Hoogste tijd voor een flinke update. Ik heb op zich niet zo heel erg veel meer aan de Panther kunnen doen en wacht nu eigenlijk op beter weer om buiten te kunnen schuren.
Indekken van de romp: om dit makkelijker te maken gebruik ik 2mm dik balsa. Het taps toelopende deel van de romp vraagt een vrij kleine buig radius. Ik heb het plankje daarom vochtig gemaakt en tijdelijk vastgezet op de romp.
IMG_1985 by
Emanuel_Stassar, on Flickr
Na het drogen bleef het in vrijwel dezelfde vorm staan zonder fixatie:
IMG_2001 by
Het exact op maat snijden was net niet mooi gelukt. Ik had dus iets meer houvast nodig bij het lijmen. Door een paar smalle strookjes balsa in de romp te lijmen was dat probleem snel opgelost. Het voorkomt ook dat het plankje te ver naar binnen krult waardoor er een deuk ontstaat.
IMG_1998 by
Bij de cockpit moest ik even smokkelen met wat losse stukjes balsa.
IMG_2002 by
Bij het accu buikje heb ik hetzelfde gedaan. Plakt makkelijker en is uiteindelijk sterker.
IMG_1997 by
De ronding in de zijkant van de romp wordt gevormd door stroken 6mm dik zacht balsa. Op de zijkant van de neus worden eerst 2 dikke blokken balsa geplakt die mooi in vorm geschuurd gaan worden.
Daarna bij de staart een sierstuks aangebracht waar de bovenste strook balsa op aan moet sluiten.
IMG_2006 by
IMG_1986 by
Een eerste stukje proef print uit de 3D printer kon mooi dienst doen als mal voor het in vorm schuren.
IMG_2008 by
Daarna heb ik met de balsa stripper stroken gesneden uit een plankje 6mm balsa en die tegen de romp geplakt. Van te voren heb ik wel een paar lijntjes getrokken om ze mooi parallel te kunnen plakken. Ik heb ter hoogte van de knik in de romp de strip onderbroken zodat deze makkelijk en spanningsvrij gelijmd konden worden. Ik heb de stroken niet veel dikker gemaakt dan nodig, dat scheelt weer schuurwerk. Ik hoefde daarvoor alleen de balsa stripper even anders in te stellen.
IMG_2003 by
IMG_2010 by
IMG_2009 by
De Cockpit moest ook nog even in vorm gesneden worden. ik heb eerst één helft gedaan, en die daarna als mal gebruikt om de andere kant af te tekenen.
IMG_2012 by
IMG_2013 by
Ik heb alvast de servos in de mast geplaatst. Omdat ik het bij beginners nog wel eens mis zie gaan hier even een foto hoe de rubber dempers en de messing busjes geplaatst moeten worden. Vaak zitten die busjes verkeerd om. Ze snijden dan heel makkelijk in het hout waardoor hun nut verloren gaat. Ze dienen nl als afstandhouder zodat de rubber blokjes niet te strak aangedraaid kunnen worden. Ze doen dan namelijk niets meer waardoor je ze net zo goed niet kan plaatsen.
IMG_1990 by
IMG_1991 by
De rubbers mogen er dus niet onderuit puilen, dan zitten de schroeven te strak. De servo moet nog een klein beetje kunnen bewegen.
IMG_1992 by
Vervolgens heb ik de servos er nog een keer uitgehaald en met dunne secondelijm de gaatjes gehard zodat deze veel meer kracht op kunnen vangen. Op de tekening staat dat hier stukjes hardhout ingelijmd moeten worden tpv de schroeven, maar in zo'n dikke plank balsa vind ik dat niet nodig. Op de foto is mooi te zien hoe ver de secondelijm in het balsa trekt. Ik heb de lijm dus echt alleen in het gaatje gedruppeld. Na uitharden konden de servos er terug in.
IMG_1995 by
Ik heb alvast een begin gemaakt met de rotorbladen. Op de foto is te zien hoe ik met tape de 2 multiplex voorlijsten aan de 6mm dikke balsa plank vastzet. Ik heb een hele plank balsa in 2 stukken gezaagd zodat bladen van 500mm ontstaan.
De voorlijst lijm ik met houtlijm, epoxy heeft volgens mij weinig zin als je balsa aan het lijmen bent. Ik heb de voorlijst omgeklapt en een dun rupsje lijm op het balsa laten lopen daarna de voorlijst weer teruggeklapt en goed aangedrukt. De overtollige lijm heb ik er met een doekje afgeveegd. Daarna de hele handel weer onder een flinke stapel boeken om mooi vlak uit te laten harden.
IMG_2015 by
IMG_2016 by
Na drogen heb ik de plank balsa in de lengte in 2en gesneden zodat je 2 bladen overhoud. Nu is het dus wachten op beter weer om die bladen in vorm te gaan schaven/schuren.
Ik heb alvast de 3D printer aan het werk gezet om de motorkap te printen in wit ABS. Het eerste exemplaar had een wanddikte van 0.8mm, maar dat was te fragiel. Deze heeft een wanddikte van 1.1mm en dat is mooi stabiel en weegt 40 gram vers uit de printer.
IMG_2065 by
IMG_2066 by
Het model is hier te downloadden:
http://www.thingiverse.com/thing:1431849