Peter's dwarsdoorsnede van de 17de eeuwse Pinas

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Pingu57, 22 dec 2023.

  1. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.227
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Gaat goed Peter :thumbsup:
     
    Pingu57 vindt dit leuk.
  2. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Keurig werk Peter
     
    Pingu57 vindt dit leuk.
  3. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.268
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ik ben blij dat je goedkeuring kan wegdragen Matthias :):)
     
    Matthias Noback vindt dit leuk.
  4. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.268
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dank je wel Piet, deze manier van bouwen moet wel wat wennen hoor :D:D
     
    pietsan vindt dit leuk.
  5. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.268
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dank je wel Hans, ik probeer het zo netjes mogelijk te doen. :):)
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  6. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.765
    Locatie:
    Tilburg
    Het gaat hier ook stilletjes vooruit zie ik wel, mooi werk zo Peter :worship:
     
    Pingu57 vindt dit leuk.
  7. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.268
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dank je wel Koos, gewoon rustig wat door knutselen, dan kom ik er ook :rofl::rofl:
     
    Jaques vindt dit leuk.
  8. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.268
    Locatie:
    Leeuwarden
    Daar was ik weer, het heeft 14 dagen geduurd, maar er zat mij van alles dwars.
    De verkoudheid hielp mij niet echt, en toen ik met de oplangers bezig was toen leek het in eerste instantie heel aardig te gaan, de zijde die open blijft daar zitten de oplangers heel aardig in.
    Er waren wel een paar kleine correcties nodig om alles mooi recht te krijgen, maar dat is aardig gelukt, zoals ik eigenlijk ook wel wat verwacht had.

    DSCN5408.JPG

    maar toen kwam de stuurboordzijde, gelukkig wordt deze helemaal beplankt, want hier werden de correcties steeds groter.
    De eerste twee oplangers gingen er goed in, maar toen moest ik al gaan corrigeren, en die correcties werden helaas steeds serieuzer, passen, corrigeren, plakken, en dan klem erop om te laten drogen.

    Dit ging dus tergend langzaam. Dit was ook het moment dat ik dacht, hier klopt iets niet.
    En dat bleek ook wel, eerst de platen gemeten waar de zitters en de oplangers uitgekomen zijn, en die varieerden van 4 mm tot 4,09 millimeter.
    Daarna de tanden van de kammen gemeten, en die varieerden tussen 3,9 en 3,75 millimeter.
    En dit zijn dus de verschillen die er voor gezorgd hebben, dat een kant redelijk is, en de tweede kant bagger is. vergeef mij de uitdrukking.
    En dat terwijl ik de zitters om en om geplaatst had, om de problemen van de eerste keer te voorkomen.

    DSCN5412.JPG

    Dit was ook het moment om eens contact te leggen met Matthias, om te horen hoe dit mogelijk was, en na wat heen en weer ge-emaild te hebben was de conclusie dat ik pech had, misschien net een andere instelling van de lasermachine, en de pech dat de plaatdikte wat varieerde.

    Ik ben verder gegaan met het plaatsen van de oplangers, en voor de laatste heb ik zelfs een klem te voorschijn moeten toveren die voor de modelbouw wel heel erg grof is

    DSCN5413.JPG

    Op dat moment had bijna elke oplanger een correctie gehad, en ze zaten er redelijk in. Alleen wel met gebruik van diezelfde kammen, dus
    op dit punt heb ik ook de stutten uit de plaat gesneden, en die heb ik maar eens ingepast..

    Eigenlijk geeft dit weer hetzelfde resultaat als met de oplangers, de niet-beplankte zijde behoeft hier en daar een kleine correctie, en de andere kant? wel, zie de foto en huiver.

    DSCN5417.JPG

    Nu zouden de balkwegers erin moeten, maat ik denk dat ik die eerst vast moet klemmen, om daarna eerst de stutten er redelijk in te passen en te meten, en te corrigeren.
    Daarna kan ik pas verder met het inplakken van de balkwegers, en de wegering.
    Pas dan kan ik hopen dat ik deze dwarsdoosnede een beetje recht opgebouwd heb.

    Tot de volgende keer
     
    Dave Bekers, Jaques, JanZMC en 2 anderen vinden dit leuk.
  9. Matthias Noback

    Matthias Noback

    Lid geworden:
    4 feb 2022
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Zeist
    Alleszins hartstikke netjes, Peter, ook al was het wel wat extra zwoegen om de oplangen tussen de zitters te krijgen. Ik heb de spantenkam nog eens goed bekeken en het is inderdaad zo dat er een klein verschil zit tussen de breedte van de inkeping en de breedte van de tand. Niet zozeer een instelling van de lasermachine als wel het resultaat van de breedte van de snede die bij de inkeping zeg maar twee keer meetelt voor de ontstane breedte. Door de inkeping in de tekening te klein te maken, komt de inkeping nu precies op 4mm.
    Er zullen altijd kleine verschillen optreden trouwens, ook in de hoek van de onderdelen. Dat ze niet helemaal rechtop komen te staan is uiteindelijk onvermijdelijk denk ik. Bij het eindresultaat zal dat niet zo erg opvallen (zo is bij mijn versies in elk geval gebleken...).
    Succes en hopelijk vanaf nu weer een voorspoedige bouw!
     
  10. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.268
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dank je wel Matthias, en ik knutsel gewoon rustig verder, en we gaan zien hoe het gaat. :):)
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  11. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Ik begrijp wat je bedoel en sommige pasten er ook bij mij ook niet tussen. Ik heb ze eigenlijk soms wat dunner geschuurd. Dit had ik gedaan door een stukje schuurlinnen op een houtje te plakken. Eenvoudig kon ik de oplanger hierdoor dunner schuren.
    Maar in de mate zoals jij het beschrijft had ik eigenlijk niet. Maar hoe dan ook.. wat ik zie, ziet er netjes uit hoor!
     
  12. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.268
    Locatie:
    Leeuwarden
    Bedankt voor het compliment Hans, Ik denk dat je met deze kammen een mate van geluk nodig bent om dit gelijk redelijk te krijgen, maar als ik overnieuw zou beginnen, dan zou ik waarschijnlijk niet alleen de kammen gebruiken, maar bij het plaatsen van de buikstukken zou ik de zitters er ook tijdelijk tussen plaatsen, dan heb je de maatvoering waarschijnlijk een stuk beter.
    Maar begrijp me goed, ondanks mijn kritiekpuntje blijft het een heel mooi pakket, ik heb enkel een klein beetje pech met sommige dingetjes, eigenlijk een combinatie van maatvariaties.
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  13. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.227
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ziet er toch weer netjes uit Peter ondanks je problemen met het maat en pas werk. Ik zelf vind het altijd wel weer een uitdaging om iets wat niet past dan toch maar passend te maken, dan heb je ook meer voldoening van je werk.
    En wat de grote klem betreft, die gebruik ik ook zeer regelmatig en daar is helemaal niets mis mee. Kortom, je bent goed bezig en vooral zo doorgaan :)
     
  14. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.111
    Locatie:
    Brugge
    Zonder een beetje passen, schuren , vijlen, ... is het geen houtbouw hé Peter.

    Anders kan je net zo goed Lego gaan bouwen, waar trouwens ook niks mis mee is.
    Lego Technik heeft heel mooie pakketten, ....... voor als ik 90+ ben. :)
     
  15. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.268
    Locatie:
    Leeuwarden
    Jazeker Piet, ik doe als gewoonlijk mijn best om er iets moois van te maken, alleen ik had iets meer van die kammen verwacht, en een uitdaging is het zeer zeker op deze manier.
    En die grote klem moest van heel ver weg komen, die had ik al jaren niet meer gebruikt, ik vond het nogal een grof stukje gereedschap voor zo'n teer stukje hout :D:D
     
    pietsan vindt dit leuk.
  16. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.268
    Locatie:
    Leeuwarden
    Klopt helemaal Herman, het is nog wel modelbouw, en die technische lego is ook heel mooi dat klopt, maar dat is niks voor mij:confused::confused:
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  17. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.268
    Locatie:
    Leeuwarden
    Nadat ik de foto's op het Ships of Scale forum had gezet, was er een Amerikaan die zijn zorgen uitte over de breedte van de dwarsdoorsnede, omdat de gebruikelijke bouwmal hier niet gebruikt wordt, maar toen had ik al tijdelijk de balkwegers geplaatst, met een paar dekbalken, en die laten zien dat wanneer je de Spantentekening van Matthias volgt, de breedte van het schip goed uitpakt, en dat de onderdelen in elkaar perfect passen.
    Hier zijn de foto's die ik zojuist op SOS geplaatst heb

    DSCN5418.JPG
    DSCN5420.JPG

    DSCN5421.JPG

    De balkwegers zijn nog niet perfect uitgelijnd, maar hier is wel prima te zien dat alles perfect in elkaar past
     
    guyken, Herby63, JanZMC en 6 anderen vinden dit leuk.
  18. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.596
    Locatie:
    noord-holland
    Mooi foto s pingu
     
    Pingu57 vindt dit leuk.
  19. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Straks bij de overige oplangers blijft het noodzakelijk dit te blijven passen. Ik had zelf tijdens het bouwen het doorsnede-papiertje uit gesneden om de er op te leggen. Maar dan nog zal je, je dekbalken moeten blijven passen.
    Maar het gaat zeker keurig zo!
     
  20. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.268
    Locatie:
    Leeuwarden
    Hans, het verbaast mij niks, dat je moet blijven passen, ik had al een kopie van de spantentekening gemaakt, met de gedachte om ook zoiets te gaan doen.
    Ik moet wel zeggen, dat ik blij verrast was toen ik de dekbalken in de balkweger neervleide, ik had dan wel heel serieus de maatvoering van de tekening geprobeerd aan te houden, maar toch was die perfecte passing een welkome verrassing.
    Op het SOS is ook een bouwer die aangaf dat dit wel een van de meer complexe manieren was om een spantenframe zo " ïn situ " te bouwen, meestal wordt er een bouwmal gebruikt om de breedte van de doorsnede onder controle te houden.
    Maar afgezien van de kleine probleempje, valt het mij nog niet erg tegen zoals het gaat
    Nu eerst die fragiele " stutten " iets proberen op te schonen.:):)
     
    Dave Bekers, Herby63 en Hans Groenenberg vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina