p47d thunderbolt schaal 1/8

Hoi Frank.

De mijne is schaal 1/7 en ziet er net zo uit als de avatar.
Is inmiddels m'n 3e P47, heb er 2 als Razorback gebouwd en 1 in de bubble uitvoering, allemaal vliegen ze als een droom, alle in dezelfde schaal.
De 2 vorige kisten zijn gewoon verkocht en niet gecrasht, maar kreeg er een beetje spijt van zodoende deze 3e.

full


full


Misschien als Jan Hermkens geen bezwaar heeft maar eens weghangen op de schaalmeeting in Oss naast z'n B17, lijkt me wel een leuk gezicht 2 tijdgenoten samen in formatie :wink:

Groet Ger.


Wat heb jij als aandrijving voor de 1/7 thunderbolt Ger?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Frank.

Op de derde P47 zit een oerbetrouwbare OS 1.20 Surpass 4 takt 20 cc.
De demper heb ik met behulp van een RVS flex slang binnen de kap kunnen houden.
Ook zit er een oer simpele on board glow op, gewoon een sub C cel die bij gloeit met behulp van een micro switchje, rechtsteeks op de gasservo, die aan staat tot ongeveer 10 % gas, daarna gloeit hij niet meer bij, dat beetje gewicht had ik toch nodig in de neus.

Groet Ger.
 
De bouw gaat langzaaaaahaam :D zeker met dat mooie weer (af en toe)

Inmiddels wat toevoegingen gedaan aan het instrumentenpaneel.
full


Ook verder gewerkt aan het stabilo.
Bekleding met 1.5mm balsa.
Hierna alles afwerken en kan het schuren beginnen.
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@Frank.

Je instrumentenpaneel ziet er heel mooi uit.

Een stabilo zo indekken zoals jij laat zien is fout, altijd over de gehele breedte een ononderbroken plank gebruiken zodat je geen sterke inlevert en de boel achteraan de kist zo licht mogelijk houdt.
Zo te zien zit de andere kant van je stabilo wel goed.
Zie het uiteraard als 'opbouwende' kritiek he. :wink:

Bouw ze.

Groet Ger.
 
Helemaal mee eens Ger en overigens altijd welkom!

Heb het boven inderdaad uit één stuk gedaan, maar onder ligt het wat lastiger helaas.. Het stabilo heeft aan de onderzijde in het midden ribben die aardig wat lager zijn vergeleken met de bovenzijde. Aan de bovenzijde loopt de balsa bekleding ook mooi vloeiend maar aan de onderzijde dus niet helaas. Deze lage stabiloribben zijn onderdeel van het zadel waar het in de romp komt te liggen.
Maar ik zal nog eens goed kijken of ik die wat kan aanpassen. Hoop wel dat ik de bekleding nog los krijg mocht dit nodig zijn..
 
Inmiddels weer een paar avondjes kunnen "CNC"-en. Heb de vleugelribben klaar.
Het balsa gekocht in Kampen. Goede kwaliteit en snel geleverd:D
full


Ook een proefstukje gemaakt voor de cockpitvloer.
Origineel heeft stalen strips en vloerplaten.
Geprobeerd na te maken met al;)u-tape op balsa.
full


Heb de opmerking van Ger ter harte genomen.
Een nieuw stabilo staat op de planning.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Eindelijk weer tijd om weer wat aan de razorback te werken.
Vandaag me wat bezig kunnen houden met het bekleden van de bovenste helft van de romp.
full
full


Met de bekleding denk ik wat meer stabiliteit in de romp te hebben voor ik de romp kan omdraaien en op een bouwbokje de onderste helft kan opbouwen
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het lijkt (nou . . . meer dan dat!) alsof de beplanking zomaar abrupt tussen twee spanten in stopt. :eek:

Hoe dat? :confused:

Overigens: reken maar dat 'ie stabieler wordt! :yes:


jan.
 
Dat klopt,dat klopt helemaal. Dat spant dat nog vrij is van beplanking, is verjongd daar zitten de cowlflaps bij de p47. De beplanking stopt dus wat eerder en wordt naar het spant toe uitgevuld met balsa.
full


Op de foto is het wel aardig zichtbaar.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zo hier vier filmpjes van een arfje????zo uit de kist.!!
Succes met kijken en pak er maar wat popcorn bij.




 
Laatst bewerkt door een moderator:
Weer wat fotootjes.
full
full
full

Bij de laatste foto passtukje zichtbaar,voor bepaling hoek. Deze is dus inderdaad te kort.;)
Het is aardig wat pas en meetwerk om de rug van de thunderbolt te beplanken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Aandrijving..
Na rekenwerk, komt de afweging voor electrische aandrijving weer om de hoek.
Van een ander project heb ik nog een aandrijfset, bijna ongebruikt liggen.
Motor:Hyperion ZS 4025-10
Esc Hyperion 80A
Flightpower 6S 3700mAh
Prop APC-E 14x7

Dit alles zou, volgens de fabrikant 1630W moeten leveren.
Vergelijk dit met een (nog aan te schaffen) os max 15cc 4 takt, van 1,6 pk = 1200W is dit wel aardig vergelijkbaar ;)
Het motorgeluid wordt in deze berekening buiten beschouwing gehouden :D
Er vanuit gaande dat dit vermogen gegeven door de fabrikant iets minder zal zijn en met de vuistregel van 120W/lb kom ik als max vlieggewicht rond de 4,5kg uit.
Hier zal het vlieggewicht uiteindelijk onder moeten komen.
Met die 1600W dus power genoeg.
Met een 5S lipo kom ik ongeveer rond de 1200W uit.
Het electrisch geheel zal ongeveer een 72A gaan trekken met max throttle.

Iemand hier andere ideeën over?
Nogmaals, het softe geluid is me bekend ;)
Wie weet, sparen voor een benedini.. Maar dat heft de kostenbesparing van de aanschaf van de 4takt weer op.

Qua inbouw/aanpassingen zoals hatches, fixatie in romp voor de lipo weinig ervaring, dus advies van harte welkom!
Ook zaken als koeling van het lipopack in romp zijn uiteraard welkom
 
Laatst bewerkt:
Back
Top