Pilot rc super decathlon 107

Weet iemand of het noodzakelijk is om deze lange servohevels te gebruiken die pilot rc bij de decathlon leveren?
Zie foto met de rode pijl aangeduid. Deze moet je normaal op de ronde servohevel schroeven die origineel op de servo zit met 4 kleine schroefjes.

69907096.jpg

Ik dacht om gewoon de zwarte (van links gezien de 4de hevel) te gaan gebruiken.
Is iets korter dan deze van pilot rc maar moet toch voldoende zijn?
Wat is het voordeel van zo'n lange servohevel?
Mvg Wes.

hallo,

hangt ervan af wat je wil doen...
korte servohevel heeft iets meer preciezere aansturing enzo
langere hevel kan je de volle uitslag van de roeren gaan gebruiken voor "extreme" figuren te vliegen.
Zolang je de volledige servoweg maar gebruikt denk ik.

de lange hevels zijn soms ook nodig om tijdens het sturen niet tegen de vleugel ofzo te haperen...

als je die pertinax hevel gaat gebruiken dat is diegene die je aanwijst met je pijl monteer deze dan wel op de zwarte meest linkse schijf en niet op de witte die op de servo zit !
de witte servodiscs gaan snel kapot als je grote roeren aanstuurt !

just a tip !

suc6

als je die pertinax hevel gaat gebruiken dat is diegene die je aanwijst met je pijl monteer deze dan wel op de zwarte meest linkse schijf en niet op de witte die op de servo zit !

just a tip !

suc6

Had ook al zoiets in gedachte. Op z'n kleine witte pvc achtige hevel kan dit niet sterk zijn.
Zal misschien eerst proberen om gewoon die 4de hevel (zwarte) te gebruiken en kijken hoeveel uitslag ik kan halen.
Dan kan ik later nog die pertinax gevel monteren op die meest linkse schijf maar deze is wel veel groter in diameter dan die pertinax. Misschien zal ik deze nog kleiner maken zodat het ook nog een mooi zicht heeft.
Mvg Wes.

juist die grote moet je gewoon even met een dremel wat kleiner maken, de witte discs daar strip je de tandjes die over het servo asje gaan van kapot en dan blijft je roer in die stand staan .
gebeurd dit tijdens de vlucht dan is de kans heel groot dat het je de kist kost .
mooie kist trouwens .

mvg eric

Zal toch best deze langere pertinax hevels erop zetten.
Heb es een servo tijdelijk erin gestoken om es te zien.
Op de eerste 2 foto's met de langste hevel die bij de servo zit.
Kom ik voor de flaps niet genoeg uitslag. En zit de stuurstang al behoorlijk schuin zo.
Wat volgens mij niet goed is.

63571904.jpg

46426652.jpg

Bij deze foto's is het met de langere pertinax gevel.
Denk dat ik hiermee veel beter zit. Is nog schuin maar heb hiermee bijna 2x zoveel uitslag als met de kortere hitec gevel.
Wat denken jullie?De pertinax?

53259053.jpg

75427350.jpg

Je moet wel de gehele slag van de servo gebruiken, en niet de halve zoals op de foto te zien is, en nog beter de hevel op de klep een halve slag draaien dan heb je meer ruimte en slaat de hevel niet tegen de vleugel aan als je de klep geheel neer laat.

Dus als de klep dicht is staat de servo op het eind van de slag in het midden klep half en dan de servo naar het andere eind is de klep geheel naar beneden en dit met een schuif of drie standen schakelaar

Inderdaad je hebt gelijk voor de flaps. Maar stel dat deze opstelling nu voor de ailerons is
Daar moet het toch op deze manier? Wat zou je dan doen? De zwarte servo gevel of die lange partinex gevel? Vind de stuurstang veel te schuin staan als de servo op zn eindpunt staat.
Voor de flaps probeer ik de stuurstangen korter te maken zodat ik daar de gehele slag van de servo kan gebruiken. Gevel in de klep kan niet meer omgedraaid worden zit al verlijmd.
Mvg Wes.

just a tip !

suc6

Ik ga beginnen met de pertinax hevels op die grote zwarte schijven te monteren.
Heb wel een probleem dat die zwarte schijven van hitec ook bovenaan een verdikking hebben. Ofwel slijp ik dit weg ofwel moet ik het gat in de pertinax gevel vergroten.
Hopelijk verzwak ik hem niet teveel dan. zou een 2mm groter moeten.
Mvg Wes.

Intussen heb ik ze gedaan. Heb een combinatie van de 2 gedaan.
De verdikking op de schijven heb ik vlug onder 45graden wegedraait tot tegen de schijf.
Dan heb ik met een chanfreinboor de partinex hevels lichtjes verzonken zodat ze mooi passen op de schijf.
Mvg Wes.

Waarschijnlijk zijn ferrietkernen niet meer nodig bij 2,4ghz?
Als ik zo hier en daar wat lees op het forum.
Klopt dit. Of zijn er toch nog andere ervaringen intussen?
Mvg Wes.

Vraagje omtrent de flaps.
Worden de flaps ook meestal elk appart via een kanaal bestuurt?
Of zet men ze meestal samen op 1 kanaal?
In principe heb net kanalen genoeg om alles op een appart kanaal te zetten. Rolroeren, Hoogte en flaps.
Maar wat zou het beste zijn voor de flaps?
Iemand tips?
Mvg Wes.

Ik zie er persoonlijk geen nut in om de flaps appart te gaan aansturen.
Wel zorgen dat ze mooi gelijk lopen natuurlijk.
zo heb je nog plaats voor een smoke pomp he Wes...hihi

Laatst bewerkt:
Ik zou toch proberen de hevels op de flaps om te draaien. Krijg je meer uitslag naar beneden en stuurstang gaat minder schuin

Net bezig met de spankabels tussen rudder en stabilo.
Maar hoeveel spanning mogen deze kabels aangetrokken worden.
Is de spannig goed als ik met mn vinger de kabel in het midden nog een halve cm in kan duwen?Of is dit al teveel spanning?
Mvg Wes.

Wat ik me afvraag is of het nodig is om de partinex hevels te lijmen op de servoschijven waar ik de hevels op ga schroeven.
Misschien zal ik ook nog beter schroeven moeten kopen want deze die origineel bij de decathlon zitten zijn zeer zacht vind ik en draaien snel zot.
Wie gebruikt ook nog lijm in combinatie met de schroeven?
Mvg Wes.

Back