Bouwinstructies Poor Mans Vario (Deel 1, Ontvanger)
In het "Te koop Electronica" gedeelte heb ik een bouwpakket aangeboden van de Poor Mans Vario, om belangstellenden een beetje op weg te helpen. Hierop is door een aantal mensen enthousiast gereageerd. Zij worden van een onderdelenset en geprogrammeerde vario voorzien en hieronder volgt de bijbehorende bouw instructie deel 1 voor de ontvanger. Deel 2 volgt binnenkort en is de Vario zelf.
1) Druk onderstaand schema en ook de print lay-out bij voorkeur even af.
Het schema:
De print Lay-out (componentzijde)
De print die in de bouwkit wordt geleverd is een dubbelzijdige experimenteerprint. Hierop worden de gaatjes door een cijfer/letter coördinaat aangemerkt. Die indeling vind je hierboven terug. Het gaatje linksboven is bijvoorbeeld A-14. Ik gebruik deze coordinaten alleen aan de componentenzijde. Als je de print omdraait zou "A" aan de rechterkant moeten zitten, maar zo slim waren ze niet om dat ook zo te printen op het printplaatje.
(Je kunt de lay-out zelf nog verder optimaliseren. Als je bijvoorbeeld het IC één positie naar rechts opschuift scheelt dat een Z bocht in een printbaan en als je de luidspreker aansluit pennetjes één positie naar links schuift scheelt het een knikje. Als je de condensator een kwart slag draait scheelt dat nog een Z-bocht in een printbaan)
De onderzijde van de print, waar straks de printbanen moeten worden gemaakt, is dus het spiegelbeeld van de lay-out boven
De onderzijde als spiegelbeeld (ook handig om even te printen)
Als je bovenstaande 3 afbeeldingen hebt afgedrukt kun je de ontvanger gaan bouwen.
2) Soldeer de 4 gebogen pinheaders aan de ontvangermodule zoals op de foto
Let op waar de bocht in de pinheaders zit, waar het plastic zit en aan welke kant van de ontvangermodule ze worden ingestoken.
Na solderen heb je dan dit:
3) Soldeer de onvangermodule op de print in de gaten B9 t/m B12. VCC gaat in B9 en GND gaat in B12.
Je krijgt dan dit:
4) Soldeer vervolgens het IC voetje van E11 t/m H11 en van E8 t/m H8
5) Steek de 1MOhm weerstand door de gaten C11 en C14 en knip de draden er nog niet af.
6) Draai de print om en vouw de weerstandsdraadjes zoals op de foto en knip ze ook op de getoonde lengte af. Nu begrijp je ook meteen waarom je de coördinaten aan de onderzijde van de print niet kunt gebruiken. kolom "C" is hier plotseling kolom "R" geworden.
7) Je mag de weerstand nu vast solderen in de gaten C11 en C14
8 ) Nu de volumeregelaar solderen in de gaten E14, G14 en I14
9) Soldeer een rijtje van 6 rechte pinheaders van J11 t/m O11. De lange kant van de pinheader steekt naar boven uit, de korte kant soldeer je in de print.
10) Soldeer nu de oortelefoon connector. Deze zit gesoldeerd op de punten R13, P11, Q11, S11 en T11.
11) De Aan/Uit schakelaar kan nu tussen de 6 pinheaders gesoldeerd worden zoals op onderstaande foto. Hij past strak tussen de volumeregelaar en de oortelefoon connector. Let op dat hij mooi vlak op de print ligt.
12) Vervolgens nog wat pinheaders solderen een rijtje van 3 op de positieJ9 t/m L9 en een rijtje van 2 op de posities P9, Q9. De lange kant van de pinheader steekt naar boven uit, de korte kant soldeer je in de print.
13) Het laatste onderdeel wat gesoldeerd moet worden is de electrolytische condensator. Steek deze door de gaten M8 en N8, waarbij de "-" pool aan de kant komt waar de oortelefoon connector zit. De rechterkant op onderstaande foto. Nog niet solderen.
14) Vouw de draadjes naar buiten, zoals op de foto hieronder te zien en soldeer dan pas vast.
15) Tot slot mag de LM386 in zijn voetje worden geprikt, waarbij pin nummer "1" aan de kant van de aan/uit schakelaar zit. Dat betekent dat je de uitsparing in de IC aan de rechterkant hebt zitten, zoals op onderstaande foto.
Nu ben je klaar aan de componentenzijde van de ontvanger en moeten we aan de onderkant de verbindingen gaan maken.
Hiervoor pak je de afdruk in spiegelbeeld van de print lay-out als leidraad, Ik heb hierop de verbindingsbanen roze ingekleurd.
16)
Voor lange rechte stukken soldeer ik soms een draadje over de print, maar voor bochtige stukken leg ik eerst een spoor van soldeerklodders, die ik dan met nog meer soldeerklodders aan elkaar verbind. Soms willen twee naastliggende gaten niet meteen aan elkaar verbonden worden en soms verbind ik een naastgelegen spoor per ongeluk aan elkaar. Dan is een de-soldeer pompje een uitkomst om de zaak weer weg te zuigen en opnieuw te proberen.
Na een half uurtje heb je dan iets wat er ongeveer zo uitziet.
Dit is het lastigste stukje van het bouwen. Voor je het weet vergeet je een spoortje te maken of zit je net een gaatje verkeerd. Neem er de tijd voor en koffie

.
17) Nu dien je nog de 17cm lange antennedraad aan de ontvangermodule te solderen en dan is het ontvangstgedeelte van de Poor Mans vario klaar voor gebruik. De antenne draad kun je in een plastic buisje doen en met een klodder smeltlijm fixeren. Heb je dat niet dan is een lange sateprikker en een stukje krimpkous een alternatieve oplossing.
18 ) Sluit vervolgens de batterijhouder en de luidspreker aan. Let op dat de batterij kortsluit als je hem verkeerd om aansluit. Dat leek me beter, dan de ontvanger opblazen, want de module kan er niet tegen als je + en - verwisselt.
Een kastje kun je naar eigen inzicht verzinnen.
In deel 2 zal ik het bouwen van de Vario beschrijven.