p47d thunderbolt schaal 1/8

Hoi jan!

Helaas weet ik niet welke b17 het is.
Heb de foto gewoon 'gegoogled'.
heb toen op 'P47 B17' gezocht en bij afbeeldingen staan hij er wel tussen.
Mocht het niet lukken, stuur ik hem aan je door

Het zou een eer zijn je B17 te begeleiden Jan!
Maar goed, 'first things first' zal ik maar zeggen..eerst nog 'even' afbouwen ;)

Hoi jan!

Helaas weet ik niet welke b17 het is.
Heb de foto gewoon 'gegoogled'.
heb toen op 'P47 B17' gezocht en bij afbeeldingen staan hij er wel tussen.
Mocht het niet lukken, stuur ik hem aan je door

Het zou een eer zijn je B17 te begeleiden Jan!
Maar goed, 'first things first' zal ik maar zeggen..eerst nog 'even' afbouwen ;)

gevonden en zoals al meende te zien op jouw avatar is het de B-17 die ik nagebouwd heb; de Nine-'O-Nine.

groetjes,
Jan

p-47-thunderbolt-and-b-17-dayton-united-states1152_13029304712-tpfil02aw-3192.jpg

Inmiddels de longerons voor de romp gesneden van balsa, 6x12mm.
Ik heb ze gesneden uit een 6mm plank, deze is echter net 10cm tekort ten opzichte van de lengte die nodig is langs de romp. Moet deze dus verlengen.

Wou ze zelf verlengen door in beiden een gaatje te boren in de kopse kant om ze met een pen-gat-verbinding te verlijmen

Iemand suggesties?

Met een pennetje verbinden lijkt mij niet zo goed, zeker niet als je ze nog iets moet buigen.
De lat zal daar slecht buigen en snel breken.
Normaal snij je de lat onder een hoek door en lijm je dat aan elkaar.
voor 12 mm breed zou ik de schuine kant 50 mm lang maken.
Leg je de 2 latten op elkaar tijdens het snijden dan zijn de hoeken beiden precies gelijk.
Lijmen doe je met witte houtlijm, of bruislijm.
Leg de lat tijdens het lijmen op de bouwplank (langs een metalen lineaal) en pin hem vast met spelden tijdens het drogen.

Succes Willem

Met een pennetje verbinden lijkt mij niet zo goed, zeker niet als je ze nog iets moet buigen.
De lat zal daar slecht buigen en snel breken.
Normaal snij je de lat onder een hoek door en lijm je dat aan elkaar.
voor 12 mm breed zou ik de schuine kant 50 mm lang maken.
Leg je de 2 latten op elkaar tijdens het snijden dan zijn de hoeken beiden precies gelijk.
Lijmen doe je met witte houtlijm, of bruislijm.
Leg de lat tijdens het lijmen op de bouwplank (langs een metalen lineaal) en pin hem vast met spelden tijdens het drogen.

Succes Willem

Geweldig Willem!

Dank!

... Normaal snij je de lat onder een hoek door en lijm je dat aan elkaar ... ... en pin hem vast met spelden tijdens het drogen. ...
Goede uitgebreide uitleg, veel tips, over latten verlengen, webbing, lijmen, houtsoorten, zaagsnedes door o.a. Ariel in dit actieve draadje, meerdere berichten:
[URL="http://www.modelbouwforum.nl/forums/zweefvliegen/150583-zwei-antik-segler.html]Twee antieke zwevers[/URL].

Goede uitgebreide uitleg, veel tips, over latten verlengen, webbing, lijmen, houtsoorten, zaagsnedes door o.a. Ariel in dit actieve draadje, meerdere berichten:
[URL="http://www.modelbouwforum.nl/forums/zweefvliegen/150583-zwei-antik-segler.html]Twee antieke zwevers[/URL].

Top!

Bedankt Ron! :D

Hoi Frank.

De mijne is schaal 1/7 en ziet er net zo uit als de avatar.
Is inmiddels m'n 3e P47, heb er 2 als Razorback gebouwd en 1 in de bubble uitvoering, allemaal vliegen ze als een droom, alle in dezelfde schaal.
De 2 vorige kisten zijn gewoon verkocht en niet gecrasht, maar kreeg er een beetje spijt van zodoende deze 3e.

full

full

Misschien als Jan Hermkens geen bezwaar heeft maar eens weghangen op de schaalmeeting in Oss naast z'n B17, lijkt me wel een leuk gezicht 2 tijdgenoten samen in formatie :wink:

Groet Ger.

Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi ding inderdaad Ger, kan niet wachten tot de mijne daar ook in het blauwe hangt!

Intussen romp longerons verlengd; dank voor de tips heren! :D
en aan de opbouw van de romp begonnen; het is dus de razorback geworden.
De 'bubble' mischien ooit in een ander project, maar eerst deze maar eens vliegend krijgen.
Bouw de romp in twee delen. Eerst het bovendeel.

full
full
full
full

Volgens de bouwtekening is een 10cc (2takt) geschikt voor motorisering,
maar ik overweeg de RCV 90CD 4 takt. Kunnen een iets grotere prop draaien heb ik begrepen en met die grote motorkap zou dat goed uitkomen.
58cd.jpg

Iemand ervaring met deze motoren? Andere adviezen ook welkom!:D

Heb ook E-power overwogen, vlieg heli's en acromodellen op E-power en dat bevalt goed, maar met deze T-bolt toch ook wel weer eens zin in een mooie 4 takt verbrandingsmotor.

Frank.

Die RCV's staan mooi in een vitrine kast maar echt veel positiefs heb ik er nog niet van gezien, zou gewoon voor een oerbetrouwbare OS FS .90 gaan.
Denk dat die ook mooi in de kap gaat passen.
Bij 1/7 van mij past de 120 OS viertaktmotor of die ervoor gemaakt is, zelfs een Saito . 150 past nog in kap.

Groet Ger

Volgens de bouwtekening is een 10cc (2takt) geschikt voor motorisering,
maar ik overweeg de RCV 90CD 4 takt. Kunnen een iets grotere prop draaien heb ik begrepen en met die grote motorkap zou dat goed uitkomen.
58cd.jpg

Iemand ervaring met deze motoren? Andere adviezen ook welkom!:D

Heb ook E-power overwogen, vlieg heli's en acromodellen op E-power en dat bevalt goed, maar met deze T-bolt toch ook wel weer eens zin in een mooie 4 takt verbrandingsmotor.

Als je een grote prop wil draaien moet je wel voor de rcv-90SP gaan bij deze loopt nl de prop met het halve toerental. De motor die jij beschrijft is eigenlijk een "normale" 4 takt.

Frank.

Die RCV's staan mooi in een vitrine kast maar echt veel positiefs heb ik er nog niet van gezien, zou gewoon voor een oerbetrouwbare OS FS .90 gaan.
Denk dat die ook mooi in de kap gaat passen.
Bij 1/7 van mij past de 120 OS viertaktmotor of die ervoor gemaakt is, zelfs een Saito . 150 past nog in kap.

Groet Ger

Bedankt Ger!

Nu las ik laatst in het blad FSM dat men soms ook de Laser motoren gebruikt. Ben je daar ook bekend mee?

Bedankt Ger!

Nu las ik laatst in het blad FSM dat men soms ook de Laser motoren gebruikt. Ben je daar ook bekend mee?

Jazeker, Lazer is gewoon goed en heeft hele mooie inbouw maten, is compacter dan de OS .91 en de Saito Fa .72 of de .90.
Tevens hebben deze motoren een hele mooie loop, niet zo rauw dan b.v. een Saito.

Als je je een Lazer kunt veroorloven dan zou ik zeker daar voor gaan, ze staan regelmatig 2e hands op ebay.uk maar nieuw zijn zo ook niet zo duur.

Als je kist onder de 4,5 kilo blijft is een 15cc 4tact ruim voldoende om overtuigend te kunnen schaal vliegen, just my two cents.

Electrische aandrijving kan ook hoor :wink: m'n 2e P 47 was electrisch aangedreven.

Groet Ger.

Dank Ron!

Ga nu op zoek naar een Laser.
Inmiddels bezig met de inrichting van cockpit.

Met de Razorback cockpitkap die ik vooralsnu nog gewoon dicht wil houden zal er van de details in de cockpit niet heel veel zichtbaar zijn en in het kader van het gewicht moet ik maar niet te gek laten maken.(ik ga het proberen:p)

eerst het instrumenten paneel:

full

Het basispaneel, nu nog opbouwen:
full

Nu verder met de instrumenten

EDit:: fot0 paneel verwijdert..

Niet blij met het instrumentenpaneel. Er is een nieuwe betere in de maak

--------------------------------------------------------------------------

De bouw vordert..maar wel wat traag misschien :?

Inmiddels de instrumenten in het panel, nu het panel verder afwerken/opbouwen met switches etc.

Ook de cockpitvloer inmiddels in de romp gemaakt.
Meteen even kijken hoe het staat met panel erin en canopy erop.
Zoals voorspelt zullen er niet heel veel details uit de cockpit zichtbaar blijven. Zeker met een piloot erin. Heb de WW2 Aces of Iron besteld, schaal 1/8! :D:D

full

Inmiddels bezig met een nieuw instrumentenpaneel.
Was niet tevreden over de oude.
Ook begin gemaakt aan het stoeltje.
Opbouw gemaakt van dun styro en dun karton voor de rugleuning
full

De rugleuning heeft aan de bovenkant hier op de foto nog niet de juiste afronding.
Maar toen.. de fout gemaakt om met alu-tape e.e.a. te bekleden met als resultaat: veel te zwaar.. stom..:rolleyes:
Uithuilen en opnieuw beginnen!

De opbouw wordt ongeveer gelijk alleen de zijkanten van het stoeltje worden nu van balsa om het net wat steviger te maken. Het plan is om het dan met porienvuller of spanlak af te werken en te verven.
Ideetjes altijd welkom natuurlijk:D

Back