NRW Losser vlucht 5.jpg
    NRW Losser vlucht 5.jpg
    89 KB · Weergaven: 78
  • NRW Losser vlucht 6.jpg
    NRW Losser vlucht 6.jpg
    84 KB · Weergaven: 67
  • NK Zeeland vlucht 1.jpg
    NK Zeeland vlucht 1.jpg
    98,6 KB · Weergaven: 67
  • NK Zeeland vlucht 2.jpg
    NK Zeeland vlucht 2.jpg
    90,1 KB · Weergaven: 66
  • NK Zeeland vlucht 3.jpg
    NK Zeeland vlucht 3.jpg
    98,5 KB · Weergaven: 76
  • NK Zeeland vlucht 4.jpg
    NK Zeeland vlucht 4.jpg
    98,6 KB · Weergaven: 72
De wedstrijd in Engeland stond in het teken van het testen van het materiaal voor het komende EK. Onverwacht was er het hele weekend weinig wind. De meeste vluchten kunnen doen met de FAI limit. Ik heb de limit inmiddels voorzien van een Pro-romp. Het idee is om beter afstand te kunnen afleggen tussen de bellen.Enkele vluchten waren met de PRO-Sport van 1400 gram.

In Engeland vliegen weinig FAI limit's omdat het weer het meestal niet toelaat. Ik kon de FO halen door twee reddingen van onder de 10 meter. Puur door licht te vliegen. Mijn geluk was op in de derde FO-vlucht. Onverklaarbaar viel ik uit de bel en kon hem niet meer terugvinden. Weg podium.

Bijlagen

• Engeland vlucht ronde 1.jpg
    Engeland vlucht ronde 1.jpg
    84,7 KB · Weergaven: 41
  • Engeland vlucht ronde 2.jpg
    Engeland vlucht ronde 2.jpg
    85,9 KB · Weergaven: 38
  • Engeland vlucht ronde 3.jpg
    Engeland vlucht ronde 3.jpg
    92,3 KB · Weergaven: 43
  • Engeland vlucht ronde 5.jpg
    Engeland vlucht ronde 5.jpg
    88,9 KB · Weergaven: 36
  • Engeland vlucht ronde 7.jpg
    Engeland vlucht ronde 7.jpg
    83,7 KB · Weergaven: 40
  • Engeland vlucht ronde 8.jpg
    Engeland vlucht ronde 8.jpg
    83,5 KB · Weergaven: 41
  • Engeland vlucht ronde 9.jpg
    Engeland vlucht ronde 9.jpg
    84,8 KB · Weergaven: 38
  • Engeland FO 1.jpg
    Engeland FO 1.jpg
    90,9 KB · Weergaven: 40
  • Engeland  FO vlucht ronde 2.jpg
    Engeland FO vlucht ronde 2.jpg
    89,9 KB · Weergaven: 38
  • Engeland  FO vlucht ronde 3.jpg
    Engeland FO vlucht ronde 3.jpg
    98,3 KB · Weergaven: 40
Laatst bewerkt:
Een weekend later in Frankrijk was er veel wind. De omstandigheden waren lastig. Al had ik zelf tot de FO weinig last van de verkeerde keuzes. Alleen in ronde 1 moest ik de vlucht redden. Ik kan geen weekendwedstrijd herinneren waar je 1015 punten na een schrapper mocht laten liggen om de FO te halen. De maximale hoogte was dat weekend 750 meter. Uit eindelijk niet gehaald maar wel diverse keren boven de 500 meter. Voornamelijk met de Windy standaard gevlogen op 2100 en 2000 gram. Vermoed dat veel nullen kwamen door te licht te vliegen.

Bijlagen

• Frankrijk vlucht 1.jpg
    Frankrijk vlucht 1.jpg
    86,3 KB · Weergaven: 46
  • Frankrijk vlucht 2.jpg
    Frankrijk vlucht 2.jpg
    92,5 KB · Weergaven: 51
  • Frankrijk vlucht 3.jpg
    Frankrijk vlucht 3.jpg
    88,9 KB · Weergaven: 49
  • Frankrijk vlucht 4.jpg
    Frankrijk vlucht 4.jpg
    86,4 KB · Weergaven: 56
  • Frankrijk vlucht 5.jpg
    Frankrijk vlucht 5.jpg
    87,8 KB · Weergaven: 56
  • Frankrijk vlucht 6.jpg
    Frankrijk vlucht 6.jpg
    90,9 KB · Weergaven: 54
  • Frankrijk vlucht 7.jpg
    Frankrijk vlucht 7.jpg
    89,1 KB · Weergaven: 47
  • Frankrijk vlucht 8.jpg
    Frankrijk vlucht 8.jpg
    102,8 KB · Weergaven: 40
  • Frankrijk vlucht FO 1 Frankrijk.jpg
    Frankrijk vlucht FO 1 Frankrijk.jpg
    95,4 KB · Weergaven: 57
  • Frankrijk vlucht FO 2.jpg
    Frankrijk vlucht FO 2.jpg
    90 KB · Weergaven: 48
Afgelopen zondagochtend was het ideaal weer om laag starten te oefenen. Hoewel het niet in de buurt komt van hoe het in een wedstrijd zal gaan, geeft het toch vertrouwen dat het kan. Heb 5 pogingen gedaan om onder de 20 meter te starten, 3 keer ging het goed. 2 keer lag ik binnen 1 minuut aan de grond.

Bijlagen

• start 9.7 meter.jpg
    start 9.7 meter.jpg
    48,7 KB · Weergaven: 74
  • 11 meter .jpg
    11 meter .jpg
    35,9 KB · Weergaven: 67
  • Losser 11-08 9 meter.jpg
    Losser 11-08 9 meter.jpg
    95,1 KB · Weergaven: 67
  • Losser 11-08 11 meter.jpg
    Losser 11-08 11 meter.jpg
    80,8 KB · Weergaven: 71
Nu het seizoen afgelopen is, is het tijd om terug te kijken op de wedstrijden van dit jaar en wat de vernieuwing gebracht heeft.

Over de Sport Pro kan ik zeggen dat hij gebracht heeft wat die moest brengen. Gezien het gewicht vind ik deze versie vooral handig wanneer je naar een EK of WK gaat. Dit voor het geval je schade vliegt aan je FAI limit en je zo een goed alternatief hebt. Gezien de ballast optie is het het model ook geschikt om een standaard versie te vervangen. Nadeel is de druk gevoeligheid van de huid.

De FAI limit heb ik dit jaar met de Pro romp gevlogen. Uitgerust met een kleinere 9 keer 5 prop, dit om nog beter de hoogte te controleren. Met de langere Pro romp loopt het model nog beter tegen de wind in. De motor is nu ook een direct-drive. Zo kan je voor alle 2PK modellen dezelfde 4S 900 Lipo gebruiken. Wat weer een logistiek voordeel geeft en de kans dat je op de startlijn staat met de verkeerde Lipo reduceert tot nihil. Na het komende WK zal ik ook de Pro tippen gaan gebruiken op de FAI limit.

De Prestige 2PK heeft afgelopen jaar gebracht wat ik er van had verwacht, geen gedoe en mooie resultaten. Ik zal het WK met dezelfde modellen gaan vliegen als het afgelopen EK. Het is tekort dag om vernieuwingen door te voeren.

Bijlagen

• IMG_5359.jpeg
    IMG_5359.jpeg
    931 KB · Weergaven: 51
Een kort literatuur onderzoekje leert me dat lage temperaturen (0° tot -60°C) een heel lichte verhoging van de stijfheid oplevert samen met een heel lichte verhoging van de sterkte. Bij veel lagere temperaturen tot -200°C is de stijfheid nog een fractie groter, maar de stekte neemt ietsje af. Deze lage temeratuur eigenschappen worden vooral door de vezels bepaald.
Anders bij hogere temperaturen, waarbij de sterkte en stijfheid snel afnemen, zeker bij 'normale' harsen, en zeker indien niet getempert. Bij hogere temperaturen is de epoxy matrix bepalender.

Conclusie, voor carbon modellen is warmte slechter dan (zelfs felle) kou.

Bij andere kunststoffen zoals ABS, of de meeste 3-D filamenten is koude wel slecht, het materiaal wordt té bros.

Laatst bewerkt:
Back