Misschien leuk om de maiden bij mijn vliegclub te doen? Dan kun je de uitslagen mooi vergelijken.
Eerst begin je met een paar test hops. Toestel tegen de wind in en met de hand de rotor al zo veel mogelijk snelheid geven. Rotor geheel naar achteren kantelen en langzaam gaan rijden. Wacht tot de rotor goed op snelheid komt en zet hem dan neutraal. Verhoog langzaam de snelheid tot hij vanzelf loskomt. Kiept hij direct om dan staat de rotor te ver naar achteren. Komt hij niet los dan staat hij te ver naar voren. Gas terug nemen en landen. Hij zal naar links of rechts om willen vallen. Trim een beetje om dit effect tegen te gaan en beging opnieuw, net zo lang tot hij mooi recht van het veld loskomt.
Dan het vliegen, oriëntatie is zeer belangrijk, blijf dus dicht bij jezelf vliegen. Bochten stuur ik als volgt: beetje rol tot hij in een mooie hoek hangt, rotor wat achterover trekken, wat meer gas en met rudder de bocht verder doorsturen. Evt met rol tegen sturen als hij dreigt door te rollen de bocht in. Vooral het sturen met rudder vergt gewenning. Je zal merken dat een bocht links of rechtsom even anders aanvoelt, ook dat vergt gewenning. De vlieghoogte bepaal je met je gas. Bij meer gas zal hij gaan klimmen, bij minder gas gaan dalen. Probeer nooit te dalen door de rotor naar voren te kantelen! Dat is de kans groot dat de rotor stilvalt en je crasht. Landen is een kwestie van landingscircuit vliegen en langzaam gas terugnemen. Je zal zien dat hij dan vanzelf naar beneden komt. Door het gas goed te doseren kun je heel mooi en soepel landen. Na het landen stuur ik direct de rotor maximaal naar voren om te voorkomen dat de wind het weer op gaat toeren.