Twee weken geleden was de Samba Cup in CZ. Een jaarlijkse feestje verdeeld over drie dagen vliegen. Dit jaar met 128 deelnemers.
Met het starten op16 doelen per groep is elke ronde al een wedstrijd op zich. Het hele weekend heb ik met de niet-pro versies gevlogen (1150, 1250 en 1500 gram). Ik heb veel vertrouwen in deze modellen. Dus waarom veranderen ?
Er ging veel goed. Ook weer veel geleerd en zaken die beter kunnen/moeten.
Ronde 1 starten in één van de laatste groepen. Er werd vanaf de eerste groep al ruim onder de 40 meter gestart. Je moest daarin meedoen om jezelf al niet direct op een achterstand te zetten. Het ging gelukkig goed, al koste het wat tijd om meters te maken.
Ronde 2 was om 18:00 uur, ronde 3 om 18:45 uur. Normaal houd ik niet zo van avond glijvluchten, maar deze keer was het prima. Iedereen nam minder risico en het verlies bleef daardoor beperkt. Voorgaande jaren ging ik altijd naar 190 tot 200 meter, nu bleek dat tussen de 150 en 165 starten betekende dat je eenvoudig de tijd vol kon vliegen.
Ronde 4 was op zaterdag, en weer in de laatste groep, hierdoor vloog ik pas in de middag. Er werden her en der al veel schrappers gevlogen, daarom koos ik er voor om weinig risico te nemen. Dacht met 950 score een prima resultaat te hebben. Uit eindelijk wel vol, maar slecht geland, waardoor het in eens een 920 werd. Een beetje zonde.
Ronde 5 was de eerste vlucht op 1500 gram. Vol risico genomen, na een lastige vlucht, ver weg boven en achter de bomen de tijd volgemaakt. Een mooie 1000 als beloning.
Ronde 6 zou de laatste zijn van het weekend. Ik was al geplaatst voor de FO, het doel van het weekend. Een prima vlucht vanaf 45 meter.
Uit eindelijk als 7de de FO in. Een mooi resultaat, voor de 4de keer in de afgelopen 5 jaar.
In de FO was het weer minder, de eerste vlucht ging het nog. Met een 14:57, 50 en 29 meter stond ik 9de in de tussenstand. Een bizar hoog niveau. Vluchten 2 en 3 waren geen succes. In beide verkeerde keuzes gemaakt. Ook niet de skills om op 500 meter downwind op 30 meter de bel goed te spotten.
Wat werkt wel ? Landingen oefenen, uren maken met je model en je materiaal op orde hebben.
Wat werkte minder ? De 1150 en 1250 vlieg ik op 3S, de 1500 4S. Omdat de wind steeds schommelde tussen zeer zwak tot matig moest ik veel accu's geladen en verwarmd hebben. Totaal niet praktisch. Soms nam ik twee modellen naar de startlijn, dan zijn twee verschillende lipo's gebruiken niet handig. Kost allemaal nodige energie.
Het lipo "probleem" heb ik opgelost door ook de lichte Pro-rompen op 4S te vliegen. Een beetje extra gewicht neem ik voorlief. De standaard versies gaan in de kast. De 1250 is inmiddels doorgeschoven naar beginnende F5J vlieger.
Onderstaand de logjes van de eerste vijf vluchten. De andere logjes van de overige vluchten staan nog op de verkochte kist.