PH-SAM-EUROPE VLIEGEN (voor RC modellen).

PH-SAM-EUROPE VLIEGEN voor RC modellen.

Alles over:

- regelementen
- discussies
- impressies van meetings
- resultaten

De PH-SAM-EUROPE KLASSEN:

1 en 2. GAS LER 1 en 2

- motormodel ontwerp tot 1960
- motorloop diesel/sparky 35 sec
- motorloop glow 23 sec
- GAS A: max 2,5 cc
- GAS B: max 5 cc
- GAS C: max 10 cc
- max vliegtijd 8 minuten

https://outerzone.co.uk/advanced/search/results.asp?T1=IC&T2=FF&Y2=1960&S2=100&K1=nostalgia&F1=Dscrp

3. NMR 2,5 Nostalgia

- zuigerkistenontwerp tot 1960
- motorloop 18 seconden
- max vliegtijd 6 minuten

Indien met een verbrander:
- diesel
- maximaal 2,5 cc

Indien met een E- motor:
- maximaal 368 Watt (bv een size 2836)
- direct drive

5. TEXACO
- ontwerp tot 1960
- modelgewicht en brandstof hoeveelheid gekoppeld aan elkaar
- max vliegtijd 20 minuten
- hoeveelheid brandstof zie tabel:

https://outerzone.co.uk/advanced/search/results.asp?T1=IC&T2=FF&Y2=1960&S2=100&K1=texaco&F1=Dscrp

6. 1/2 A TEXACO
- elk motormodel ontwerp tot 1960

Met een verbrander:
- motorinhoud max 0,8 cc
- glow en diesel toegestaan
- geïntegreerde cq separate tank van max 5,1 cc
- vaste prop maximaal 8"
- navullen voor de start toegestaan
- max vliegtijd 15 minuten.

Bij E- uitvoering:
- borstelloos max 26 gram,
- directe aandrijving,
- max 2S lipo of max 6S NiMh,
- max 8"prop
- motorloop max 60 sec
- max vliegtijd 10 minuten

11. ELECTRORUBBER

- rubbermotor model ontwerp tot 1960
- borstelloos max 26 gram, directe aandrijving, max 2S lipo of max 6S NiMh, max 8"prop
- borstelmotor max 50 gram, max 1:5 reductie, max 2S of max 6S NiMh, max 10"prop
- motorloop max 40 sec.
- max vliegtijd 7 minuten

https://outerzone.co.uk/advanced/search/results.asp?T1=Rubber&T2=FF&Y2=1960&S2=100

www.paul-hucke-archiv-antik.de

SPECIALS

E-WAKEFIELD, anders dan de PH-SAM-EUROPE E-RUBBER is een E-Wakefield een kist met met de org prop afmeting:

- ontwerp tot 1960
- afmeting gelijk het origineel
- borstelloze motor van max 26 gram, vertraging max 1:5, 2S
- folding prop afmeting gelijk het origineel
- motorloop max 40 sec
- max vliegtijd 7 minuten.

https://outerzone.co.uk/advanced/se...er&T2=FF&Y2=1960&S2=100&K1=wakefield&F1=Dscrp

E-WAKEFIELD-XL, factor 1,25 vergroot:
- ontwerp tot 1960
- borstelloze motor van max 26 gram, vertraging max 1:16, 3S
- folding prop afmeting gelijk het origineel x 1,25
- motorloop max 60 sec
- max vliegtijd 7 minuten.

Het score form ontvang je bij deelname en spreekt boekdelen en iedereen die 1 of meer Maxen op het formulier heeft staan ontvangt de PH-SAM-EUROPE AWARD

1750230366265.png

PH-SAM-EUROPE VLIEGEN TIJDENS DE MIDSUMMER 2025

Ik doe mee met:
- Playboy Sr in de GAS-C klasse
- Dixielander, E-Dream Weaver en de Django in de Nostalgia klasse
- PB-2 in de 1/2 A klasse
- Classy Gassie (met E-motor) in de Open klasse

Henk, mooie initatieven (ik ben met name geinteresseerd in Texaco en 1/2a Texaco), maar is er geen genade voor diegenen die, om welke reden dan ook geen brandstof maar elektro vliegen?
Ik zou goed uit de voeten kunnen met een max akku (3s 450MAh) voor 1/2a en een tijd gemaximaliseerde motorloop.

NB: met mijn huidige modellen ben ik trouwens vooralsnog geen bedreiging, maar dat gaat wel komen! :koud:

Dat kan.

- 1/2 A elektro is al in voorzien tw max 26 gram motor, max 2S cq max 6 NiMh, max 8"prop en max 60 sec motorloop (zie startkaart hier boven).
- Full A zie voorstel in SAM TALK

PH-SAM-EUROPE VLIEGEN...een eigen topic met klasse richtlijnen, een "startkaart"( in de startpost), deelnemers lijsten, ditjes en datjes en resultaten van het vliegen tijdens de meetings.

De 1e aflevering is dus tijdens de Midsummer op Ginkel en..naast voor een ieder die er in slaagt 1 of meerdere Maxen te vliegen en de PH-SAM-EUROPE AWARD in ontvangst mag nemen stel ik voor de 3 hoogst geëindigde deelnemers een leuk RC-EUROPE balsa pakket ter beschikking.

Harry,
Je E-Ostland (in de Open klasse) is perfect voor GAS-C equivalent met 35 sec motorloop....en dan zweven als een dolle!! En 8 minuten boven blijven..dat ga je halen!!!

Ik heb een Veron Cardinal, E-motortje weegt toevallig 26gram en ik vlieg met 2s460 en een 6x4 propje. RC alleen toerenregeling en L/R. Dus zou dan geschikt zijn voor 1/2 A Texaco? Na 60sec. motor uitzetten en dan? Is me niet duidelijk, je mag hopelijk toch wel blijven sturen tot het model is geland?

Laatst bewerkt:
Frank,

Dat is op en top E-1/2 A Texaco.

Idd 60 sec motorloop en dan zweven..en natuurlijk sturen..in de bel als het ff kan.

Overigens...we hebben nergens staan dat je weer voor je voeten moet landen..dus je mag hem ook mee laten drijven en verderop landen..zolang je tijdwaarnemer hem maar kan zien....gelijk Vrije Vlucht.

Ik zet je op de deelnemerslijst!!

• Like
Reactions: fbk

Deelnemerslijst PH-SAM-EUROPE VLIEGEN TIJDENS DE MIDSUMMER​

1. Henk van Hoorn
2. Peter den Ouden
3. Bruno van Hoek
4. Raymond van Mulken
5. JanHein Ramakers
6. Ton van Munsteren
7. Frank Bremer

Wie volgt?

Ik hoor van meerdere kanten dat men niet mee kan doen omdat men geen vintage Vrije Vlucht modellen heeft.

Dat is een behoorlijk misverstand. Net als de regels van SAM EUROPE zijn ook onze regels en richtlijnen uitsluitend bedoeld voor RC modellen.

Eea heeft helemaal niets met Vrije Vlucht van doen.

.

Omdat we nog weinig ervaring met SAM klassen vliegen hebben is het mogelijk goed nog eens wat te herhalen..uit te leggen.

Bv

Frank jouw E motor Cardinal.

Kan gevlogen worden als:

- 1/2 A Texaco met 60 sec motorloop. Die motor voldoet aan onze specs. Max 10 minuten

- GAS-A met 35 sec motorloop. Max 8 minuten

- E-TEXACO. Ik schat hem in als lichtste klasse en zou dan min 900 gram moeten wegen en een max 2S 800 lipo hebben, of minimaal 1000 gram en een max 3S 600 lipo. Max 20 minuten.

Wat weegt jouw kist?

1750229758146.png

Met 2s460 vliegklaar 336 gram en met 2s610 vliegklaar 342 gram.
Ik moet nog even uitzoeken hoe ik de rem van de regelaar activeer, want het draaiende propje remt behoorlijk bij zweven. Totnutoe was dat geen probleem want ik vloog hem gewoon als motorkistje met wat meer of minder gasgeven. Maar nu moet je dus gaan zweven, dat verandert de zaak :)

Dat is een heel stuk lichter dan verwacht en dus echt geen Full Texaco geschikt model (900 gr min zou veel te zwaar worden)

Mooi dat je het heilg vuur krijgt..ja ..dit is nu net dat beetje meer dan rondkachelen...proberen de 10 minuten te halen..of in ieder geval net 1 seconde meer dan de anderen. :yes:

Maar...remt een free draaiende prop meer dan een stilstaande? Men zegt het maar waarom waren er dan veertiger jaren rubberkisten met die vaste free wheeling props?

Wat voor een ESC heb je..Turigy die met de zender (gasstick heen en weer ) afgeregeld kan worden?

Regelaar en motortje zijn al 20 jaar oud ofzo, maar heb de manual van de regelaar teruggevonden, HiModel Fly 12A. Is inderdaad via de gasstick in te stellen, rem nu geactiveerd. Ik denk dat het ook met de spoed van de prop te maken heeft? Weinig spoed geeft vrijdraaiend veel toeren en remt dan meer af dan een prop met veel spoed, die gaat vrijdraaiend langzamer draaien. Binnenkort eens uittesten of de motor nu stil gaat staan en het zweven is verbeterd, dat ging niet best, maar een Cardinal is natuurlijk ook geen zwever......

Windmilling prop versus staande prop weerstand:

They did the experiment with model airplane propellors that were either freewheeling, i.e. not attached to motors, or held stationary. Their conclusion, if you don't want to wade through the graphs (figure 14 is the important one) is that high pitched propellors have less drag when freewheeling while low pitched props have less drag when held stationary. Their crossover point was with a prop pitch between 4 and 5. Above that, freewheeling looks to be better, below that, stationary has less drag.

Back