Peter's dwarsdoorsnede van de 17de eeuwse Pinas

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Pingu57, 22 dec 2023.

  1. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.268
    Locatie:
    Leeuwarden
    Nadat bijna alles uit elkaar lag, had ik nog een spant over waarvan ik dacht dat hij er goed uitzag, dus die op de kiel, en een ander spant erbij gemaakt om het begin weer te maken, en toen kreeg ik dit te zien bij een controle.

    DSCN5371.JPG

    Oftewel, dit was nog bagger.
    Alles uit elkaar gehaald en nagemeten, , en het blijkt eigenlijk gewoon slordig werk geweest te zijn.
    Bij het schoonmaken van de buikstukken heb ik het stukje wat op de kiel rust, een klein beetje scheef geschuurd, minimaal, 5 of 6 hondertste van een millimeter, maar dat is over de breedte van de kiel, op het uiteinde iwordt dat natuurlijk 5 keer 5honderdste mm, is gelijk 2,5 tiende aan elke kant. ( shuurpapier en ik gaan niet altijd goed samen)
    En bij het in elkaar plakken hebben mijn ogen ,ij wat geplaagd.
    Mijn zicht is niet altijd optimaal, en dus waren de spanten gewoon niet perfect in elkaar geplakt. en allee tienden van millimeters tellen leuk bij elkaar op, tot het waardeloze resultaat.

    In het vervolg veel vaker controleren dus.

    De volgende spanten zijn nu uiterst zorgvuldig in elkaar geplakt, en toen was dit het resultaat

    DSCN5374.JPG

    Hier even met klemmetjes gecontroleerd, en toen was het acceptabel, dus in elkaar kreeg ik dit


    DSCN5378.JPG

    Nog een minimaal verschil, maar een heel stuk beter.
    Hierna zijn de buikstukken weer geplaatst.

    DSCN5379.JPG

    En bij de Wiebelcontrole ziet het er zo uit.

    DSCN5382.JPG

    Netjes met alle hoeven op de grond.
    Nu kan ik dus rustig verder knutselen
     
    EUSIV, Avado, JanZMC en 6 anderen vinden dit leuk.
  2. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.765
    Locatie:
    Tilburg
    He he, het duurt ff maar dan heb je ook wat nietwaar Peter :worship::worship:
    Maar het gaat nu de goede kant op, en de moraal "blijven controleren"

    Succes verder
     
  3. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.268
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dank je wel Koos, ja, ik ben er nu wel achter dat kleine foutjes met deze manier van bouwen keihard wordt afgestraft :p:p:p
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  4. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Het is inderdaad op blijven letten want alles zit zo scheef in elkaar. Ik ben ook iets scheef begonnen en mijn oplangers vallen iets naar buiten. Hierdoor waren de gelaserde berghouten iets te kort naar mijn zin. Soms vergis jeje in dit model en denk lijm het maar in elkaar. Een ander punt van aandacht is het netjes verlijmen en lijmvrij houden.
    Dat is ook een dingetje om dat netjes voor elkaar te krijgen.
    Maar het begin is er Peter en het ziet er goed uit.
     
    Jaques vindt dit leuk.
  5. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.268
    Locatie:
    Leeuwarden
    Inderdaad Hans, het lijm vrij houden gaat ook een serieus puntje worden in dit stukje schip, vooral in het deel wat niet bekleed wordt.
    Maar het begin is er nu inderdaad..
    Nu lekker door knutselen.
     
  6. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.227
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Hoi Peter, de aanhouder wint zie je maar weer, op de laatste foto is het perfect :thumbsup:
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  7. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.268
    Locatie:
    Leeuwarden
    Klopt helemaal Piet, het ziet er nu een heel stuk beter uit. :):)
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  8. Ptèr

    Ptèr

    Lid geworden:
    9 nov 2021
    Berichten:
    903
    Locatie:
    Thuis
    Knap Peter, met slechte ogen toch bouwen en toen het fout ging het overnieuw doen. Daarnaast ook dapper om dat te tonen op het forum.
    In mijn ogen niets anders dan respect. De nieuwe stappen en foto’s zien er goed uit!

    gr,
    Peter
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  9. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.268
    Locatie:
    Leeuwarden
    Peter, bedankt voor het compliment, en inderdaad, als mij iets niet zint, dan wordt het weer gedemonteerd, net zolang tot ik het goed vind.
    Mijn Admiraal vraagt wel eens of ik me wel helemaal goed voel, is toch mooi? zegt ze dan.
    Maar zoveel verschil in het vlak kan nooit een mooi model opleveren zeg ik dan.

    En het is niet dapper om het te tonen, dit forum is volgens mij niet alleen de mooie dingen tonen, maar de miskleunen horen er ook bij vind ik
    Anders kun je ook geen advies krijgen over war je fout doet, en hoe dit op te lossen:):)
     
    Hans Groenenberg, pietsan, Avado en 4 anderen vinden dit leuk.
  10. robberdebop

    robberdebop

    Lid geworden:
    8 feb 2016
    Berichten:
    357
    Locatie:
    Nederland
    :thumbsup: Knap hoor!
     
    Pingu57 vindt dit leuk.
  11. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.268
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dank je wel Rob, en zo knutselen we rustig verder :):)
     
  12. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Mooi verwoord zo. En inderdaad het ziet er goed uit.
     
  13. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.268
    Locatie:
    Leeuwarden
    Bedankt voor het compliment Hans, en Peter had het inderdaad mooi verwoord:):)
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  14. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.268
    Locatie:
    Leeuwarden
    Na enige vertraging omdat mijn koeplamp er na 9 mooie jaren geen zin meer in had, moest er eerst een nieuwe komen, zodat ik iets beter kon zien wat ik aan het doen was
    Ik hoop dat mijn oude lamp rust vindt in de eeuwige loeplamp hemel.:p:p:p

    Maar goed, de stander heb ik nu helemaal gereed, het vilt en de antislip matten zijn eraan geplakt.

    DSCN5395.JPG

    Hij behoeft wel een afstof beurtje zag ik op de foto.

    en verder naar het model, Het Kolzem is geplaatst, samen met een kielgang, en een deel van het vlak.
    De pijl wijst naar het Kolzem

    DSCN5389.JPG


    Hier een foto van het vlak,en de eerst kielgang

    DSCN5388.JPG

    Toen dit alles lag te drogen, moest de Admiraal de 8 kilogram Ragdoll even waarschuwen, dat dit model niet eetbaar was.
    Op de foto lijkt allemaal onschuldig, maar pas op. touwtjes en losliggende houtjes zijn om te bijten en mee te spelen.

    DSCN5383.JPG

    Een foto van de voorkant, de pijl gemerkt a wijst naar de inmiddels geplaatst tweede kielgang

    kielgang, en de pijl gemerkt b wijst naar de plank die het model stabiel op de stander moet houden

    DSCN5397.JPG

    Nu nog even een overzicht van de stand van zaken, het plaatsen van de staanders neemt veel meer tijd in beslag, want ik wil dit niet weer overdoen, omdat ik dan reserveonderdeeltjes aan moet vragen.
    Dus nu is het check, double check, en ook nog een triple check


    DSCN5404.JPG


    En dan kan de Spiderman check ook niet achterblijven natuurlijk, en HOEZEE, alle pootjes netjes aan de grond

    DSCN5402.JPG


    Tot de volgende keer.
     
    Hans Groenenberg, Ronk, Herby63 en 6 anderen vinden dit leuk.
  15. Matthias Noback

    Matthias Noback

    Lid geworden:
    4 feb 2022
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Zeist
    Dat gaat lekker! Die kat zal er een leuk speeltje in blijven zien voorlopig, met al die uitstekende spantdelen...
     
    Pingu57 vindt dit leuk.
  16. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.268
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dat vast en zeker heel interessant blijven voor poezenbeest voorlopig, want hier ben ik nog wel even mee bezig :):)
     
    Matthias Noback vindt dit leuk.
  17. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Netjes gemaakt Peter. En ook keurig de laseraanslag verwijderd. En dat is op al die onderdeeltjes toch ook wel een stevig klusje elke keer!
     
    Pingu57 vindt dit leuk.
  18. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.268
    Locatie:
    Leeuwarden
    Bedankt voor het compliment Hans, die roetaanslag is inderdaad een dingetje, maar het plaatsen van de zitters is bij mij nogal een worstelpartij geworden.
    De zitters waren naar mijn mening net een heel klein beetje dikker dan de oorspronkelijke bedoeling was, want de eersten gingen met gemak, daarna een aantal die wat moeizamer gingen, en de laatsten was een worstelpartij om ze er een beetje netjes tussen te krijgen, daar zat best wel wat correctie werk in ( lees, schuren en vijlen ) de niet beplankte zijde heb ik er nu netjes in, en de beplankte zijde daar moet ik straks met het plaatsen van de oplangers weer correctief werk gaan doen om de oplangers er een beetje rechter in te krijgen.

    Morgen waarschijnlijk weer een update

    Edit,

    Zojuist heb ik de platen gemeten waar alles uitgekomen is, en die zijn mooi op de zelfde maat, dus de worstelpartij is mijn eigen schuld, waarschijnlijk zijn mijn buikstukken iets te dun geworden, omdat ik het hele vlak een keer uit elkaar gehaald heb, en heb moeten schoonmaken.
    Dus ik ga rustig verder, en de oplangers zal ik heel zorgvuldig moeten plaatsen, om het geheel weer recht te maken, voor de rest van de opbouw van de romp.
     
    Laatst bewerkt: 23 jan 2024
  19. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.268
    Locatie:
    Leeuwarden
    De update heeft wat langer geduurd dan gedacht, maar hier ben ik dan toch met een kleine update.
    Als eerste dat stukje tekst wat ik in de vorige post na het woordje Edit geplaatst had, dat kan natuurlijk helemaal niet, dan had ik meer ruimte moeten krijgen. Dit was echter bepaald niet het geval, ik heb daar best wel even mee zitten te worstelen.
    Op een gegeven moment heb ik alle zitters gepakt die ik had, en die heb ik gedeeltelijk en tijdelijk geplaatst tussen de buikstukken, en dat was de truc die bij mij werkte. Waarom??? ik weet het werkelijk niet, maar hierna kon ik ze stuk voor stuk op hun plaats lijmen zonder verder nog grote problemen tegen te komen, Op dit moment is het nu zo dat de zitters van het onbeplankte deel redelijk recht staan, en bij de zitters van het beplankte deel moet ik nog enig correctief werk doen, ook niet zo veel meer, nu ik de planken van het boeisel der kimmen gedeeltelijk geplaatst heb, zijn ze aardig bijgetrokken, ( met behulp van een paar klemmetjes)
    De laatste plank die ik hier geplaatst heb, heb ik en aanhechting in gemaakt, op het vlak verder niet, daar zie je toch niks van, als de dwarsdoorsede op de stander staat.

    DSCN5406.JPG

    Ook heb ik een begin gemaakt met de beplanking op de buikstukken, de Wegering, de eerste plank is niet geplakt, omdat die uitneembaar is in verband met de reiniging van het lokgat

    DSCN5405.JPG

    Dit was het voor nu, tot een volgende keer
     
    Herby63, Hans Groenenberg, pietsan en 3 anderen vinden dit leuk.
  20. Matthias Noback

    Matthias Noback

    Lid geworden:
    4 feb 2022
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Zeist
    Netjes!
     
    Pingu57 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina